لزوم استقلال بانک مرکزی برای کنترل تورم

رئیس کل بانک مرکزی نوشت: در کشورهایی که توفیقات مهمی در مهار و کنترل تورم داشته‌اند، نهادهای قانون‌گذار اجازه هرگونه دخالت و سلطه برسیاست‌گذاری پولی را از نهادهای مختلف گرفته است و به طور مشخص، بانک مرکزی را متولی سیاست پولی کرده و لذا، استقلال بانک مرکزی صورت قانونی و الزام آور به خود گرفته است.

به گزارش صدای بورس، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در باره گزارش تحلیل تحولات اقتصادکلان و اقدامات ضدتورمی بانک مرکزی در آذر ماه ۹۹ اینگونه نوشت:

امروز، گزارش تحلیلی آذر ماه بانک مرکزی منتشر شد. دو واقعیت آماری قابل توجه در گزارش است: ۱- رشد ۱۵.۵ درصدی پایه پولی در ۹ماهه سال جاری.۲- توقف رشد «پول» در آذر ماه و کاهش ۱۰.۳ درصدی رشد دوازده ماهه این متغیر در آذرماه نسبت به آبان ماه بود. چند نکته کلیدی در مورد این آمار قابل اشاره است:

توقف رشد«پول» و کاهش  رشد دوازده ماهه آن در آذر ماه نسبت به آبان، علامت مهمی از کاهش انتظارات تورمی است.

کنترل رشد «پایه پولی»، علیرغم شرایط بی‌سابقه اقتصادی و انتقال بیشتر فشارهای آن به بانک مرکزی، اگرچه مطلوب بانک مرکزی نیست، اما اولاً رشد پایه پولی و نقدینگی باید بر اساس شرایط مورد توجه قرار گیرد و ثانیاً، بانک مرکزی برای بهبود کنترل رشد متغیرهای پولی، محدودیت بر رشد ترازنامه بانکها را از دی ماه جاری ابلاغ نموده است تا آنچه که مقدور است جهت کنترل تورم به کار گیرد.

امروزه، مهمترین دستاورد علم اقتصاد در عرصه سیاست‌گذاری، شناخت ریشه‌های تورم و درمان آن است. این مهم، نتیجه سه تغییر مهم و کلیدی بوده است و آن اذعان به اینکه ۱- سیاست مالی براساس یک قاعده مشخص انجام گیرد ۲- سیاست پولی مستقل و متمرکز بر اهداف مصرح قانونی خود باشد ۳- بانک مرکزی متعهد به هدف کاهش پایدار تورم باشد.

 برای تحقق این سه امر، در کشورهایی که توفیقات مهمی در مهار و کنترل تورم داشته‌اند، نهادهای قانون‌گذار اجازه هرگونه دخالت و سلطه بر سیاست‌گذاری پولی را از نهادهای مختلف گرفته است و به طور مشخص، بانک مرکزی را متولی سیاست پولی کرده و لذا، استقلال بانک مرکزی صورت قانونی و الزام آور به خود گرفته است.

کد خبر 425931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =