بردفورد دلونگ، مورخ اقتصادی

مطالعه تاریخ تحولات اقتصادی جهان معمولا شیرین‌تر از خواندن تزهای اقتصادی خشک و بی‌روح است.

به گزارش صدای بورس، در این زمینه، باید بردفورد دلونگ را یکی از سرآمدان و افراد موثر به شمار آورد. جیمز بردفورد دلونگ متولد ۲۴ ژوئن ۱۹۶۰ در شهر بوستون، ایالت ماساچوست، مورخ اقتصادی و پروفسور علم اقتصاد در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی است. او در سال ۱۹۸۲ مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه‌هاروارد دریافت کرد. سپس در سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۷ به ترتیب موفق به دریافت مدارک کارشناسی ارشد و دکترای اقتصاد از همین دانشگاه شد. مشاور دلونگ در دوره دکترا، لارنس سامرز، وزیر خزانه‌داری آمریکا در دولت کلینتون بود. او هم‌اکنون به همراه همسرش (آن ماری مارسیاریل، استاد حقوق دانشگاه میسوری) در برکلی کالیفرنیا زندگی می‌کند. دلونگ پس از دریافت مدرک دکترا، از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳ به تدریس در چند دانشگاه منطقه بوستون همچون ام.آی.تی و دانشگاه بوستون، و دانشگاه‌هاروارد پرداخت. او در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ در دفتر ملی پژوهش‌های اقتصادی همکار بنیاد جان ام. اولین بود.

وزارت خزانه‌داری
دلونگ در سال ۱۹۹۳ به عنوان دانشیار و عضو هیأت علمی به دانشگاه برکلی پیوست. از آوریل ۱۹۹۳ تا می‌۱۹۹۵ او در خزانه‌داری آمریکا مشغول به کار شد. دلونگ در دولت کلینتون به عنوان مقام رسمی خزانه‌داری در ارائه و اجرای طرح‌های متعددی حضور داشت. برنامه‌هایی همچون تهیه بودجه فدرال سال ۱۹۹۳، طرح ناکام اصلاح خدمات درمانی، همچنین برنامه‌های مختلف تجاری مانند «گات» (موافقت عمومی تعرفه و تجارت) و موافقت‌نامه تجارت آزاد منطقه آمریکای شمالی از جمله این طرح‌ها بودند. او در سال ۱۹۹۷ به رتبه استاد تمام در دانشگاه برکلی دست یافت و از آن زمان در این دانشگاه تدریس می‌کند. علاوه بر موارد پیش‌گفته، دلونگ به عنوان محقق همکار در دفتر ملی پژوهش‌های اقتصادی، محقق همکار در بانک فدرال رزرو سانفرانسیسکو و همکار پژوهشی در بنیاد آلفرد پی. اسلوان فعالیت کرده است.


فعالیت‌های نگارشی
بردفورد دلونگ به همراه جوزف استیگلیتز و آرون ادلین، از نویسندگان نشریه تخصصی «صدای اقتصاددانان» است. او پیش از این یکی از نویسندگان «جورنال دورنمای اقتصادی» بوده است. دلونگ همچنین نویسنده یک کتاب درسی به نام اقتصاد کلان است که ویرایش دوم آن را با همکاری مارتا اولنی (استاد دانشگاه برکلی و نویسنده چندین کتاب درسی در حوزه اقتصاد) به اتمام رسانده است. این مورخ اقتصادی در نگارش کتاب «پس از پیکتی: برنامه‌ای برای اقتصاد و نابرابری» با هیثر بوشی و مارشال استاینبوم همکاری کرده است. در عین حال، او ۲۲ مقاله درباره چگونگی گنجاندن موضوع نابرابری در تفکر اقتصادی منتشر کرده است. دلونگ هم‌اکنون مقالاتی را به صورت ماهانه برای نشریه «پراجکت سیندیکیت» ارسال می‌کند.

حبیب علیزاده
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۴

کد خبر 425760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =