تحقق تعادل در ریسک و بازدهی

شرکت تأمین سرمایه تمدن با دریافت مجوزهای لازم، از اواخر سال ۱۳۹۰ به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش صدای بورس،تأمین سرمایه تمدن به عنوان برترین شرکت تأمین سرمایه به انتخاب سازمان بورس و اوراق بهادار برای ۴ سال متوالی انتخاب شده است و در حال حاضر به عنوان بزرگترین نهاد مالی کشور با مدیریت ۶ صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و بازارگردانی حجم قابل توجهی از سهام در بازار از طریق صندوق‌های بازار گردانی نقش برجسته ای را در بازار سرمایه ایفا می‌کند.


تمرکز برجذب ریسک‌گریزان
با توجه به فراوانی زیاد سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز، سه صندوق از هشت صندوق این شرکت در راستای جذب این افراد، در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت مشغول رقابت با دیگر صندوق‌ها هستند. قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین صندوق این شرکت با خالص ارزش دارایی بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال، صندوق گنجینه زرین‌شهر است که نسبت به سپرده بانکی اندکی بازدهی بالاتری داشت. صندوق قابل‌معامله با درآمد ثابت پاداش سهامداری توسعه یکم، با کسب حدود ۲۶ درصد بازدهی در یک‌سال گذشته، پربازده‌ترین صندوق با درآمد ثابت این مجموعه بود.


حفظ سطح بازدهی
خالص ارزش دارایی‌های صندوق سهامی ثروت‌آفرین تمدن در یک‌سال گذشته رشدی ۶۹۷ درصدی را تجربه کرد. سهم بازار سهام از پرتفوی این صندوق حدود ۶۹۵ درصد است که در این بین، صندوق بیشترین سرمایه‌گذاری را در گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «محصولات شیمیایی» و «خودرو و ساخت قطعات» داشت. باوجود افت محسوس سطح بازدهی صندوق‌های سهامی در پی ریزش اخیر بازار سهام، سطح بازدهی سالانه این صندوق همچنان حدود ۲۵۰ درصد است. صندوق آرمان آتیه درخشان مس، دیگر صندوق سهامی این شرکت و از نوع صندوق‌های قابل معامله است که ۹۹ درصد از سبد خود را به بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «فلزات اساسی»، «خودرو و ساخت قطعات» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» اختصاص داده و موفق به کسب ۳۲۷ درصد بازدهی در یک‌سال اخیر شد.


رکوردداری در جمع مختلط
مهرماه ۱۳۹۰، صندوق گوهر نفیس تمدن در گروه صندوق‌های مختلط آغاز به کار کرد. این صندوق با اختصاص بیش از ۶۳ درصد از سبد خود به بازار سهام و حدود ۲۹ درصد به بازار بدهی، رویکردی نسبتاً پرریسک‌تر نسبت به بسیاری از صندوق‌های مختلط دیگر اتخاذ کرد که البته پاداش این ریسک نیز تحقق بازدهی ۱۸۰ درصدی و قرارگرفتن در جمع پربازده‌ترین صندوق‌های مختلط بازار بود.در جدول زیر مشروح عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت تأمین سرمایه تمدن را مشاهده می‌کنید.

سجاد یزدانی، کارشناس سامانه رسام(اطلاعات مالی پارت)
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۴

کد خبر 425771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =