۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹

ابهامات بزرگترین جامعه سهامداری شفاف می‌شود؟

معمای حل‌نشدنی سهام عدالت/ جاماندگان منتظر بمانند

طبق آیین‌نامه اجرایی سهام عدالت الزامی برای ثبت‌نام در سجام نیست
معمای حل‌نشدنی سهام عدالت/ جاماندگان منتظر بمانند

به نظر می‌رسد ابهامات، جزو جدایی‌ناپذیر سهام عدالت است و هر چه از شروع این طرح می‌گذرد بر شدت ابهامات و پیچیدگی‌های آن نیز افزوده می‌شود.

به گزارش صدای بورس،کارشناسان و اقتصاددان‌های بسیاری به کرات در خصوص حساسیت چگونگی آزادسازی این سهام و رفع ابهامات موجود در ساختار کلی این طرح پیش از آزادسازی و از همان سال‌های ابتدایی شروع طرح هشدار داده بودند. بر این اساس، رفع نشدن پیچیدگی‌های موجود در شرایط کنونی، سهام عدالت را به یک مسئله معماگونه در اقتصاد و به خصوص بازار سرمایه بدل کرده ‌است.

سرانجام نامعلوم جاماند گان

اگرچه دولت برای حمایت از اقشار پایین جامعه این افراد را سهامدار عدالت کرد، اما با این حال تکلیف جاماندگان از سهام عدالت و تعداد بی‌شمار افرادی که طی این سال‌ها به دسته اقشار کم‌درآمد درآمده‌اند چیست؟گفته می‌شود طرح اختصاص سهام عدالت به جاماندگان در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسیده است، اما از اینکه این مشمولان تا چه زمان سهامدار سهام عدالت می‌شوند و در صورتی که مشمول باشند چه سهامی و از چه شرکت‌هایی نصیبشان می‌شود اطلاعاتی در دست نیست.

پرداخت سود نامعلوم و هزینه‌های قابل تامل

یکی از مسائل مهم که در شرایط حاضر دغدغه بسیاری از سهامداران عدالت بوده این است که چرا سود سهام عدالت به دستشان نمی‌رسد؟ علاوه بر این تکلیف کارت‌های اعتباری سهام عدالت که وعده آن به کرات داده شد، چیست؟در این خصوص نیز به تازگی اعلام شده که برای برخورداری از سود سهام عدالت مشمولان این سهام باید سجامی شوند، در حقیقت به نوعی شرط واریز سود سهام، ثبت نام در سامانه سجام قلمداد شده است. حال این سوال برای سهامداران پیش می‌آید چرا سال‌ها قبل از واگذاری سود سهامشان بدون هیچ دغدغه یا اقدام خاصی به حسابشان واریز می‌شد و در حال حاضر برای گرفتن سود سهام عدالت ثبت نام در سامانه سجام، ضرورت دارد؟ البته در کم ترین حالت باید هزینه حداقل ۱۵ هزارتومان توسط هر سهامدار عدالت صرف شود.
علاوه بر این موضوع ایجاد ازدحام در شرایط کرونایی برای حضور در کافی‌نت‌ها و پیشخوان‌های دولتی برای سجامی شدن و صرف هزینه‌های ثبت‌نام در کافی نت‌ها و پیشخوان‌های دولت را نیز باید مد نظر قرار داد.
سهامداران عدالت باید منتظر باشند تا بعد از برگزاری مجامع و تعیین میزان سود تقسیمی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توزیع سود را انجام دهد و پس از آن سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز می‌شود اما تا این لحظه هیچ زمان مشخصی برای این اقدامات تعیین نشده است و سهامداران نمی‌دانند چه زمان به سود سهامشان خواهند رسید فقط می‌دانند برای سودی که هنوز به دستشان نرسیده و معلوم نیست چه زمانی خواهد رسید باید در سامانه سجام ثبت نام کرده و هزینه‌ای مضاعفی بپردازند.

ضرورت مطالعه آیین‌نامه اجرایی آزادسازی

طبق آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت ابلاغیه ۰۴/۰۵/ ۱۳۹۹در اجرای ابلاغیه مورخه ۰۹/۰۲/۱۳۹۹ مقام معظم رهبری که توسط شورایعالی بورس صادر شده است در بند۱۷ آورده شده است: آن دسته از دارندگان سهام عدالت که دارای شماره شبا معتبر و مورد تایید بوده و در یکی از شعب بانک‌های کشور احراز هویت شده‌اند و نیز شماره تلفن همراه به نام خود را ارائه کنند نیاز به احراز هویت مجدد در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برای دریافت خدمات پایه ندارند.

هزاران میلیارد پول نصیب سجام

با این حال لزوم ثبت نام در سامانه سجام، پرداخت هزینه‌ای جداگانه برای ثبت‌نام در این سامانه( در حالی که می‌توان همچون سال‌های گذشته که سازمان خصوصی‌سازی پرداخت سود به سهامداران را انجام می‌داد اقدام شود) نیز یکی دیگر از ابهاماتی است که باید روشن شود. اگر سهامداران عدالت همگی ملزم به ثبت نام در سجام شوند در مقابل هزاران میلیارد پولی که نصیب سجام خواهد شد، خدماتی را دریافت می‌کنند که سال‌ها پیش از طریق سازمان خصوصی‌سازی به شکلی کاملا رایگان دریافت می‌کرده‌اند.

جاماندگان منتظر بمانند

 نصرالله کرمی، رئیس کمیته آزادسازی سهام عدالت کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در گفت‌وگویی به شفاف سازی برخی مسائل مهم پیرامون سهام عدالت پرداخت.

 چرا برخی از مردم از گرفتن سهام عدالت جامانده‌اند؟
جاماندگان سهام عدالت به سه دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول کسانی هستند که احراز هویتشان انجام شده و برگه شناسایی سهام نیز از طریق سازمان خصوصی‌سازی و نهادهای ذیربط در اختیارشان قرار گرفته است.در این حالت شخص بدون توجه به صدور برگه‌ شناسایی به یک شرکت تعاونی برای ثبت نام مراجعه نکرده‌است.گروه دوم شامل افرادی است که برگه سهام عدالت دارند و به شرکت تعاونی سهام عدالت شهرستان نیز مراجعه کرده‌اند و در سیستم احراز هویت ثبت نام نهایی شده‌اند، اطلاعات این افراد به سازمان خصوصی‌سازی ارجاع شده و از نظر شرکت سرمایه‌گذاری و تعاونی ثبت نامشان قطعی است اما این دسته از افراد در سامانه راه‌اندازی سازمان خصوصی‌سازی اسامی‌شان به دلایل مختلفی از قلم افتاده است.گروه سوم جاماندگان نیز افرادی هستند که نه شناسایی و نه ثبت‌ نام شده‌اند.

 در خصوص پیگیری حقوق جاماندگان سهام عدالت چه اقداماتی شده است؟
بعد از روی کار آمدن مجلس جدید، این موضوع در قالب جاماندگان سهام عدالت در کمیسیون اقتصادی مجلس دنبال شد، از نمایندگان نیز در این جلسات شرکت کردند، کمیسیون اقتصادی به این نتیجه رسیده‌است حق افرادی که ضایع شده باید تعیین تکلیف شود.

 در صورت تعیین تکلیف، منابع تخصیصی به جاماند گان سهام عدالت چگونه تأمین خواهد شد؟
ردیف تخصیصی از طریق کمیسیون اقتصادی مجلس دیده شده و به دولت پیشنهاد شده است، ولی در حال نهایی شدن مصوبه است تا به صحن علنی مجلس رفته و در خصوص جاماندگان سهام عدالت با کمک مجلس و دولت اقدام مقتضی انجام گیرد. البته به احتمال زیاد منابع را دولت باید مشخص کند، فعلا موضوع تعیین منبع تخصیص این سهام به جاماندگان محل بحث و مذاکره است.

 چرا برای پرداخت سود عدالت همانند سال‌های قبل که به حساب سهامداران واریز می‌شد اقدام نمی‌شود؟
سازمان خصوصی‌سازی سه سال متوالی جهت تقسیم سود از این روش اقدام کرد و سود را مستقیم به حساب خود سهامدار واریز کرده‌ است.در ماده ۱۷ آیین‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت آمده است که افرادی که احراز هویت شده‌اند اگر به خاطر پرداخت سود است باید اختیاربه عهده شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار بگیرد. البته اخیرا شورایعالی بورس مصوب کرد که سود از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به حساب سهامداران واریز شود. ما برای پرداخت سود تنها به شماره حساب سهامداران نیاز داریم و قابلیت واریز سود از این طریق وجود دارد.

توپی که به زمین بانک‌ها افتاد

علیرضا ماهیار، معاون فناوری و توسعه نوآوری سپرده‌گذاری مرکزی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در پاسخ به این پرسش که سجام در برابر هزینه‌ای که برای ثبت‌نام از سهامداران سهام عدالت دریافت می‌کند چه خدماتی به آن‌ها ارائه می‌دهد، گفت: همین امروز
(۱۴دی ماه)۱۹۰ هزار نفر در سجام ثبت نام کرده‌اند لازم به ذکر است که تعدادی از کارگزاری‌ها، بانک‌ها و نهادهای مالی ثبت نام و احراز هویت را برای سهامداران سهام عدالت در نظر گرفته‌اند که اسامی این نهادها را در سایت سهام عدالت قرار داده‌ایم.
ماهیار ادامه داد: هزینه احراز هویت به شرکت سپرده‌ هیچ ارتباطی ندارد و فقط هزینه ثبت نام توسط سمات دریافت می‌شود.تعرفه ثبت نام در سجام تعرفه سال ۹۶ است و هیچ افزایش قیمتی نداشته است. البته هزینه زیرساخت‌ها، سرور، ‌پهنای باند، و بسیاری هزینه‌های از این قبیل نیز باید لحاظ شود چرا که باید برای این موارد از سمت شرکت هزینه شود.ماهیار بیان داشت: در حال حاضر تمام ثبت‌نام صندوق‌های سرمایه‌گذاری از طریق سجام انجام می‌شود یعنی برای صدور و ابطال در صندوق‌ها، سهامدار با سجامی شدن نیاز به ثبت نام در دفاتر کارگزاری و غیره ندارد. علاوه بر این ۸۰ کارگزاری برای ارائه خدمات آنلاین خود از این سیستم استفاده می‌کنند و به علاوه برای گرفتن کد سبدگردان‌ها نیز در گذشته بسیار زمان‌بر بود در حال حاضر به یک روز رسیده است.
معاون فناوری و توسعه نوآوری سمات با اشاره به پرداخت سود از طریق سجام گفت: از ابتدای سال تا امروز(۱۴دی) سود صدمین شرکت را به شکل الکترونیکی توزیع کردیم با این حساب از ۲۴میلیون مراجعه شهری و بین شهری به شبکه بانکی جلوگیری شده است.ماهیار در پاسخ به این سوال که سجام از سوی دیگر برای پرداخت سود نیز از ناشر کارمزد دریافت می‌کند، افزود: هزینه ۲۵۰تومانی برای پرداخت سود در برابر هزینه هر تراکنش در شبکه بانکی کمتر است.او در خصوص تاخیر در ارائه کارت‌های اعتباری سهام عدالت اظهار داشت: وثیقه الکترونیکی این کارت‌ها و زیرساخت لازم توسط سمات فراهم شده است اما در اینکه چرا کارت اعتباری هنوز به دست مردم نرسیده‌ است باید دید پاسخ بانک‌ها برای این تاخیر چیست؟ اگر بانک‌ها همکاری کنند پیش‌بینی‌ می‌شود تا پایان سال ۱۰ میلیون کارت اعتباری به سهامداران متقاضی اعطا شود.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۴

کد خبر 425782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =