واکاوی زیان عرضه‌های اولیه

در خصوص این رخداد که عرضه‌های اولیه به زیر قیمت ارزش‌گذاری خود می‌رسند نمی‌توان به طور دقیقی اعلام کرد که ارزش‌گذاری سهام یا رفتار بازار در خصوص سهام غلط بوده است. در حقیقت باید هر سهام را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داد و به علت آن پرداخت.

به گزارش صدای بورس، در فرآیند ارزش‌گذاری هیأت پذیرش حساسیت‌های خود را دارد و سعی می‌کند که قیمت به حد عادلانه‌ای برسدکه هم جذابیت فروش داشته باشد و هم سهامدار عمده‌ای که سهمش را عرضه می‌کند به واسطه واگذاری دارایی‌اش متضرر نشود. ممکن است در مقاطعی به واسطه جو بازار توقعات مالکانه شرکت‌ها نسبت به قیمت دارایی شان متورم بوده که به دلیل کشش بازار در آن مقطع امکان دارد آن سهم به قیمت‌های بالاتری نیز عرضه شده باشد. البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که این موضوع را نیز نمی‌توان به تمامی موارد تعمیم داد و باید ابعاد آن را
مورد به مورد بررسی کرد.
نکته مهم این است که بازار ما از بازه زمانی ۵ ماه گذشته واکنش منفی به تمام عوامل بنیادی و غیر بنیادی نشان می‌دهد یعنی به نوعی دچار بیش واکنشی شده است. بخش مهمی از سهم‌هایی که در این مدت عرضه شده به سهام‌های کوچکی تعلق دارد که عمق کمی داشته و سهامداران بزرگ در آن ورود نمی‌کنند و تغییرات قیمتی این سهم‌ها تابع جریانات لحظه‌ای بازار است. این سهم‌ها به واسطه کوچک بودن، عمق کم بازارشان و فقدان بازیگران بزرگ و فعال می‌توانند بیشتر از جو روانی ۵ ماه اخیر اثر بگیرند و این بیش‌واکنشی در آنها بیشتر نمود پیدا می‌کند. به طور کلی افت قیمت عرضه‌های اولیه چندوقت اخیر به زیر قیمت ارزش‌گذاری شده روز عرضه، ممکن است به دلیل رفتار هیجانی بازار، توقعات متورم عرضه‌کنندگان سهام در مقطع پنج‌ماه ابتدایی سال بوده باشد.

حسین بوستانی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۴

کد خبر 425779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =