آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت بیست و نهم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

آشنایی با تریدینگ پلن یا همان پلن معاملاتی

به گزارش صدای بورس، برنامه‌ریزی مهم‌ترین اصل موفقیت برای ورود به هر کسب و کار جدیدی است. شما برای شروع یک پیشه پیروزمندانه به نقشه راهی دقیق و مشخص نیاز دارید که با تکیه بر آن مهره‌های خود را چیده و با قدرت، حرکت خود را آغاز کنید. راه اندازی یک شرکت تولیدی را در نظر بگیرید. به نظرتان می‌شود بدون فکر و برنامه کارگر استخدام کرد و وارد فاز تولید شد؟ واضح است که چنین ایده‌ای عملی نیست، چرا که ورودِ بی‌برنامه به بازار، ضرر و شکست را در پی خواهد داشت. بازار بورس هم از این قائده مستثنا نیست و هر کسی برای ورود به آن و آغاز معاملات، نیازمند برنامه و استراتژی مشخصی است که به آن تریدینگ پلن می‌گویند.

تریدینگ پلن

اگر شما بدون تریدینگ پلن یا پلن معاملاتی وارد بازار بورس شوید، به راحتی سرمایه خود را از دست داده و از میدان بورس خارج خواهید شد. باید دقت داشته باشید که استراتژهای هر شخص، با توجه به شرایط و روحیات فردی افراد مشخص و تنظیم خواهد شد؛ پس با این تعریف، تریدینگ پلن‌ها به صورت شخصی و مجزا طراحی می‌شوند.

نحوه طراحی و تنظیم پلن معاملاتی

شناخت توانایی­های شخصی

اولین مرحله در نوشتن پلن معاملاتی، شناخت و ارزیابی توانایی­های خودتان است. قبل از هر کاری باید بدانید که در چه نوع معاملاتی خوب عمل می­کنید؛ تا چه اندازه روی احساس و هیجانات خود غالب بوده و کنترل دارید، یا میزان اطلاعات شما در مورد بازارهای مالی چقدر است؟

میزان ریسک پذیری

ریسک پذیری یکی از مهم­ترین فاکتورهای مدیریت سرمایه و کسب سود در بازار است. شما باید بسته به روحیات و نوع معاملات خود، مقدار مشخصی را به عنوان مرز ریسک پذیری انتخاب کنید. تعیین استاپ لاس(stop loss) یا مقدار پذیرش ضرر در هر معامله یا در طول یک بازه زمانی در معاملات بسیار اهمیت دارد.

مثلا بعضی افراد درصدی از کل سرمایه خود را به عنوان حد ضرر مشخص می­کنند که این میزان معمولا بین یک تا پنج درصد کل سرمایه است. برخی دیگر نیز بسته به حجم هر معامله، مقدار ضرر خاصی را برای آن معامله در نظر می‌گیرند. انتخاب میزان ریسک پذیری و تعیین استاپ لاس کاملا بستگی به خودتان دارد. مسئله مهم­تر پایبندی به حد تعیین شده است؛ چرا که ممکن است در صورت نادیده گرفتن حد ضرر و امید به بازگشت، بخش زیادی از سرمایه خود را از دست بدهید.

منبع: سیگنال

کد خبر 425974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =