۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
برای اعتماد سازی تلاش شود

این روزها شاهد ریزش چندانی در بازار نیستیم. نگاهی به شاخص هم وزن در می‌یابیم که بازار در اکثر روزها روند رشدی داشته و اکثر سهم‌ها در حال اصلاح ریزش‌های خود هستند. همچنین برخی از سهم‌ها نیز به قیمت‌های تاریخی خود بازگشته اند اما منفی بودن شاخص کل در برخی روزها به دلیل تاثیر گذاری برخی شرکت‌های بزرگ بر روی شاخص است .

به گزارش صدای بورس،با وجود اینکه برخی شرکت‌های بزرگ از لحاظ بنیادی وضعیت مناسبی دارند اما در این چند وقت مورد استقبال چندانی واقع نشدند. البته در کل شاهد روند خوب بازار از آذر ماه تا کنون هستیم. همانطور که اقتصاد ما دولتی است، بازار سرمایه نیز دولتی است به همین دلیل اراده دولت در بازار نقش مهمی دارد و دولت باید در جهت اعتماد سازی در بازار تلاش کند. هر اقدامی که منجر به افزایش اعتماد مردم به بازار شود در روند بازار موثر خواهد بود و این اتفاق می‌تواند در مثبت شدن بازار موثر واقع شود.

در حالت کلی می‌توان اتفاقاتی که امسال برای بازار رخ داد را مثبت ارزیابی کرد. بازارگردانی از طریق صندوق‌های بازارگردانی فراگیر شده که برای بازار مطلوب بوده و منجر به کاهش قفل شدن صف‌های فروش و گره معاملاتی می‌شود . این اتفاق در روند صعودی بازار به نقدشوندگی و ارزندگی سهم نسبت به قیمت اصلی خود سهم کمک می‌کند. همچنین تزریق هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه بازار به صندوق تثبیت بازار اتفاق مثبتی بود، هر چند این رقم عدد بزرگی نیست اما وجود این صندوق‌ها و افزایش فعالیت آنان برای عمق بخشی به بازار مفید است و ریسک سرمایه گذار را در بازار کاهش می‌دهد.در این مدت در خواست‌های زیادی برای سبدگردانی وجود داشته و برای برخی از آنان مجوز لازم صادر شده است ، این عمل نیز همانند بازار گردانی می‌تواند به رشد بازار کمک کند.

 در رابطه با فرصت‌های پیش روی ۳ ماه انتهایی سال نیز باید گفت، در شرایطی به سر می‌بریم که بازارهای موازی شرایط مطلوبی نداشته و در رکود به سر می‌برند ، این مسئله منجر می‌شود تا نقدینگی‌ها به سمت بورس سوق پیدا کند و روز به روز شاهد رشد هر چه بیشتر در بازار سرمایه باشیم .اما برخی اتفاقات نیز در این میان وجود دارد که می‌توان آنان را تهدیدی برای بازار سرمایه دانست، با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی سال قرار داریم و صندوق‌های بازنشستگی، تأمین اجتماعی و غیره با کسری‌هایی مواجه هستند و بازار فروش‌هایی را برای آنان متصور است، باید این فروش‌ها به صورت بلوکی باشد تا روند عادی بازار را تحت تاثیر قرار ندهد .امسال اتفاق عجیبی در بازار رخ داد برخی حرفه ای‌های بازار با استفاده از تجربه و دانش به ثروت‌های عجیبی دست یافتند. برخی دیگر نیز به امید ثروتمند شدن به بازار سرمایه روی آورده و دچار ضررهای جبران ناپذیری شدند . توصیه می‌شود افراد قبل از اینکه دنبال کسب سود باشند به دنبال یادگیری بازار سرمایه باشند زیرا افرادی که می‌خواهند یک شبه ثروتمند شوند در اصل بازندگان بازار خواهند بود .

بهادر شمس،مدیرعامل کارگزاری آرمان تدبیر نقش جهان
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۳

کد خبر 425338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =