چشم انتظاری برای رونق بازار

مدتی است که از تنش‌های بازار دلار خبری نیست و این بازار در شرایط ثبات نسبی به سر می‌برد، هر چند با روی کارآمدن جو بایدن پیش‌بینی سقوط شدید قیمت دلار عملی نشد و شاهد نزول اندک قیمت دلار در بازار بودیم.

به گزارش صدای بورس،اگرچه کارشناسان مختلفی اثرگذاری‌های متفاوت قیمت ارز را بر بازار سرمایه در بازه‌های زمانی مختلف پیش‌بینی کردند، اما به نظر می‌رسد با توجه به ثبات فعلی قیمت دلار و روند کاهشی ماه‌های اخیر، کمی بعید به نظر می‌آید نرخ دلار قصد کاهش قیمت قابل توجهی را داشته باشد.


 اتفاق شگرفی رخ نمی‌دهد
محمد مفید چپردار، مدیرعامل کارگزاری بورس بهگزین با اشاره به سودآوربودن شرکت‌های دلاری‌محور گفت: بیشترین میزان سودسازی شرکت‌های موجود بر اساس صادرات محور است، بنابراین پایین آمدن نرخ ارز، سود شرکت‌ها را کاهش می‌دهد. اما از بعد دیگر قطعا کاهش نرخ ارز ریسک‌های حاکم بر شرکت‌ها را نیز کاهش می‌دهد، ممکن است P/E بگیریم اما سود شرکت‌ها کاهش می‌یابد.البته با کاهش نرخ ارز صرفه اقتصادی صادرات نیز کم تر می‌شود و این روند منجر به ریزشی هر چند کوچک در بازار سرمایه خواهد شد. چپردار معتقد است: نرخ ارز در بهترین شرایط نهایت ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و این رقم نمی‌تواند تاثیر چندانی بر بازارهای مالی بگذارد، بنابراین شاهد تغییر چندانی نخواهیم بود.مدیرعامل کارگزاری بورس بهگزین بیان داشت: اگر شرایط اقتصادی به خوبی پیش نرود منجر به افزایش نرخ ارز می‌شود و در این صورت تمام بازارهای مالی با بحران مواجه خواهند شد، برای مثال اگر این اتفاق رخ دهد، با نرخ بالای دلار مجبور به واردات قطعات ضروری خواهیم بود اما به دلیل افزایش شدید نرخ ارز این اقدام ضروری ناکام می‌ماند و در این صورت چرخه تولید متوقف می‌شود. این اتفاق می‌تواند برای تمام بازارهای مالی بحران زا و خطرناک باشد، ‌هرچند این یک فرضیه است.


روند قیمت کاهشی نخواهد بود
باقر خادمی، مدیر سرمایه گذاری فارابی در خصوص روند قیمت ارز می‌گوید: مهمترین اتفاقی که در چند ماه اخیر رخ داد روی کارآمدن بایدن بود و دیدگاه افت دلار با این نتیجه قوت گرفت. البته برخی سیگنال‌هایی وجود دارد که به نظر می‌رسد چنین اتفاقی بعید است.‌ مواضع دولت جدید آمریکا در خصوص بحث موشکی ایران، برگشت به برجام را کمی دشوار می‌کند و در نهایت شاهد افت خاصی در بازار دلار نخواهیم بود. خادمی درخصوص تبعات انتخابات ریاست جمهوری در بازار ارز گفت: در این خصوص به نظر نمی رسد بازار دلار درگیر بازی شود و روند افزایشی خودرا ادامه خواهد داد. همچنین در حالت کلی شاهد روند عجیبی در بازار دلار نخواهیم بود، اما شاید برای کوتاه مدت قیمت ارز به محدوده ۳۰ هزار تومان باز گردد اما در مجموع روند قیمت دلار کاهشی نخواهد بود.

پتانسیل رشد بعد از انتخابات
 سجاد بوربور، معامله‌گر بازارهای مالی گفت: اگر بودجه ۱۴۰۰ با فرض تحقق گشایش سیاسی بپذیریم این بودجه با عقلانیت اقتصادی تدوین‌شده، یعنی گشایش سیاسی هم خواهیم داشت. وی افزود: البته تایید کلیات بودجه۱۴۰۰، امکان توافق سیاسی در برجام، سیگنال احتمال کاهش نرخ ارز را به بازارها داده و انتظارات تورمی را کاهش خواهد داد. علاوه بر این دولت دوازدهم به ماه‌های پایانی فعالیت خود رسیده و منطقی است که دولتمردان در روزهای پایانی فعالیت‌شان، تلاش کنند با کاهش نرخ ارز کارنامه مثبتی از خود به‌جای بگذارند.وی گفت: در حال حاضر ارزش دلار در بازه ۲۵ الی ۲۸ هزارتومانی منطقی است.دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان، باعث خروج سرمایه خواهد شد و این اتفاق باعث ساخته‌شدن کف حمایتی دلار می‌شود؛ بنابراین در خوشبینانه‌ترین حالت، بعید است که دلار به کمتر از ۲۰ هزار تومان برسد. اگر هم به این محدوده برسد، به‌سرعت به قیمت تعادلی(حدود ۲۵ هزار تومان) باز خواهد گشت. بور بور درخصوص چشم‌انداز کوتاه‌مدت صنایع وابسته به نرخ ارز گفت: این صنایع تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برای سرمایه‌گذاری جذاب نیستند. همچنین در قدم اول افت شاخص تا محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی محتمل است. البته درنهایت با در نظر گرفتن چشم‌انداز تورمی و عدم توان بانک مرکزی برای سرکوب نرخ ارز، بازار سرمایه پتانسیل رشد بعد از انتخابات را دارد.

فاطمه مشایخی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۴

کد خبر 425777

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =