قیمت‌گذاری دستوری در بورس ما را به نقطه مطلوب نمی‌رساند

قائم مقام بورس گفت: قیمت‌گذاری دستوری در بورس ما را به نقطه مطلوب نمی‌رساند و کارایی آن در کاهش قیمت محصولات فولادی جای سوال دارد.

به گزارش صدای بورس، محتشمی پور قائم مقام بورس کالا در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص ساز و کار کشف قیمت در بورس کالا گفت: بورس های کالایی محل عرضه کالاهای پایه با حجم بالا هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. کالاهای بورسی مثل گندم، فولاد و فلزات پایه باید حجم معاملات بالا و تنوع پایینی داشته باشند.

او ادامه داد: ضمانت هایی از فروشنده گرفته می شود تا ریسک معامله به صفر برد. در زمان معامله شرکت ها اعلام می کنند آیا حاضرند با قیمتی که از سوی فروشنده اعلام شده ، کالا را بخرند یا نه. در نهایت اگر حجم کالای خریداری شده به یک حداقلی برسد وارد معامله می شویم. اگر حجم تقاضا بیشتر از نیاز باشد، امکان رقابت وجود دارد و به بالاترین قیمت پیشنهاد شده فروخته می شود.

محتشمی پور گفت: در این فرایند خود خریدارها مستقیم وارد معامله نمی شوند و این امر به کارگزار بورس واگذار شده است. نظارت بر قیمت‌های غیرمنطقی هم وجود دارد و اگر تخلفی باشد معامله ابطال می شود. سازمان بورس قیمت اول فروشنده را بررسی می کند که منطقی است یا نه و حداکثر قیمت ممکن یک کالا محاسبه می شود که با حجم تقاضا یک سری نوساناتی دارد و  قیمت پایه با توجه به قیمت های جهانی و نرخ ارز تعیین می شود.

بیشتر بخوانید:

ضرورت دریافت کد بورسی از سوی سهامداران سهام عدالت

ضرورت تقویت فرهنگ‌سازی بورس

وی تاکید کرد: قواعدی برای تعیین قیمت پایه محصولات به خصوص در فولاد داریم. تعیین قیمت دستوری ما را به نقطه مطلوب نمی رساند.

این مقام مسئول افزود: وزارت صمت مسئول عرضه و تقاضای کالاست اگر این بخش درست شود قیمت هم اصلاح می شود. وزارت صمت به جای اینکه مسئله عرضه و تقاضا را درست کند، به موضوع قیمت  پرداخته که  در قانون از آن منع شده است.

وی ادامه داد: مشکل بعدی تغییر مداوم مصوبات است. شیوه نامه بازار فولاد یک ماه پیش ابلاغ شده که البته زیاد تفاوتی با شیوه نامه ما نداشت. هنوز سه هفته از این شیوه نامه نگذشته که یک بند از آن کنار گذاشته شده است.

 قائم مقام بورس کالا تصریح کرد: مداخله از بیرون نباید در بازار سرمایه انجام شود. مقررات باید پایدار باشد. این نوع مصوبات  مشکلی را حل نمی کند چون فولاد کالای میانی است و قیمت دستوری آن، تغییری در محصول نهایی ایجاد نمی کند.

وی افزود: کارایی این مصوبه وزارت صمت در کاهش قیمت محصولات فولادی جای سوال  دارد.

قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس منجر به کاهش قیمت محصولات فولادی نمی شود

در ادامه عشقی‌نژاد کارشناس بازار سرمایه در تحلیل قیمت گذاری دستور گفت: فرایند عرضه و تقاضا مکانیزم اصلی معاملات در بورس کالا است. بیش از ۶۰ میلیون نفر در بورس اوراق بهادار مشارکت و سهامدارند که منافع آنها باید مد نظر باشد نه منافع عده ای خاص.

او ادامه داد: مرجع ابلاغ مصوبه و تصمیم قیمت دستوری در بورس کالا به طور کامل مغایر با قانون است و نتیجه آن کاهش قیمت محصولات فولادی نخواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 425830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =