سهام عدالت بلای جان بازار سرمایه

شرایط فعلی بازار طوری است که خریداران بسیار محتاطند و تا زمانی که آنها به اجماع برای ارزندگی شرکت‌ها نرسند، سمت خرید نمی‌روند در این شرایط حتی با وجود اینکه ارزندگی برخی شرکت‌ها محرز است، احتمال رشد بازار کم است.

به گزارش صدای بورس، شاهین احمدی، مدیر تحلیل و ارزشگذاری گروه مالی سپهر صادرات با بیان مطلب فوق اظهار کرد: چند اتفاق بر بازار تاثیر گذار است؛ یکی از آنها آزادسازی سهام عدالت است که وعده آزادسازی آن در ۲۲ بهمن از طرف رییس جمهور داده شده است، با توجه به این موضوع که بخش سوم سهام عدالت آزادسازی می‌شود و ۵۰ درصد سرمایه گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در سهام باید به سهام عدالت اختصاص یابد این مهم باعث ابهام در نحوه واگذاری شده و اثر گذاری آن را در بازار بالا می‌برد.
 احمدی افزود: از دیگر عوامل تاثیرگذار بر آینده بازار می‌توان به دوره فعلی اشاره کرد که فروش‌های پاییز به شکل ماهانه بسیار زیاد بوده اما اثر آن هنوز در صورت‌های مالی شرکت‌ها دیده نمی‌شود. باید منتظر ماند تا برآیند این دو اتفاق یعنی تعیین تکلیف سهام عدالت و صورت‌های مالی و گزارش‌های ۹ ماهه و  میزان فروش شرکت‌ها مشخص شود.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به قیمت‌گذاری دستوری بیان کرد: از دخالت‌های مجلس و وزارت صنعت نباید غافل شد، شیوه‌نامه قیمت‌گذاری محصولات فولادی باعث کم شدن رقابت در بورس کالا شده است. قیمت پایه نرخ ۷۰ درصد حتی پایین‌تر از نرخ‌های جهانی باعث می‌شود ابهام در تداوم فروش شرکت‌های بزرگ زیاد شود و بازار به اصطلاح از این موضوع ترسیده است. اگر در قیمت‌گذاری دخالت نشود مانند اتفاقی که در حوزه خودرو، سیمان و فولاد که در حال حاضر رخ می‌دهد، در ۲-۳ هفته آینده ریسک‌های بازار کم شده و در هفته‌ای دوم بهمن روند خوبی را در پیش می‌گیرد.
وی ادامه داد: بحث انتخابات آمریکا و مشخص نبودن دعاوی حقوقی و قانونی بین ترامپ و بایدن هم ریسک دیگری است که بر بازار سایه انداخته و تا ۱۷-۱۸ روز آینده مشخص می‌شود؛ به نظر برآیند تمام موارد تا بهمن ماه از بین می‌رود و بازار مسیر مشخص خود را پیدا  می‌کند.
مدیر تحلیل و ارزشگذاری گروه مالی سپهر صادرات در رابطه با سهام عدالت خاطرنشان کرد: بازار سرمایه محل شفافیت است وقتی سهام عدالتی در دسترس است که نحوه آزادسازی مشخصی ندارد؛ گاهی اعلام می‌شود این کار مستقیم و گاه غیر مستقیم انجام می‌گیرد یا حتی اعلام می‌شود به صورت استانی باید انجام شود، در شرایط فعلی سهامداران نمی‌دانند چگونه به منافع سهام خود از سهام عدالت دست پیدا کنند. این ابهامی است که بازار را آزار می‌دهد.
کسری بودجه دیگر موضوعی بود که این فعال بازار درباره آن گفت: کسری بودجه در دنیا یک ابزار انبساطی است یعنی مازاد بر درآمد هزینه می‌شود و اگر در زمینه درست صرف شود احتمال اینکه به رونق منجر شود زیاد است اما در ایران کسری بودجه پدیده پولی است و بخش زیادی از آن از محل چاپ اسکناس تامین می‌شود.
احمدی ادامه داد: زمانی که هرکشوری کسری بودجه را از محل انتشار اوراق بدهی تامین مالی می‌کند در این صورت پول از محلی می‌آید و در محلی دیگر مصرف می شود اما اگر از محل تولید پول این کسری تامین شود به معنی افزایش نقدینگی بدون کمک کردن به تولید است. احمدی با این مقدمه تاکید کرد: کسری بودجه با این ارقام نجومی که گاه تا ۳۰۰ هزار میلیارد حتی بیشتر هم برآورد کرده‌اند، با توجه به اینکه بازار توان انتشار این حجم از اوراق بدهی را ندارد می‌تواند به تورم و در نهایت متورم شدن بازار سرمایه منتهی شود.
این کارشناس بازار سرمایه در تبیین موضوع گفت: تورم در بازار سرمایه به معنی حبابی بودن آن نیست بدین معنی است که برابری نرخ دلار باید تعدیل شود و شرکت‌ها برای فروش باید به جایی ۲۰ هزار تومان با ۳۰ هزار تومان دلار حتی بالاتر تسعیر کنند که این پدیده بر بازار سرمایه نیز تاثیر گذار است.
وی با اشاره به اینکه نمی‌توان تحلیل دقیق از شاخص کل داشت ادامه داد: با توجه به ریسک سهام عدالت در سهم‌های بزرگ که به تدریج در ۲۰-۳۰روز آینده  از بین می‌رود، شاخص از رقم فعلی می‌تواند ۳۰۰-۴۰۰ هزار واحد رشد کند و در یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار متوقف شود.
مدیر تحلیل و ارزشگذاری گروه مالی سپهر صادرات با تاکید بر اینکه باید دید برآیند موضوعات قیمت‌گذاری محصولات، سهام عدالت، بودجه کشور و نرخ دلار به چه صورت است، گفت: با تعیین تکلیف این موضوعات می توان تحلیل درستی انجام داد ولی با نگاهی کلی  ۱۵تا ۲۰ درصد بازدهی بیشتر برای شاخص کل را تا پایان سال می‌توان متصور بود.
احمدی با بیان اینکه در دست گرفتن قدرت در آمریکا برای بایدن محتمل است، گفت: صنایعی که با تعیین تکلیف دولت جدید آمریکا ریسک قابل توجهی خواهند داشت صنعت بانکی است به دلیل آنکه نرخ کارمزد آنها از سوی بانک مرکزی زیاد شده و در صورت گشایش  احتمالی سیاسی و اقتصادی توان خدمات انتقال پول بین‌الملی به ظرفیت درآمدی آنها اضافه می‌شود، از طرفی فلزاتی مثل روی، سرب و آلومینیوم که تحت نظارت مستقیم دولت نیستند و صنایعی که مستقیم از تورم داخلی اثر پذیری دارند مانند خرده‌فروشی ها و خدمات‌دهنده‌ها که در آینده می‌توانند محصولات خود را با نرخ بالاتر ارائه دهند آینده خوبی پیش رو دارند.

حسین حریریان

کد خبر 425753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =