آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت بیست و سوم)

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار ، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

با اخزا، اسناد خزانه اسلامی آشنا شوید

به گزارش صدای بورس، اگر شرایط اقتصادی کشور را در نظر بگیریم؛ در حال حاضر اوراق خزانه اسلامی یکی از جذاب‌ترین ابزارهای مالی در سرمایه گذاری به حساب می‌آیند. این اوراق با بازدهی‌ خوبی که دارند مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته‌اند. اما اسناد و اوراق خزانه اسلامی چگونه اسنادی هستند و چطور می‌توان با استفاده از آن‌ها به سود مناسبی دست پیدا کرد؟

برای پاسخ به این سوالات در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

اسناد خزانه اسلامی یا اخزا

اسناد خزانه در زیر مجموعه اوراق بهادار قرار می‌گیرند. این اسناد نشانه و تعهد دولت به بازپرداخت مبالغ اسمی، در آینده هستند. به زبان ساده‌تر، اخزا همان اسناد و اوراق بهاداری است که دولت می‌تواند از آن‌ها به جای پرداخت نقدی بدهی‌های خود استفاده کند. دولت با واگذاری این اسناد به قیمت اسمی و سر رسید معین به طلبکاران غیردولتی بدهی‌های خود را تصفیه می‌کند. با این روش کسری بودجه دولت‌ها تامین خواهد شد.

اسناد خزانه اسلامی از چه میزان اعتبار برخوردار هستند؟

زمانی که شما اقدام به خرید اخزا می‌کنید، دولت را طرف حساب خود قرار داده‌اید. به همین جهت اسناد خزانه از جمله معتبرترین و بدون ریسک‌ترین اوراق هستند. دقت و قاعده‌مندی این اوراق به اندازه‌ای است که گاهی دولت به جای پرداخت حقوقِ کارمندان خود، از اوراق بدهی استفاده می‌کند. علاوه بر این، بانک مرکزی به عنوان ضامن وارد گود شده و اگر در محال‌ترین حالت ممکن، دولت در پرداخت بدهی خود ناتوان باقی ماند، بانک این بدهی را به صورت تضمینی پرداخت خواهد کرد. پرداخت مبلغ اسمی اوراق خزانه اسلامی در اولویت امور دولت قرار دارد و تعهدنامه آن با امضای وزیر امور اقتصاد و دارایی مزین شده است.

ریسک نقدشوندگی اخزا

از آن جایی که اخزا قابلیت بالایی در معاملات فرابورس داشته و روزانه حجم زیادی از این اوراق، مورد داد و ستد قرار می‌گیرند، اوراق خزانه اسلامی ریسک نقدشوندگی پایینی خواهند داشت. با این حساب سرمایه‌گذارن در هر زمانی که بخواهند قادر به معامله اسناد خود خواهند بود. تنها ریسکی که می‌توان برای این اسناد در نظر گرفت، ریسک نوسانات قیمتی است؛ چرا که قیمت این اسناد بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.

منبع: سیگنال

کد خبر 425406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =