تبعات ریزش قابل توجه نرخ دلار

در ارتباط با روند بازار ارز و پیش بینی تا زمان انتخابات و اثرات آن بر بازار سرمایه سناریوهایی وجود دارد، در یک سناریو، دلار شاهد هیجانات و نوسانات شدید و طولانی مدت نخواهد بود و در محدوده فعلی خود (۲۴ الی ۲۶ هزار تومان) باقی می‌ماند.

به گزارش صدای بورس،  البته با نگاهی به شاخصه‌های کلان اقتصادی در می‌یابیم که اکثر عوامل مولفه‌های کلان اقتصادی خود را با دلار بالای ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان وفق داده اند. همچنین تورم واقعی ایجاد شده در چند سال اخیر این موضوع را به وضوح نشان می‌دهد. البته به علت چسبندگی قیمت‌ها و رشد فزاینده نقدینگی احتمال کاهش معنادار قیمت دلار کمی دور از تصور به نظر می‌رسد. باید در نظر داشت که شاکله بودجه سال ۱۴۰۰ کاملا انبساطی است و قسمت زیادی از پیش‌بینی‌های آن با توجه به تحقق درآمدهای ارزی شکل گرفته است.
 البته در این روند، تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و چالش از بین رفتن کسب و کارهای کوچک، ضرورت صیانت از دلارهای بانک مرکزی را افزایش داده است. بنابراین دولت بسیار هوشمندانه به این منابع محدود نگاه می‌کند.
 اگرچه به نظر می‌آید که از زمان برنده شدن بایدن فروش نفت کمی بهبود یافته است، اما تحقق حرف تا عمل بازگشت به برجام زمان بر خواهد بود. البته در ظاهر به نظر می‌رسد بتوانیم در میان مدت، دسترسی معنادار و یا محدودی به منابع بلوک شده ارزی از فروش نفت داشته باشیم.
اگر این سناریو رخ دهد با توجه به صورت‌های مالی ۶ ماهه بسیاری از شرکت‌ها، گزارشات عملکرد ماهانه فراتر از انتظار ۹ ماهه منتهی به آذر ۱۳۹۹ خواهد بود. همچنین افت قابل توجه قیمت سهام شرکت‌های بزرگ پیش‌بینی می‌شود. البته در شرایط پیش رو می‌توان انتظار داشت روند بازار رو به رشد شود. چراکه نوسانات فعلی مقطعی بوده و تداوم نخواهد داشت. با توجه به این موارد در سناریوی دوم روند پیش روی بازار ارز، ریزش قابل توجه نرخ دلار به شکل معنادار و پایدار است که احتمال وقوع آن بسیار اندک به نظر می‌رسد. لازمه موجودیت بخشی به این سناریو بازگشت سریع طرفین به مفاد برجام، آزاد سازی حجم قابل توجهی از دلارهای نفتی کشور و قصد قاطع دولت برای ارز پاشی جهت سرکوب تورم است. این سناریو بسیار خطرناک بوده و احتمال انجام آن نیز اندک است. همچنین در صورت وقوع این اتفاق، بازار سرمایه نیز دیگر شرایط رشدی نخواهد داشت، در محدوده فعلی خود در جا خواهد زد و در نهایت اقبال نسبی و عمومی خود را ازدست خواهد داد. مواردی که مطرح شد بر اساس پیش فرض‌های احتمالی پیش بینی شده است، چراکه شفاف‌سازی شرایط پیش روی کشورمان به مسائلی از جمله برجام، فرامین بودجه ۱۴۰۰، شرایط اقتصادی پسا کرونا، سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری، تدابیر اقتصادی کابینه آینده دولت و بسیاری مسائل دیگر ارتباط خواهد داشت.

فرهاد جوانمردی،کارشناس بازار سرمایه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۴

کد خبر 425778

برچسب‌ها