آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت سی‌ودوم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

فروش سهام عدالت در روش مستقیم

به گزارش صدای بورس، در این مرحله افرادی که می‌خواهند سهام عدالت خودشان را بفروشند با این سوال مواجه می‌شوند که فروش سهام عدالت چطور انجام می‌شود و برای فروش باید به چه کسی یا کجا مراجعه کنند. در جواب این افراد باید گفت که در حال حاضر فروش این سهام تنها از طریق سامانه های فروش سهام عدالت که توسط بانک ها و کارگزاری ها ایجاد شده انجام می شود.

فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری ها

در صورتی که در روش مدیریت مستقیم سهام عدالت قصد فروش داشته باشید، حتما تاکنون در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت کرده اید(این کار در اولین مرحله از آزاد سازی سهام عدالت اختیاری بود اما حالا سهامداران ملزم به انجام آن هستند). در نتیجه به بررسی ادامه روند فروش این سهام می پردازیم.

بعد از احراز هویت موفق؛ در اولین قدم باید یک کارگزار را برای فروش سهام خود انتخاب کنید. در حال حاضر با توجه به تعیین قوانین فروش توسط سازمان بورس، عملا تفاوت چشم گیری در زمینه نوع فروش سهام بین کارگزاران وجود ندارد اما سایر خدمات و سرعت عمل آن ها، معیار انتخاب کارگزار برتر خواهد بود. در این راستا حتما به این موارد دقت کنید:

سامانه فروش سهام عدالت به روز باشد

کلیه امکانات سامانه نظیر امکان لغو درخواست فروش در دسترس شما باشد

پشتیبانی کارگزاری در دسترس و خوب باشد

حتما سابقه کارگزار از نظر عملکرد در زمینه سهام عدالت را بررسی کنید

برای بررسی این موارد می توانید به سایت خود کارگزاری مراجعه کنید، کامنت ها و نظرات مشتریان این شرکت ها را در صفحات مجازی آن ها را بررسی کنید و بعضی از موارد را از خود آن ها بپرسید. البته توجه داشته باشید که در صورت انتخاب یک کارگزاری و ثبت نام در سامانه فروش سهام عدالت، شما این شرکت را به عنوان کارگزار ناظر سهام عدالت خود انتخاب می‌کنید و تغییر این انتخاب در صورتی که درخواست فروش داده باشید امکان پذیر نخواهد بود.

در دومین گام بعد از انتخاب کارگزار ناظر فروش سهام عدالت ، نوبت انتخاب سهام برای فروش است. دقت کنید که شما هر تعداد از سهام موجود در سبد سهام عدالت خودتان را میتوانید برای فروش انتخاب کنید و تنها شرط موجود اینست که جمع ارزش سهام انتخاب شده نباید بیشتر از ۶۰ درصد از ارزش کل سبد باشد. پیشنهاد می‌کنیم که در زمان انتخاب سهام برای فروش، حتما به تحلیل های ارائه شده برای این سهام و آینده آن ها توجه کنید. در نظر داشته باشید که در این مرحله شما صرفا سهام مورد نظر خود را برای فروش انتخاب و آن ها را در اختیار کارگزار گذاشته اید و هنوز فروش سهام انجام نشده است.

در مرحله بعد کارگزار سهام شما را در کنار سهامی که سایر مشتریان برای فروش قرار داده اند، به صورت یکجا آماده فروش می کند. اما این فروش تنها در شرایطی انجام می شود که شرایط عمومی بازار مناسب باشد و اجازه معامله سهام عدالت توسط مراجع مربوطه داده شده باشد. در نتیجه مشخص نیست که درخواست شما کی و با چه قیمتی انجام خواهد شد.

در ادامه‌ی فرآیند فروش، هر زمان که یکی از سهام شما توسط کارگزار به فروش برسد، پول حاصل از آن طی فرآیند از پیش تعیین شده و در کمتر از یک هفته کاری به حسابی که برای دریافت سود سهام عدالت معرفی کرده بودید واریز خواهد شد. در نتیجه پول سهام عدالت طی چندین مرحله پرداخت می شود. برای اینکه بدانید کدامیک از سهام شما به فروش رفته، می‌توانید به سامانه فروش سهام عدالت مراجعه کنید.

در این سامانه وضعیت درخواست شما اعلام می شود. با دریافت وجه حاصل از فروش سهام عدالت عملا کار شما با آن سهم تمام می شود اما در نظر داشته باشید که با توجه به شرایط فعلی بازار، معاملات این سهام برای مدتی متوقف شده است و درخواست های فروش افراد زیادی همچنان انجام نشده باقی مانده. در نتیجه اگر به پول فوری نیاز دارید، شاید این سهام منبع مناسبی برای شما نباشد.

در ضمن در صورتی که سفارش فروش شما انجام و وضعیت آن در سامانه به فروخته شده تبدیل شد، اما همچنان پول آن به حساب شما واریز نشده حتما موضوع را با کارگزاری در میان بگذارید تا دلیل عدم پرداخت هزینه مشخص شود. در این فرآیند هر زمان که با مشکلی مواجه شدید می‌توانید طی تماس با پشتیبانی شرکت سپرده گذاری مرکزی و ارائه کد ملی، از راهنمایی های کارشناسان آن ها استفاده کنید.

منبع: سیگنال

کد خبر 426266

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =