بورس، بهترین بازار است/ رکود در بازار املاک

مدیر معاملات کارگزاری امین سهم با مقایسه بازارهای موازی با توجه به وضعیت تحریم‌ها، انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و تصمیمات تیم جدید ریاست جمهوری آمریکا گفت: بورس بهترین بازار است وتاکید کرد: در سه ماهه پایانی سال صنعت پیشرو نداریم بلکه از هر صنعت یک سهم خاص پیشرو است.

به گزارش صدای بورس، مهدی زینعلی؛ مدیر معاملات کارگزاری امین سهم درباره پیش بینی خود از سه ماهه پایانی بورس گفت: باتوجه به وضعیت تحریم‌ها، انتخابات ریاست جمهوری، روی کار آمدن تیم اقتصادی جدید و معلوم شدن رویکرد آنها در قبال بازار سرمایه و مشخص شدن سرانجام برجام در کنار تکمیل فرآیندهای رفع تحریم‌هایی که با آمریکا و اروپا داریم، همگی می‌تواند شرایط را عوض کند.
وی با بیان اینکه به‌نظر می‌رسد افق سرمایه‌گذاری در ایران بسیار کاهش پیدا کرده است، افزود: اگر یک سال آینده را در نظر بگیریم؛ در این یک سال هم در ایران و هم در عرصه بین‌المللی اتفاقات بسیاری خواهد افتاد. از طرفی قیمت نفت، نرخ ارز، روند بازارهای رقیب و موازی بازار سرمایه همه به نوعی می‌توانند کمک‌کننده یا کاهش‌دهنده جریان ورود نقدینگی به بازار باشند.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تغییر افق سرمایه‌گذاری از یک سال به سه ماه در بازار اتفاق افتاده به دلیل آنکه با توجه به متغیرهایی روزانه در حال حاضر کسی نمی‌تواند برای شرایط آتی سهام خود یا اتفاقاتی که در اقتصاد کلان می افتد، تصمیم بگیرد.
زینعلی ادامه داد: باتوجه به شرایط فعلی اجماع تحلیل‌گران انتظارات تورمی برای سال آینده چیزی حدود ۲۵ تا۳۰ درصد است و بخش بزرگی از آن به خاطر ورود جریان نقدینگی است؛ نقدینگی کشور در حال رشد است و این قابل کتمان نیست. از طرفی با حذف ارز ۴۲۰۰ از برخی کالاهای اساسی روبه‌رو خواهیم بود.
وی با اشاره به بازارهای موازی گفت: برای بازارهای موازی مثل املاک و مستغلات قطعا رکود خواهیم داشت، باتوجه به اشباع و نبود قدرت خرید از طرف سرمایه‌گذاران همچنین سیاست‌هایی که دولت در قبال جداکردن انگیزه‌های سفته بازی از بازار املاک نشان می‌دهد به‌نظر نمی‌رسد ورود جریان نقدینگی به بازار املاک و مستغلات داشته باشیم. از طرف دیگر و با توجه به  اینکه طلا هم به‌دلیل بحث‌های مالیاتی و جا به جا کردن حساب‌های بانکی محدود شده است یکی از بهترین بازارها، بازار سرمایه است.
مدیر معاملات کارگزاری امین سهم  تاکید کرد: در ۶ ماهه اول سال سرمایه‌گذارانی از سوی دولت و رسانه‌ها به بازار سرمایه سوق داده شدند و سودهای خوبی کسب کردند اما در حال حاضر انتظارات بازدهی سرمایه‌گذاران با حقیقت‌های بازار منطبق نیست به همین خاطر کسب بازده‌های ۵ تا ۱۰ درصدی حتی در طول یک ماه هم سهامداران را راضی نمی‌کند به همین خاطر در بسیاری از سهام به‌خصوص سهام بزرگ و شاخص ساز، رفتارهای هیجانی را در آستانه های مثبت و منفی می‌بینیم یعنی سهمی که به ۴ مثبت یا۵ /۴مثبت و یا به ۵/۴ منفی می‌رسد دچار رفتارهای هیجانی می شود و بازار یا به سمت صف‌های خرید یا به سمت صف‌های فروش می‌رود.
وی ادامه داد: با گذشت زمان مقداری از این هیجانات کاهش پیدا می‌کند و متغیرهای تصمیم‌گیری در محدوده‌ای ثابت نوسان پیدا می کنند بنابراین  بازار به سمت تحلیلی‌تر شدن پیش می‌رود.
زینعلی با اشاره به اینکه قطعا بازار سود فصلی و سود ماهانه شرکت‌ها را دنبال خواهد کرد و متغیرهای واقعی اقتصادی را در روند سهم‌ها منعکس می‌کند، افزود: با توجه به این موارد سرمایه‌گذاران تصمیم می‌گیرند کدام سهم را خریداری کرده و یا از کدام سهم خارج شوند.
مدیر معاملات کارگزاری امین سهم در پاسخ به این پرسش که صنایع پیشرو کدام خواهند بود، گفت: به‌نظر نمی‌رسد صنایع پیشرو داشته باشیم به این معنا که کل گروه پتروشیمی، پالایشی یا کل گروه سیمانی و ساختمانی حرکت کنند، متغیرهایی که می توانند انگیزه هجوم سهامداران برای خرید یک سهم باشند کلی نیستند. بطور مثال بحث افزایش نرخ سیمان به دلیل مشکلات تولید و فروش جذابیتی ندارد یا فولادی ها به دلیل تحریم‌ها و  پالایشی ها و پتروشیمی ها به دلیل ابهامات زیاد جذابیتی ندارند؛‌از طرفی وجود سهام عدالت در یک سری از سهام خاص این گروه که می‌تواند هجوم فروش را از سمت بازار و یا دولت برای تأمین بودجه به وجود بیاورد با این تفاسیر گروه پیشرویی نداریم اما قطعا سهام پیشرویی خواهیم داشت که می‌توانند تک سهم‌هایی از تمام گروه‌های بورسی باشند و با مشوق‌های دیگری مثل داشتن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، اخذ وام های ارزی، افزایش ظرفیت خط تولید یا اضافه شدن ظرفیت محصول برای سهامداران جذاب تر باشند.

ملیکا حمزه‌ئی

کد خبر 425399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =