قیمت نفت در آخرین هفته سال ۲۰۲۰

قیمت نفت آخرین هفته از سال پر نوسان ۲۰۲۰ را با افزایش قیمت پشت سرگذاشت. سالی که با قیمت های بالای ۶۰ دلار در هر بشکه آغاز شد و با کاهش تدریجی تا اردیبهشت ماه حتی منفی شد.

به گزارش صدای بورس، در جریان معاملات هفته پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی قیمت نفت با توجه به افزایش واکسیناسیون و امید به رشد تقاضا در سال جدید میلادی با رشد همراه شد.

در کنار آن،‌آغاز واکسیناسیون کرونا در ماه پایانی سال ۲۰۲۰ نیز تا حدی توانست قیمت ها را تقویت کند.

با این حال توافق اوپک پلاس و خروج حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت از بازارهای جهانی باعث شد تا قیمت نفت از ۲۰ دلار در هر بشکه تا ۵۰ دلار افزایش پیدا کند.

شاخص نفت آمریکا نیز از ۴۸ دلار و ۳۰ سنت با افزایشی ۰.۴ درصدی به قیمت ۴۸ دلار و۵۲ سنت با سال ۲۰۲۰ وداع کرد.

با توجه به این موارد،‌نفت برنت در هفته پایانی سال گذشته میلادی رشدی یک درصدی را ثبت کرد و از ۵۱ دلار و ۲۹ سنت در روز دوشنبه به ۵۱ دلار و ۸۰ سنت در پایان معاملات هفتگی رسید.

با آغاز سال ۲۰۲۱، تصمیم‌های اوپک در یکصد و هشتادمین نشست و تصمیم‌های اوپک پلاس در دوازدهمین نشست، (اول ژانویه ۲۰۲۱) وارد فاز اجرایی شد.

قیمت نفت در حالی به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه در واپسین روزهای سال ۲۰۲۰ میلادی رسید که در این سال نفت حتی قیمت‌های منفی را نیز تجربه کرد که بیش از هر چیز به دلیل شیوع کرونا و ماراتن تولید بین تولیدکنندگان بزرگ نفت بود.

۲۳ کشور عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دوازدهمین نشست وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک پلاس که ۱۳ آذرماه از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، بر سر افزایش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای برای ژانویه سال ۲۰۲۱ به اجماع رسیدند و تصمیم گرفتند برای تعیین مقدار تسهیل کاهش تولید (افزایش تولید) ماهانه بر اساس شرایط بازارهای جهانی نفت نشست برگزار کنند.

کاهش تولید روزانه تولیدکنندگان عضو ائتلاف اوپک پلاس از رقم ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز با افزایش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای، در ژانویه ۲۰۲۱ به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد و تا زمانی که مجموع تسهیل کاهش تولید (افزایش تولید) به روزانه ٢ میلیون بشکه برسد، ادامه خواهد داشت.

با این حال، توافق اوپک پلاس برای کاهش ۹.۷ میلیون بشکه‌ای نفت در گام اول و افزایش تدریجی تولید، ‌باعث شد تا قیمت نفت به مرور رشد کند.

منبع: ایرنا

کد خبر 425380

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =