نفت در لوله سودآوری قرار می‌گیرد/ خوش‌بینی به پالایشی‌ها

مدیر معاملات کالایی امین سهم گفت: در ۴ ماهه ابتدای سال با رشد ۱۰۰ درصدی شاخص، رشد هزار درصدی بعضی از سهم ها را هم دیدیم اما شاخص قبل از سال ۹۰۰ تا یک میلیون بود و تا ۳-۴ ماهه ابتدای به ۲ میلیون رسیده و از آن هم عبور کرد و با افت ۶۰۰ واحدی مواجه شد. در حال حاضر شاخص به صورت منطقی در حال کف سازی بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد است و با حجم خریدی که صورت گرفته می توان پیش‌بینی کرد که شاخص کمتر از این میزان نیست.

به گزارش صدای بورس، هاشم باروتی، مدیر معاملات کالایی امین سهم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار صدای بورس به رکود بازار مسکن اشاره کرد و گفت: با رکود فعلی که در بازار مستغلات وجود دارد پیش‌بینی شده که برای سال آینده این بازار بیشتر از هفت درصد بازدهی نخواهد داشت. اگر بورس بازده‌ای بیشتر از آن را داشته باشد و بالاتر از نرخ سود بانکی را بتواند برای سهامداران سود تضمین کند بدون شک شاخص کمتر از میزان فعلی نیست و نزولی بودن آن تاثیرپذیر از عوامل مختلفی است که در شرایط فعلی احتمال تاثیرگذاری آنها کم است. همچنین رکود در املاک و مستغلات باعث حرکت پول به سمت بازار سرمایه می‌شود.

وی با طرح این سوال که کشور در سال آینده امکان فروش نفت را برای سودآوری بیشتر دارد؟ ادامه داد: به این صورت نیست، چرا که صنعت نفت نیاز به زمان و سرمایه‌گذاری زیادی برای به دست آوردن جایگاه و سهم خود از نفت اوپک را دارد. محقق شدن فروش ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت که ۵۰۰ هزار بشکه آن را میعانات گازی تشکیل داده است، فرآیند زمان‌بری است که در ۳ ماهه پایانی سال امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: دولت با توجه به افزایش نقدینگی اگر تصمیم بر کاهش نرخ بهره بانکی داشته باشد پول به سمت بازارهای موازی حرکت می‌کند، از طرفی دولت تمایلی به کاهش نرخ سود بهره بانکی به دلیل آنکه سونامی نقدینگی ایجاد می‌شود و پایه پولی افزایش می‌یابد، ندارد.

باروتی با اشاره به ثبات شرایط تا انتهای سال گفت: نرخ دلار باید قیمتی در حدود کف قیمت نیمایی و نهایت تا ۲۷ هزار تومان با ۱۵ درصد تعدیل قیمت ۳۲ هزار تومانی باشد این قیمت چند ماه قبل دلار بود؛ در این شرایط صنایع پتروشیمی، پالایشی، فولادی و معدنی سودآوری خوبی به همراه دارند. بازگشت دوباره به برجام می‌تواند بر سهام این شرکتها و نرخ دلار هم تاثیرگذار باشد اما در این بین صنایعی مثل پالایشی‌ها سیر صعودی دارند. به آن دلیل که ۵ درصد کمتر از قیمت ‌FOB  منطقه نفت را تهیه می‌کنند. crack spread  و هزینه عملیاتیی که دریافت می‌کنند برای تبدیل نفت خام یا خوراک به  بنزین، نفت، گازوئیل یا نفت کوره برای شرکتها حاشیه سودی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر افت جهانی قیمت نفت هم یک گردش مالی مطلوب را رقم می‌زند، با نقدینگی کمتر حجم کار بالا رفته و تولیدات اضافه می‌شود. حتی با افزایش قیمت نفت باز هم این شرکتها سودآوری دارند.

وی افزود: با رشد قیمت دلار در ۳ ماهه پایانی سال و گزارش‌های شرکتهایی مثل پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها و فولادی‌ها که گزارشهای نسبتا خوبی خواهد بود، آینده خوبی پیش روی بازار است. تنها بحثی که بازار را آزار می‌دهد هجوم نقدینگی است، در ۳ ماهه پایانی از عوامل تاثیرگذار بر روند بازار تاثیر چندانی را نمی‌بینیم و بازار شرایط عجیب غریبی که ابتدای سال تجربه کرد را به خود نخواهد دید.

حسین حریریان

کد خبر 425911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =