«استیو کین»، منتقد نئوکلاسیک‌ها

«موافق جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا، منتقد اقتصاد نئوکلاسیک و حباب مسکن استرالیا، اقتصاددان پساکینزی». اینها برخی از عناوین استیو کین، اقتصاددان استرالیایی است.

به گزارش صدای بورس، استیو کین در ۲۸ مارس ۱۹۵۳ در شهر سیدنی، ایالت نیوساوث ولز استرالیا به دنیا آمد. پدر او مدیر یک بانک در سیدنی بود. او در سال ۱۹۷۴ مدرک کارشناسی علوم اجتماعی و در سال ۱۹۷۶ هم مدرک کارشناسی حقوق را از دانشگاه سیدنی دریافت کرد. استیو کین سپس در سال ۱۹۹۰ موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد در اقتصاد و تاریخ اقتصاد از دانشگاه نیوساوث ولز شد و در سال ۱۹۹۸ نیز مدرک دکترای اقتصاد را از همین دانشگاه دریافت کرد.
استیو کین که تحت تاثیر افکار کسانی همچون جان مینارد کینز، هیمن مینسکی، ایروینگ فیشر و کارل مارکس است، خود را از اقتصاددانان پساکینزی معرفی می‌کند. او منتقد اقتصاد نئوکلاسیک است و آن را روشی ناسازگار و غیرعلمی می‌داند که از حمایت‌های تجربی برخوردار نیست.

بی‌ثباتی مالی، بدهی تورمی
در سال‌های اخیر بیشترین تمرکز استیو کین بر مدل‌سازی «تئوری بی‌ثباتی مالی» هیمن مینسکی و «بدهی تورمی» ایروینگ فیشر بوده است. این تئوری پیش‌بینی می‌کند که نسبت بسیار بزرگ بدهی بخش خصوصی به تولید ناخالص داخلی می‌تواند به عاملی برای ایجاد تورم منفی و رکود تبدیل شود. در این روند، کاهش سطح قیمت‌ها به افزایش مداوم حجم بدهی‌ها منجر می‌شود. به علاوه، اقدام برای کاهش سریع بدهی از طریق فروش دارایی یا حذف سود، نرخ تورم منفی را افزایش می‌دهد. به این ترتیب، بدهی و تورم منفی با تشدید اثرگذاری یکی بر دیگری، بدهی تورمی را به وجود می‌آورند که نتیجه آن، رکود است. استیو کین چنین استدلال می‌کند که بحران اقتصادی که امروز در جهان شاهد هستیم، نتیجه افزایش چشمگیر میزان بدهی بخش خصوصی است.

منتقد نئوکلاسیسم
یکی دیگر از پژوهش‌های کین بر رد تئوری نئوکلاسیکی شرکت (نظریه شرکت‌ها و کمپانی‌ها که شامل چند نظریه درباره ماهیت، رفتار، ساختار و... آنهاست) متمرکز بوده است. این تئوری به موضوع درآمد نهایی و هزینه نهایی شرکت‌ها می‌پردازد و استیو کین دیدگاه‌های آن را بر مبنای یافته‌های تجربی، رد می‌کند.

حمایت از برگزیت
استیو کین با حمایت از برنامه برگزیت (جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا) اعلام کرد که اقتصاددانان مخالف برگزیت درباره پیامدهای آن بزرگنمایی می‌کنند. او سیاست مرزهای باز و جابجایی آزادانه در اتحادیه اروپا در غیاب یک سیاست پولی مشترک را برنامه‌ای عجولانه و زودگذر می‌داند. بر اساس این سیاست، مهاجران از کشورهای دیگر می‌توانند مشکلاتی را برای خدمات عمومی کشورهای مقصد ایجاد کنند. استیو کین همچنین معتقد است که پول واحد اروپایی (یورو) و پروژه اتحادیه اروپایی شکست خواهند خورد.

حبیب علیزده
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۵

کد خبر 426338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =