هفته ای ۱۰ عرضه اولیه تا پایان سال!/ آقای وزیر دوربین‌ها وعده شما را ثبت کردند

تنها ۵ درصد از وعده عرضه اولیه وزیر اقتصاد تا کنون محقق شده است.

به گزارش صدای بورس، ۲۱ آبان ۹۹ فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد از عرضه ۱۰۰ شرکت به صورت عرضه اولیه در بورس خبر داد و آن را از جمله برنامه‌های امیدبخش وزارت اقتصاد برای بورس عنوان کرد. وی اطمینان داد که استقبال خوبی از این عرضه‌ها خواهد شد. این خبر همچون بمبی در بازار سرمایه ترکید و نظرات موافق و مخالف زیادی در ارتباط با عملیاتی شدن این خبر شکل گرفت. برخی اجرایی شدن ۱۰۰ عرضه اولیه را امیدی برای جان بخشیدن به بازار سرمایه عنوان می‌کردند. ۲ ماه و یک روز از این وعده وزیر اقتصاد می گذرد و تنها از این تاریخ تا کنون ۵ عرضه اولیه در فرابورس انجام شده است. 

کارشناسان بازار سرمایه در غیر واقعی و شعار بودن این وعده وزیر اقتصاد استدلال‌های مختلفی داشتند، میثم ابوالقاسیم، مدیرعامل معاملات سهم آشنا در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: کارشناسانی که حتی اندک دانشی از بازار سرمایه داشتند امکان عملیاتی شدن  ۱۰۰ عرضه اولیه در ۹۰ روز کاری را عملیاتی نمی دانستند اما بنا بر آن گذاشته شد که وزارت اقتصاد شاید برنامه خاصی برای آن در نظر گرفته است، نزدیک به ۴۱ روز کاری تا پایان سال باقی مانده و تنها ۵ درصد از وعده وزیر اقتصاد عملیاتی شده است برای تحقق وعده خود باید در هر هفته ۱۰ عرضه اولیه داشته باشیم با توجه به شرایط کنونی کاملا بعید است.

رضا نصیری نژاد نیز به صدای بورس گفت: با توجه به شرایط بازار سرمایه و با توجه به فرصت کمی که تا پایان سال وجود دارد، امکان عملیاتی شدن ۱۰۰ عرضه اولیه در بازار سرمایه امکان پذیر نیست.

وی افزود:‌ به دلیل محدودیت‌هایی که بازار سرمایه ایران دارد، عرضه اولیه در بازار سرمایه در روزهای ۴ شنبه انجام می شود.

از زمان سخنرانی وزیر اقتصاد در ۲۱ آبان ۱۸ هفته برابر با ۹۰ روز کاری  تا پایان سال باقی مانده بود یعنی باید در هر هفته به طور ثابت در حدود ۵  عرضه اولیه انجام می شُد تا ۱۰۰عرضه اولیه تا پایان سال انجام شود. 

سخنان مبنی بر عرضه اولیه ۱۰۰ تایی در حالی است که در مجموع  تنها ۱۹ عرضه اولیه در شش ماه اول سال ۹۹ به ثبت رسیده است. ( نمودار عرضه اولیه های ۶ ماه اول سال ۹۹) بیش از ۲ ماه از این خبر گذشته و جز حدود ۵ عرضه اولیه‌ای که در بازار سرمایه انجام شده خبری از ۹۵  عرضه اولیه‌ دیگر نیست. 

در سال 99 چند عرضه اولیه داشتیم؟

ارزش عرضه اولیه ها در شش ماه اول سال 99

تنها تا پایان سال بدون در نظر گرفتن ۵ شنبه و جمعه هاو تعطیلات رسمی تنها ۴۱ روز کاری در بورس وجود دارد. ۵ عرضه اولیه از وعده  ۱۰۰ عرضه اولیه محقق شده و در ۹ هفته باقی مانده باید در هفته ۱۰ عرضه اولیه انجام شود تا وعده آقای وزیر محقق شود.

بیش از ۲۰ مدیرعامل کارگزاری‌ها، کارشناسان بازار سرمایه، سبدگردان‌ها و کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌و گو با صدای بورس این وعده را غیرقابل عملیاتی و تنها شویی برای ارسال پالس مثبت به بازار سرمایه عنوان کردند.

این مقامات ارشد بازار سرمایه که از درج نام شان در مصاحبه امتناع کردند، معتقدند بایدر راهی برای وعده‌هایی که جلوی صد ها دوربین و خبرگزاری داده می‌شود، وجود داشته باشد و تحقق آن توسط رسانه‌ها پیگری و در قالب مصاحبه و گفت‌و گو این وعده‌ها پیگری شود تا مسئولین نیز بدانند در مقابل وعده‌هایی که به مردم می‌دهند مسئول و پاسخ گو هستند.

این کارشناسان متفق القول هستند یکی از اصلی ترین موضوعات این است که بر چه اساس و با چه اطلاعاتی بزرگترین مقام یک وزارت خانه با قاطعیت و در جلسه مهمی همچون هیئت دولت سخن از یک صد عرضه اولیه در طول کمتر از یک صد روز کاری می‌دهد؟ 

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 426102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =