بلای انسانی، گریبان اقتصاد جهانی را گرفت

اقتصاد و بازار سرمایه متاثر از اطلاعات زیادی است که گاهی به صورت مستقیم و با تاثیر زیاد و گاه غیرمستقیم با تاثیرکم، اثر ریالی خود را بر بازارسرمایه می‌گذارد. جنگ‌های داخلی و منطقه‌ای و حتی انتصابات جدید در نقاط مختلف دنیا هم در این مهم بی تاثیر نبوده است.

به گزارش صدای بورس، فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازارسرمایه با بیان مطالب بالا در مورد چالش‌های اقتصاد جهانی به واسطه شیوع ویروس کرونا گفت: این ویروس باعث کاهش رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته شده بود و به موجب آن تقاضای کلان در دنیا نیز کاهش پیدا کرد. تاثیرات کاهش چرخش شرکت‌ها و کم شدن فعالیت آنها در صنایعی مثل گردشگری یا علم پزشکی نمود پیدا کرد و به صورت شوک‌های مقطعی در قالب رونمایی از واکسن یا موفقیت‌آمیز نبودن واکسن‌های اختراع شده و یا حتی اخباری مبنی بر جهش ویروس کرونا هم  تاثیر مضاعفی بر بازارهای مالی و اقتصاد کشورها نیست.
آقابزرگی در مورد اقتصاد کلان منطقه‌ای و جهانی هم گفت: ۸۰۰ میلیارد یورو اثرات ناشی از کاهش سطح عمومی فعالیت تنها در منطقه اروپا بوده و یا در آمریکا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار صرفا برای حمایت از شرکت‌ها، صنایع و مردم بودجه اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه برای ایران هم می‌توان این اثرات را اندازه‌گیری کرد، گفت:  این چالش در ایران به صورت مستقیم همانند متغیرهای اثرگذار بر وضعیت بنیادین سهام صنایع و شرکت‌ها تنیده شده است.
این تحلیلگر بازار با بیان اینکه کسب و کارها در حال ارتقای شغلی هستند، ادامه داد: بخش عمده‌ای از کسب و کارهایی مثل مشاغل توریستی، آموزشی و بهداشتی و حتی در زمینه خدماتی و تامین کالا  که تا کنون به صورت حضوری انجام می‌شدند  به صورت غیرحضوری انجام می‌شوند در این موارد با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، وقفه روال کار مرتفع می‌شود.
آقابزرگی در بخش دیگری سخنان خود با اشاره به اینکه پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها آینده خوبی را پیش رو دارند، افزود: با افزایش میزان مصرف سوخت که در داخل کشور باوجود آلودگی که در کلان شهرها وجود دارد می‌توان، تاثیر آن را حتی با کاهش تقاضا که در سطح جهانی که عمومیت دارد و تمام صنایع را در بر می‌گیرد، دید.
وی پیش‌بینی خود را برای ماه‌های انتهای سال اینگونه عنوان کرد: مولفه‌های اثرگذار بر وضعیت اقتصادی در ۲ ماه انتهای سال عمدتا گزارش‌های مثبت ۹ ماهه و پیش‌بینی عملکرد ۱۲ ماهه صنایع و شرکت‌های حاضر در بورس است از سوی دیگر آثار تورمی لایحه بودجه ۱۴۰۰ که تورم مغایر و در حقیقت بیش از آنچه در سال ۹۹ قابل پیش‌بینی بود را در خود مستتر دارد، مجموع این موارد همراه با رشدهای قابل توجه در ۳-۴ ماه ابتدای سال ۹۹ که ۳۱۰ درصد بازده را رقم زد و متوسط P/E را تا ۳۴ هم بالا برد فرآیند موضوعات عنوان شده بر اقتصاد کشور موثر است، آقا بزرگی  با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ و عملکرد ۹ و  ۱۲ ماهه شرکت‌ها، اثرات مثبت آن و معدل فاکتورهای عنوان شده رشد ملایمی را برای شاخص تا انتهای سال به همراه دارد، گفت: می‌توان رشدی۲۰ درصدی را نسبت به ابتدای دی ماه ۹۹ تا انتهای سال برای شاخص با محوریت، پیش‌بینی عملکرد ۱۲ ماه شرکت‌ها و آثار تورمی بودجه متصور بود.

 حسین حریریان

کد خبر 425432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =