پیش بینی بازار سرمایه تا پایان هفته/ آنچه به نفع سهامداران خرد است

برای این هفته بانکی‌ها، بازار پایه، سهم‌های کوچک همچون غذایی‌ها می‌توانند لیدرهای بازار تا پایان هفته باشند.

به گزارش صدای بورس، وضعیت بازارهای خودرو، مسکن همچنان کاهشی و همراه با تورم است. بازار سرمایه نیز هم چون سایر بازارها شرایط خوبی ندارد. پالایشی‌ها و سهام عدالت از جمله پر پرسش ترین‌های بورسی شرایط رضایت بخشی ندارند. پالایش یکم دیروز و امروز منفی بود و سهام عدالت  دیروز  با ۳ درصد کاهش  و امروز  با ۰/۲۵ درصد افزایش معاملات خود را پایان داد.

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس به پیشینه روند بازار سرمایه در ۲ هفته گذشته اشاره کرد و گفت: ۱۳ دی اولین روز کای بورس، شاخص کل روند نزولی هفته پیش را حفظ کرد به طوری که شاخص  با ۴۳ هزار و ۶۸۲ واحد افت به سطح یک میلیون و ۳۵۴ هزار واحد سقوط کرد. به‌رغم پیش بینی‌ها امروز شاخص کل با یک هزار و ۳۲۸ هزار واحد رشد در کانال یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحدی به کار خود پایان داد. با توجه به شرایط کنونی این رشد ماندگار نیست و به نظر می‌رسد تا یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحد برسد.

بیشتر بخوانید:
انتخاب رییس و نایب رییس جدید هیات مدیره بورس تهران
«پالایش» به تعادل رسید؟
سهامداران، مطالب بورسی را فقط از رسانه‌های حرفه‌ای پیگیری کنند

در مرحله کف سازی هستیم
وی در ارتباط با پیش بینی بازار سرمایه برای فردا گفت: به طور کلی عملکرد شرکت‌ها، گزارشات ۶ ماهه و ۹ ماهه، دلار ۲۵ هزار تومانی و ارزش شرکت‌ها، افزایش سرمایه‌ها  همگی نشان از ارزندگی نمادها و مثبت بودن روند بازار سرمایه دارد اما عملکرد بازار آینده با توجه به تاثیر اخبار و جو روانی مثبت نیست هرچند امروز بازار مثبت به پایان رسید اما بررسی روند بازار نشان از ماندگاری شاخص در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد دارد و بعد از کف سازی تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد نیز رشد خواهد کرد البته این  در صورت همراهی سازمان بورس و  اتخاذ راهبردهای مناسب است.

آنچه به نفع سهامداران خرد است
عمیدی با اشاره به پیش بینی قبلی خود مبنی به ریزش شاخص کل بورس تا یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی بیان کرد: شناسایی ضرر کمتر و فروش به موقع برخی سهام ها  و خرید سهام‌های بنیادین به نفع سهامداران خرد است. 

وی با انتقاد از دامنه نوسان منفی و مثبت ۵ بیان کرد: به طور کلی تعریف دامنه نوسان برای مدیریت بازار سرمایه کار درستی نیست و باید حذف شود. بهترین راهکار این است که با تعریف یک چشم انداز  به آرامی دامنه نوسان حذف شود. در اولین مرحله دامنه نوسان از منفی و مثبت ۵ به منفی ۲ و مثبت ۸ تغییر کند.این تصمیم در صورتی اجرا می شود که سازمان بورس دست از لجاجت بردارد و دامنه نوسان را شناور کند.

۴ لیدار بازار تا پایان هفته
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاربرد بازارگردانی در مدیریت بازار سرمایه بیان کرد: بازارگردانی با مفهوم متعادل سازی بازار پیوند زده شده اما بازارگردانی کنونی بورس بر اساس تعهد خرید انجام می‌شود و تنها در راستای تعهد و از سر بازکردن انجام می‌شود.

وی در ارتباط با لیدرهای بازار برای فردا و تا پایان هفته بیان کرد: بسیاری از شرکت‌ها طرح‌های افزایش سرمایه و وضعیت بنیادی خوبی دارند. برخی بر پایه این آگاهی یک جریان هوشمند فکری را در بازار ایجاد و آن را پررنگ و  نقدینگی را به سمت آن نمادها هدایت می‌کنند. برای این هفته بانکی‌ها، بازار پایه، سهم‌های کوچک همچون غذایی‌ها می‌توانند لیدرهای بازار تا پایان هفته باشند.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 425402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =