۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
احیای عملیات بازارگردانی

با توسعه روز افزون بازارهای مالی، نیاز به ابزارهای کارآمد و نوین در جهت کمک به توسعه متوازن و هدایت بازار در مسیر صحیح بیش از گذشته احساس می‌شود.

به گزارش صدای بورس، البته با توجه به شیب تند گسترش فرهنگ سهامداری در سال های اخیر، وجود این ابزار ها می‌تواند متولیان بازارهای مالی را در تعالی و ارتقای آن و همچنین کاهش میزان انحرافات نامطلوب، کمک کند.صندوق‌های بازار گردانی یکی از ابزارهای نوین مالی محسوب می‌شوند که با هدف افزایش نقدشوندگی سهام و کنترل نوسانات شدید قیمتی در مواقع بروز هیجانات به‌وجود آمده‌اند.
در بازارهای مالی دنیا علیرغم وجود محدودیت در دامنه نوسان و همچنین کارایی بازار ها و شفافیت‌های اطلاعاتی بالا، که عواملی درجهت افزایش نقدشوندگی هستند، نهاد بازارگردان به‌عنوان یکی از ارکان کلیدی در هنگام پذیرش شرکت ها، معرفی و مورد تایید نهاد ناظر قرار می‌گیرد.
اما ببینیم چگونه است که علیرغم محدودیت‌های نوسانی در معاملات سهام و کارایی پائین سهامداران عمده در مدیریت شناوری سهام و نیاز اساسی به حضور نهاد بازارگردان در بازار سرمایه ایران، این ابزار نتوانسته جایگاه واقعی خود در این بازار را به دست آورد، و نقش پر رنگی در تعادل بازار داشته باشد، تا جایی که در این روزها انتقادهایی نیز به عملکرد آن وارد شده و از سوی برخی کارشناسان بازارگردان‌ها مقصر عدم رشد بازار نیز معرفی شده اند.بخشی از این تصور از عدم شناخت صحیح وظایف و نحوه عملکرد بازارگردان ناشی می شود.
در واقع در بازار سرمایه ایران، شرح عملکرد دو شخصیت مجزا که یکی بازار ساز و دیگری بازار گردان بوده ، درهم تنیده شده و هردو شخصیت با عنوان (Market Makers) شناخته می شوند. بنابراین بهتر است بدانیم بازارگردان شخصیتی است حقوقی که مطابق قوانین و در چارچوبهای تعریف شده از سوی قانونگذار و نهاد ناظر، با معاملات خود ضریب نقدشوندگی را افزایش داده و سهام را به حالت تعادلی خود نزدیک می‌کند. همچنین بیشترین کارایی در زمان‌های بروز هیجانات و رفتارهای هیجانی سرمایه گذاران، برای بازارگردان تعریف شده و نقش پر رنگی در این شرایط حساس به آن، محول شده است.در سوی دیگر بازار سازها شخصیتی حقیقی یا حقوقی هستندکه با معاملات روی سهام، در کنار کسب سود، وظیفه هدایت ارزش بازار به سوی ارزش ذاتی سهام را برعهده دارند.
حال که در غیاب مجموعه‌های حقوقی فعال و سهامداران عمده با دانش بازار دو وظیفه فوق به طور همزمان بردوش صندوق‌های بازارگردان نهاده شده است، باید برای بهبود عملکرد و تعدیل انتظارات از این ارکان، به موارد زیر توجه ویژه داشته باشیم:
 همانطور که ذکر شد، تصور این امر که صندوق های بازارگردانی باید همیشه به روند صعودی سهام کمک کنند، ذهنیتی اشتباه است، زیرا در مواردی که به دلایل مختلف ارزش بازار سهام با اختلاف معناداری فراتر از ارزش ذاتی قرار می‌گیرد، بازارساز باید به تعدیل و نزدیک کردن این دو قیمت، اقدام کند.
 مدیران بازارگردان باید از دانش کافی در حوزه ارزشگذاری و شناخت بازار برخوردار باشند تا بتوانند با مدیریت منابع محدود در روزهای هیجانی، بهترین عملکرد را جهت بازگشت روند سهام به تعادل پایدار،
داشته باشند.
 منابع و حجم صندوق متناسب با اندازه شرکت ها و خصوصا سهام شناور آزاد آن، درنظر گرفته شود. در حالت بازارگردان می تواند با اعمال قدرت نسبت به مدیریت قیمتی سهام، اقدام کند که در این صورت علاوه بر انجام وظایف ذاتی، سودآوری ناشی از اختلاف قیمتی، عایدی خوبی نصیب صندوق می سازد.
 ایجاد ابزارهای تشویقی برای بازارگردان علاوه بر مواردی که هم اکنون تعریف شده است، مانند کاهش کارمزدهای معاملاتی صندوق ها و همچنین کاهش محدودیت‌ها در اعطای اعتبار و تسهیلات به صندوق و برخورداری از ایستگاه‌های معاملاتی، می تواند بر قدرت صندوق‌ها بیافزاید. در این خصوص، انعطاف پذیری بیشتر نهاد ناظر و تسهیل در قوانین عملیاتی صندوق ها می تواند پویایی هرچه بیشتر آنها را درپی داشته‌باشد.
 مکانیزه شدن عملیات بازارگردانی و استفاده از ابزارهایی مانند معاملات الگوریتمی نیز می تواند، یکی دیگر از اهرم‌های پویایی صندوق‌ها و استفاده بیشتر از تکنولوژی در مسیر گسترش فرهنگ بازارگردانی در بازارهای مالی، شود در مجموع با توسعه و گسترش فرهنگ استفاده از ابزارهای نوین مالی، همراه با توسعه فیزیکی بازار، کیفیت ارائه خدمات و سرویسهای مورد نظر سرمایه گذاران نیز بیش از پیش ارتقا خواهد یافت.

سیدرضا علوی،رئیس هیات مدیره سبدگردان داریک پارس
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۳

کد خبر 425332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =