تعارض قیمت‌گذاری دستوری با سازوکار بورس‌هایِ کالایی

قیمت‌گذاری دستوری باعث توزیع رانت، بر هم خوردن توازن زنجیره فولاد، اثر منفی بر بازار سرمایه و کاهش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این بخش فولاد می‌شود.

به گزارش صدای بورس،مهدی حاجی غلام سریزدی گفت: به طور خلاصه می‌توان گفت قیمت‌گذاری دستوری باعث توزیع رانت، بر هم خوردن توازن زنجیره فولاد، اثر منفی بر بازار سرمایه و کاهش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این بخش فولاد می‌شود.

عضو هیئت مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار ، قیمت­ گذاری دستوری را با روح حاکم بر قوانین بازار سرمایه و ماهیت بورس‌­های کالایی در تضاد دانست و گفت: این موضوع امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری را به خطر انداخته است و نتیجه‌­ای جز رانت و فساد در اقتصاد نخواهد داشت.

مهدی حاجی غلام سریزدی اظهار کرد: شفافیت دادوستدها، از میان رفتن واسطه ­ها و دلال­‌ها، مدیریت ریسک، ایجاد نظام قیمت‌­گذاری شفاف بر پایه تعادل میان عرضه و تقاضا و نیاز بازار، ایجاد هماهنگی میان بخش‌های تولیدی و بازرگانی در زمینه صادرات و واردات و... از جمله کارکردهای بازارهای کالایی در راستای بهبود شرایط اقتصاد و صنایع در سراسر جهان هستند.

حاجی غلام سریزدی با اشاره به قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه افزود: مطابق بند (و) ماده ۹۹ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در بازار سرمایه کشور «کالاهایی که در بورس های کالایی به عنوان بازار متشکل، سازمان یافته و تحت نظارت پذیرفته شده و مورد داد و ستد قرار می­گیرند، طبق قوانین و مقررات حاکم بر آن بورس­ ها عرضه شده و مورد معامله قرار می‌­گیرد. براین اساس، عرضه، معامله، تسویه و تحویل نهایی کالاهای مذکور مشمول قوانین و مقررات مربوط به بازارهای غیرمتشکل کالایی نیست».

رشد تقاضای کاذب به دنبال دستکاری در کشف عادلانه قیمت

وی تصریح کرد: دستکاری در کشف عادلانه قیمت با مدیریت تقاضا و همزمان پایین آوردن مصنوعی قیمت های پایه شمش فولادی در بورس کالا، باعث افزایش تقاضای کاذب و افزایش انگیزه های سفته‌بازی می­شود.

رئیس هیئت مدیره کارگزاری ایساتیس پویا ادامه داد: پایین آوردن غیرکارشناسانه این نرخ مشابه تبعات دلار ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود، از طرفی هجوم افراد برای استفاده از این رانت به بورس کالا و از سویی با توجه به تجربه های متعدد قبلی، عدم توانایی دستگاه‌های نظارت دولتی در معاملات پس از بورس موجب توزیع رانت های چند هزار میلیارد تومانی به نام مردم می ­شود و با توجه به اینکه بخش زیادی از معاملات زنجیره فولاد خارج از بورس کالا است، اثر محسوسی در کاهش کالای نهایی مصرف کننده نخواهد داشت.

حاجی غلام سریزدی تصریح کرد: قیمت گذاری دستوری و تغییر مکرر دستورالعمل ها، امنیت سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی را به خطر انداخته است و سبب کاهش سرمایه گذاری های آتی در آن بخش ­ها می­ شود.

وی تولیدات فولادی را یکی از بخش های مهم ارز­آور کشور در شرایط تحریمی فعلی عنوان کرد و گفت: در نظر داشته باشید که این تولیدکنندگان بخش مهمی از بازار سرمایه را تشکیل داده و از طرفی عمده سهامدارن آنها بازنشستگان و دارندگان سهام عدالت هستند، لذا تصمیمات یکباره برای کاهش سود این شرکت­ ها تهدیدی جدی برای بازار سرمایه نیز تلقی می شود.

دلایل کاهش شاخص طی دو روز گذشته؟

عضو هیئت مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: در واقع یکی از ریسک های اصلی بازار سرمایه همین ابلاغیه ­ها و تصمیمات خلق الساعه از سوی نهادهای بالادستی است که موجب تاثیر منفی بر قیمت سهام و شاخص بازار شده است و از دلایل کاهش ۶۳ هزار واحدی شاخص کل بورس اوراق بهادار در دو روز گذشته همین موضوع است.

منبع: سنا

کد خبر 425863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =