امکان خروج از اقتصاد سفته بازی

مهمترین فرصتی که بازار سرمایه در حال حاضر ایجاد کرده بیش از همه برای دولت و اقتصاد کشور است و این مسئله از چند جهت می‌تواند با اهمیت باشد.

به گزارش صدای بورس،عمده درآمد دولت از طریق فروش دارایی‌های سهام در بازار سرمایه و نیم درصد مالیاتی است که از نقل و انتقال سهام بین سرمایه گذاران، ایجاد می‌شود. باتوسعه بازار سرمایه در اصل درآمد پایداری برای دولت ایجاد شده است که در دو سال اخیر توانسته کمک شایانی به دولت کند، بنابراین اگر دولت بتواند با توجه به اهمیت این درآمد، از بازار حمایت کرده و نقدینگی‌های سرگردان جامعه را به سمت این بازار سوق دهد می‌تواند حتی در آمد پایدارتری را برای خود ایجاد و تضمین کند. می‌توان اقدامی انجام داد تا نقدینگی‌های سرگردان از سمت بازارهایی همچون مسکن ،ارز وغیره به سمت بازار سرمایه انتقال پیدا کند. تحقق این موضوع نیازمند سیاست و برنامه ریزی درست دولت است که چگونه نقدینگی و پس انداز مردم و سرمایه گذاران را از دیگر بازارهای مصرفی به بازار سرمایه سوق دهد.
این اقدام اگر به درستی انجام شود می‌تواند منجر به جلوگیری از سفته بازی در نیازهای مصرفی جامعه شود. البته برخی از دارایی‌ها و بازارها مانند مسکن و ارز که جزو نیاز عادی و ضروری مردم و تولیدکننده است نباید تبدیل به کالایی جهت سرمایه گذاری و یا سفته بازی شود. نقدینگی‌هایی که امروزه به عنوان سفته بازی در بازارها و کالاهای مختلف در حال جابجایی است، بهتر است به سمت سرمایه گذاری در بازار سرمایه و تولید سوق داده شود. هر چند این اتفاق نیازمند عمق بخشی هر چه بیشتر به بازار سرمایه است تا بتوان بازار را در مسیری درست هدایت کرد، اما بهتر است تیمی از افراد فرادولتی در زمینه هدایت نقدینگی در بازار سرمایه گام بردارد تا این در آمد پایدار حفظ شود. روند حمایت باید بدین شکل باشد؛ که اگر دیدیم بازار سرمایه حمایت مهمی را در شاخص کل از دست می‌دهد، باید دولت وتیم هدایت کننده سریعا به کمک بازار بیایند. بنابراین خوب است که دولت ۲۰ درصد از درآمد کسب شده خود از بازارسرمایه رادر صندوقی نگهداری کند تا در چنین مواقعی از بازار حمایت کند و بتواند بازار را در مسیر درست و رشد پایدار نگه دارد. به این ترتیب اقتصاد کشو ر نیز می‌تواند در وضعیت پایدار تری به سر برد و اقتصاد سفته بازانه به یک اقتصاد درست و بازار محور تبدیل شود. بر این اساس برخی بازارها همچون بازار مسکن و دارایی‌های مصرفی دیگر هم به بازار سفته بازی تبدیل نخواهند شد.

علی اصغر حیدری،کارشناس بازار
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۴

کد خبر 425928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =