۱۴+ درصد افزایش تولید فولاد/ یکه‌تازی فولاد مبارکه ادامه دارد

بر اساس آمار میزان تولید فولاد مبارکه در ماه آذر ماه ۹۹ برابر با ۱۴+ بوده اما میزان عرضه فولاد در بورس کالای ایران بسیار پایین تر از میزان تقاضا بوده و قیمت آن نسبت به ماه های اخیر ۵۰درصد بالاتر است.

به گزارش صدای بورس، قیمت جهانی فولاد برای چهارمین بار طی یک ماه و نیم گذشته افزایش یافت و این افزایش بر سهام آن‌ها نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

فولاد یکی از صنایع بالادستی ایران است که هر گونه تکانه کوچک در قیمت، میزان تولید، عرضه و حتی صادرات آن می تواند تبدیل به یک بهمن شود و تمام صنایع بالادستی، میانی و پایین دستی را نابود کند.

گِره فولاد از کسری بودجه است/ تیرخلاص رئیس جمهور به رزم حسینی
ابلاغ دستورالعمل جدید تنظیم بازار محصولات پتروشیمی
روز متعادل دارایکم در ۲۱ دی ماه

قیمت گذاری فولاد در ایران از اهیمت بسیاری برخودرار است، هر جایی که پول باشد سودجود و رانت خوار نیز به زودی سر و کله شان پیدا می‌شود. فولاد نیز به دلیل گردش مالی بالایی که دارد از این قائده مستثنی نیست. ملغی شدن دستور وزیر صمت مبنی بر قیمت گذاری پایه فولاد بر اساس ۷۰ درصد cis موضوع فولاد را به پله قبل بازگرداند و باعث شد داستان فولاد و عرضه قطره چگانی فولاد ساز اعظم همچنان باز باشد.

بر اساس آمار میزان تولید فولاد مبارکه در ماه آذر ماه ۹۹ برابر با ۱۴+ بوده اما میزان عرضه فولاد در بورس کالای ایران بسیار پایین تر از میزان تقاضا بوده و قیمت آن نسبت به ماه های اخیر ۵۰درصد بالاتر است.

ولید هلالات در کانال تلگرامی خود میزان عرضه و تقاضای فولاد را بر روی نمودار آورده است. بر اساس  آمار،رقابت ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان با قیمت پایه ۱۵۴.۶میلیون ریال روی ۱۷۹میلیون ریال امروز معامله شد.

۱۷۹میلیون ریال حدود ۶درصد کمتر از قیمت‌های جهانی است اما نسبت به ماه های اخیر ۵۰درصد بالاتر است.

میزان عرضه فولاد در بورس نسبت به میزان تقاضا بسیار کمتر و به گفته صاحبان صنایع میزان نیاز را پوشش نمی‌دهد. صنایع پروفیلی با اعتراض به عملکرد فولاد مبارکه اصفهان خواستار شفافیت در میزان تولید این غول بورسی هستند و معتقدند فولاد مبارکه اصفهان نه بر اساس بازار مصرف بلکه بر اساس منافع خود میزان عرضه فولاد در بازار را تنظیم می‌کند.

این افزایش  قیمت جهانی فولاد برای چهارمین بار طی ۶ هفته گذشته بر بازار داخلی نیز تاثیر مثبتی داشته و بر ارزشمند شدن بیشتر سهام این گروه را در پی دارد.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 426108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =