به گزارش صدای بورس، کشور ما در پهنه ای لرزه خیز قرار دارد، اما آنچه مخاطره محسوب می شود زلزله نیست، ساخت و سازهای فاقد کیفیت است در حالی که بیشترین زمان روزانه افراد زیر یک سقف و داخل یک چهار دیواری سپری می شود.
آیین نامه های فنی و اجرایی با برآورد استحکام، ایمنی، امنیت، آسایش و بهره دهی مناسب ساختمانها تدوین و ابلاغ میشوند. نظامات اداری مقررات ملی ساختمان تنظیم روابط انسانی و تعیین گردش کارها برای تامین کیفیت ساخت و سازها را در بر میگیرد. آیین نامه های فنی و مقررات ملی بیش از سه دهه است که در کشور ما تهیه و منتشر میشوند. این موارد حاکمیتی برای تامین منافع بهره برداران و ساکنان توسط دولت و نهادهای عمومی به انجام میرسد. در ساختمان سازی در شرایطی که کارفرما بخش خصوصی است تحقق الزامات فنی با مشکلاتی مواجه است. وقتی کارفرما دولت است انتظار میرود ساختمانهای احداثی از ضریب کیفی بالای برخوردار باشند. اما متاسفانه تجربه هایی مثل مسکن مهر به خلاف و در مغایرت با این انتظار طبیعی است. نارضایتی ساکنان از اجرای نامناسب و کیفیت پایین مصالح در سفتکاری، نازک کاری و تاسیسات، مشکلاتی مانند انتقال صدا از فضای خصوصی خانه به مجاورین و مشاعات، نشت لولههای آب و فاضلاب، بروز نم و رطوبت بر سطوح دیوار و کف، انتشار بوی نامطبوع از لولههای فاضلاب، بروز ترک بر جدارهها و رها شدن سنگ و سرامیک از نماها، عدم رعایت عایق بندی حرارتی و الزامات بهین هسازی مصرف انرژی در جداره ها، کف ها و پنجره ها که موجب از دست رفتن بهرهدهی مناسب و آسایش ساکنان می شود و خساراتی که در زلزله کرمانشاه در سال ۹۶ برای این مجموعه پیشآمد و استحکام و ایمنی ساختمانها را تحت تاثیر قرار داد، نشان از عدم توجه به الزامات فنی و اجرایی مطابق مقررات ملی است. (مشکلات مرتبط با شهرسازی و معماری مجموعه مسکن مهر نیز مطرح است که موضوع این یادداشت نیست.)
چشم پوشی از الزامات فنی، نادیده گرفتن ضوابط و کاهش کیفیت ساختمانها به بهانه کاهش قیمت تمامشده ساخت و سازهای دولتی موجه به نظر نمیرسد. این همان منطقی است که بخشی از کارفرمایان در ساخت و سازهای خصوصی را به عدم تامین شرایط کیفی و عدم توجه به الزامات میرساند و البته مورد نکوهش است. کاهش قیمت و ارزانسازی با ابزار کاهش کیفیت، پایین تر از الزامات و استانداردهای ایمنی، آنچه با جان و روان مردم ارتباط دارد، معنی و مفهوم ندارد و خود موجب زیان و عدم تحقق اهداف است. بهره گیری از اصول مدیریتی، افزایش بهرهوری، توجه به مهندسی ارزش، استفاده از مصالح مقاوم و در عین حال سبکتر، کاهش بار مرده ساختمان، افزایش سرعت ساخت با استفاده از فناوری های نوین چنانچه در مهندسی کشورهای در حال توسعه مرسوم است لازم است برای کاهش قیمت تمام شده مد نظر قرار گیرد و نه حذف اصول و نادیده گرفتن اساس کار. چنانچه در طرح مسکن مهر حذف نظارت اصولی و کنترل های دقیق از نحوه عملیات اجرایی در کنار سایر نواقص موجب بسیاری از کاستیها و خسارات بعدی شده است.
فهرست الزامات و عوامل کیفی سازی ساختمان بر اساس مقررات ملی شامل موارد زیر است:
۱- انجام مطالعات و آزمایش مکانیک خاک محل احداث ساختمانها توسط مهندسان مشاور دارای صلاحیت
۲- انجام محاسبات فنی و تهیه نقشه های اجرایی توسط مهندسان طراح و محاسب دارای صلاحیت
۳- مدیریت عملیات اجرایی توسط مهندسان سازنده دارای صلاحیت
۴- بهکارگیری پیمانکاران و کارگران دارای مهارت و گواهی فنی
۵- استفاده از مصالح و کالاهای ساختمانی استاندارد و مرغوب
۶- انجام کنترل و نظارت از نحوه اجرای ساختمان توسط مهندسان ناظر دارای صلاحیت و انجام آزمایشهای لازم از مصالح مصرفی در سازه و اسکلت
۷- توقف عملیات اجرایی در پی گزارش مهندسان ناظر از تخلفات اجرایی توسط مراجع مسوول تا اصلاح رویه های اجرایی توسط عوامل ساختمان طبق مقررات
۸- برخورد قضایی و انتظامی با متخلفان از مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی
۹- برخورداری ساختمان از بیمه تضمین کیفیت (بیمه عیوب اساسی و پنهان)
۱۰- برخورداری ساختمان از دفترچه اطلاعات و صدور شناسنامه فنی و ملکی برای آن
ده مورد ذکر شده عوامل اصلی تامین کیفیت ساختمان محسوب میشوند، اما در میان این عوامل، موارد ۷ و ۸ از اهمیت ویژهای برخوردارند و به نوعی تحقق و اثربخشی سایر عوامل در گرو انجام این دو مورد است. طبق تجربه به نظر میرسد آنچه طی سه، چهار دهه گذشته موجب از بین رفتن بخشی از سرمایه و منابع ملی ناشی از کیفیت پایین ساختمانها شده، عدم توقف عملیات اجرایی معیوب و عدم الزام مالکان و سایر عوامل به رفع عیوب و اصلاح سازوکارهای اجرایی است و پس از آن البته عدم مجازات عوامل متخلف است. طبق ماده ۳۴ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب اسفند ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی، شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل و نظارت بر اجرای ساختمان و امور شهرسازی، مجریان ساختمانها و تاسیسات دولتی و عمومی، صاحبان حرفههای مهندسی و مالکان و کارفرمایان در شهرها، شهرکها و شهرستانها مکلفند مقررات ملی ساختمان را رعایت کنند. عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی تخلف از قانون محسوب میشود. در ماده ۴۰ این قانون برای متخلفان از مقررات جزای نقدی و تعقیب انتظامی مطرح شده است.
همچنین تبصره ۷ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، شهرداری را مکلف به جلوگیری از عملیات اجرایی ساختمانی که مخالف مفاد پروانه ساخته میشود و تخلف آن توسط مهندسان ناظر و یا ماموران شهرداری گزارش میشود کرده است. آییننامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی نیز در ماده ۲۷، شهرداریها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان را موظف کرده با اعلام کتبی وزارت راه و شهرسازی یا سازمان نظام مهندسی استان یا مهندسان ناظر در خصوص وقوع تخلف، در اسرع وقت دستور اصلاح را به سازنده صادر و تا زمان رفع تخلف از ادامه کار جلوگیری کنند. طبق ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی مسوولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات در طراحی و اجرای تمامی ساختمانها و طرحهای شهرسازی و عمرانی شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آنها الزامی است بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی است.
از این رو به نظر میرسد آنچه تضمینکننده انجام درست عوامل و مراحل مختلف و زنجیره تامین کیفیت ساختمان است، ایفای نقش کنترلی و نظارتی مراجع مسوول است. در طرحهای مسکن ملی که کارفرما و ناظر عالیه در یک جایگاه قرار دارند این انتظار وجود دارد که ساخت و سازها به الگویی برای بخش خصوصی تبدیل شود.
حامد خانجانی
کارشناس ارشد مدیریت ساخت
نظر شما