فولاد، پتروشیمی و معدنی‌ها در صدر بازار سرمایه

فرهاد جوانمردی گفت: هدایت نقدینگی به سمت سهام شرکت های کوچک و رفتار نوسان گیری در بازار، سرآغاز ریزشی دوباره خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، فرهاد جوانمردی، کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار نسبت به چند ماه گذشته شرایط پایدارتری دارد و خرید و فروش ها کمتر بر پایه هیجان انجام می شود اما موضوعی که این روزها به وضوح قابل مشاهده است انتقال نقدینگی (خرد) به سهم های کوچک است که شفافیت عملیاتی و معاملاتی لازم را ندارند.

جوانمردی به صنایع پیشرو بازارسرمایه اشاره کرد و گفت: فولاد، پتروشیمی و معدنی ها از نظر سودآوری نسبت به سایر گروه ها در شرایط بهتری قرار دارند و در صدر عملکرد مالی شرکت‌های بازار سرمایه هستند.

وی افزود: متاسفانه قیمت سهام برخی از شرکت‌های کوچک فاصله زیادی با ارزش ذاتی خود دارند اما نگاه برخی از سهامداران دقیقا بر روی آنها است، این اتفاق می تواند ریزش دوباره قیمت ها را به همراه داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با نگاهی به عملکرد صنایع بزرگ و اغلب بنیادی می‌بینیم که شرکت های این گروه وضعیت مطلوبی دارند اما در چند روز اخیر اقبالی به آنها نشده در صورتی که سهام برخی از شرکت‌های کوچک فقط به دلیل اینکه درصد سهام شناور پایینی دارند و به راحتی می توان قیمت سهمشان را بالا برد با اقبال سهامداران روبرو شده اند.

وی با اشاره به اینکه قیمت های محصولات جهانی روند خوبی دارد، اظهار کرد: پیش بینی نرخ تورم آتی کشور کاهشی است، قیمت سهام شرکت‌های بزرگ بسیار ارزنده ای دارند و گزارش های ماهانه اینگونه شرکت ها بسیار خوب است به همین منظور در حال حاضر ریسک اقتصادی خاصی دیده نمی شود که بورس به آن واکنش نشان دهد.

این کارشناس بازار سرمایه به سهامدارانی که سهامشان در ضرر است توصیه هایی دارد و می گوید: اگر سهام داران در پرتفوی خود سهامی دارند که بازدهی آن منفی شده است، ولی آن را بر اساس شرایط بنیادین خریداری کرده بودند پیشنهاد می کنم با صبوری آن را حفظ کنند تا زیانی که عایدشان شده جبران شود.

جوانمردی در خصوص ریسک های تاثیر گذار بر بازار بیان کرد: برخی افراد در فضای مجازی سیگنال دهی می کنند و سهامداران نوپا با اعتماد به آنها معاملات خود را انجام می دهند، در صورتی که این رفتار باعث رواج سفته بازی در بازار می شود نه سهامداری، به همین منظور تنها ریسک عمده‌ای که فعلا بازار را تحت تاثیر قرار داده، این رفتار غیر حرفه ای است.

وی ادامه داد: اما اگر بر اساس شایعات، سیگنال دهی سفته بازان و ... اقدام به خرید سهامی کردند آن را بفروشند و سهم بهتری در نظر بگیرند. در هر صورت بهتر است با  آگاهی در خصوص خرید و فروش سهام اقدام کنند، چرا که در پیش بودن انتخابات ایران و شروع دوره فعالیت  دولت جدید آمریکا، می تواند دوران پرنوسانی را پیش روی سرمایه گذاران قرار دهد.

منبع: سنا

کد خبر 425331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =