۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵

فرصت سازی برای غیرمجازها

سازمان بورس در مقابله با سیگنال‌فروشان ناتوان است

بستر سیگنال‌فروشی به‌دلیل خلاء موجود در توسعه نهادهای مالی به نسبت رشد بازار ایجاد شد
سازمان بورس در مقابله با سیگنال‌فروشان ناتوان است

هر از چندگاهی یک بار که بساط سیگنال‌فروشی در کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی بیش از گذشته پهن می‌شود.

به گزارش صدای بورس، هر از چندگاهی یک بار که بساط سیگنال‌فروشی در کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی بیش از گذشته پهن می‌شود، یک شخص خوش‌پوش، آراسته پشت ماشین آخرین سیستم می‌نشیند و قصد دارد تنها در یک روز یا یک ساعت با معامله کردن در بازار سرمایه و معرفی چند سهم، زندگی افراد را از این رو به آن رو کند! درست در همین مواقع است که نهادهای ناظر نیز به فراخور داغ شدن بازار سیگنال‌فروشی‌های این‌ چنینی وارد صحنه می‌شوند اما عمر اقدامات مقام‌های ناظر هم خیلی به طول نمی‌انجامد و به سرعت از تب و تاب می‌افتد.

بستر توسعه صف‌های خرید و فروش
هزاران کانال و صفحه مجازی با سیگنال فروشی‌های لحظه‌ای مردم را ترغیب به خرید و یا فروش سهام در زمان خاصی می‌کنند، همین موضوع یکی از عوامل توسعه صف‌های خرید و فروشی است که بدون هیچ دلیل یا اتفاق خاصی ایجاد می‌شود. در واقع با اعلام سیگنال‌دهنده، افراد زیادی به یکباره وارد سهام خاصی می‌شوند و سپس در زمانی که مجدد سیگنال‌فروش آن را تعیین خواهد کرد از سهم خارج شده و سهامشان را می‌فروشند.

کارساز نبودن مقابله‌ و مجازات
طبق قانون اقدام به انتشار عمومی پیشنهادات خرید و فروش مرتبط با دارایی‌های مالی موجود در بازار سرمایه، بدون داشتن مجوزهای مربوط به مشاوره سرمایه‌گذاری در بورس و اوراق بهادار مصداق عمل مجرمانه بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت. کارشناسان معتقدند اگر موانع اساسی چون دامنه نوسان و حجم مبنا در بازار سرمایه از میان برداشته شود، سیگنال‌دهی نیز که بر بستر این عوامل سوار شده است از بین می‌رود چرا که مقابله‌ها و مجازاتی که برای این اقدام درنظر گرفته شده، کارساز و عملی نبوده و بستر قانونی و ابزارهای لازم برای مقابله با این افراد در بازار سرمایه وجود ندارد.

ایجاد صندوق‌های بازنشستگی اختیاری
رامین خدابنده، مدیرعامل شرکت سبدگردان نوین نگر آسیا در مورد علل به وجود آمدن معضل سیگنال‌دهی و نقش نهادهای مالی فعال در مقابله با این پدیده در گفت‌وگویی به اعلام نظر پرداخت.
 شرکت‌های سبدگردان و مشاور سرمایه‌گذاری‌ها در مقابله با سیگنال‌فروشی‌های غیرمجاز و کم رنگ کردن فعالیت این افراد چه نقشی دارند؟
 شرکت‌های سبدگردان و مشاوره‌ها عمدتا جهت خرید و یا فروش سهام از تحلیل فاندامنتال استفاده می‌کنند. بنابراین سیگنال خرید یا فروش صادر نمی‌کنند و خریدها یا فروش‌های خود را به تدریج انجام می‌دهند و نمی‌توان گفت جایگاه این دو در یک سطح است. به همین دلیل جهت کم رنگ کردن فعالیت این افراد باید از ابزارهای بلندمدت مانند صندوق‌های بازنشستگی اختیاری که در خارج از کشور هم این ابزارها نقش اساسی در بازار سرمایه آنها دارد استفاده کرد تا افراد به طور غیرمستقیم وارد بازار شده و وارد فضای گرفتن سیگنال و غیره نشوند.

 در خصوص برخورد با سیگنال‌فروشی چه نظری دارید؟
هرگونه برخورد در بازار سرمایه شاید در کوتاه‌مدت اثرگذاری مقطعی داشته باشد ولی در بلندمدت اثر آن معکوس است. بنابراین باید ساختار بازار سرمایه را با ابزارهای بلندمدت و ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم اصلاح کرد.

 سازمان بورس درخصوص اصلاح این روند چه وظیفه‌ای دارد؟
ایجاد ابزارهای مورد نیاز جهت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و به علاوه ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای رفع مشکلات ساختاری بازار سرمایه می‌تواند کارساز باشد.

تمرکز بر «معاملات اجتماعی»
محمد مشاری، مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن گفت: برای اینکه مقام ناظر بخواهد با سیگنال‌فروشی برخورد کند باید دید آیا این توانایی را دارد یا خیر؟به نظر می‌رسد در ساختار نظارتی سازمان بورس، شرکت بورس، فرابورس و یا سایر نهادهای نظارتی چنین توانایی وجود ندارد. مشاری با تاکید بر استفاده از تجارب جهانی افزود: باید دید در کشورهای دیگر چه راهکاری برای استفاده بهینه از دانش افراد مدنظر قرار گرفته است و ما نیز از این تجارب استفاده کنیم.
مدیرعامل کارگزاری بانک صنعت و معدن با اشاره به یکی از این تجربیات بیان داشت: در کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی استفاده از ابزاری به اسم «معاملات اجتماعی» روی کار آمده است در واقع مردم به صفحه اجتماعی افرادی که تخصص و تبحر لازم را دارند به شکل خودکار لینک می‌شوند و کلیه معاملات و خرید و فروش‌های این افراد را با کد خود می‌توانند مشاهده کنند. بر این اساس افرادی که در شبکه‌های اجتماعی اقدام به فعالیت در خصوص معاملات می‌کنند نمی‌توانند چیزی را از افرادی که هزینه‌ای برای این کار پرداخت کرده‌اند پنهان کنند. این ابزار باید در بازار ما هم نهادینه شود تا مشکل سیگنال‌فروشی حل شود تا افرادی با هویت‌های جعلی، خرید و فروش‌های فیک به راه نیندازند. وی تاکیدکرد: برخوردهای قهری بعید است در این زمینه کارگشا باشد. در موج قبلی مبارزه با سیگنال‌فروشی نیز که برای کانال‌ها و صفحات مجازی به راه افتاد عملا فقط سایت‌ها و صفحات اجتماعی که تحلیل علمی داشتند بسته شدند و موج فعلی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

انتظار از ناظر نداشته باشید
امین رنجبر، مدیرعامل سبدگردان آبان با اینکه سیگنال‌فروشی در فضای مجازی بدون هیچ نظارتی مشکلاتی ایجاد می‌کند گفت: با وجود این موضوع باید قبول کرد که سازمان وظیفه برخورد با این افراد را ندارد، لازم است سازمان اطلاعات این افراد را به مراجع قضایی بدهد چرا که نه بازوی مقابله با این موارد را دارد و نه در شرح وظایف آن تعیین شده است که به دنبال این افراد برود.
رنجبر سازمان را موظف به نظارت بر نهادهای مالی بازار دانست وافزود: سازمان بورس می‌تواند در صورت تخلف با نهادهای مالی تحت نظارت خود برخورد کند اما نمی‌تواند تمامی افرادی که مشغول سیگنال‌فروشی هستند را شناسایی و با آن‌ها مقابله کند. علاوه بر آن، ابزار موردنیاز آن را نیز ندارد.توقع زیادی از سازمان است که سیگنال‌فروشان را در سراسر کشور شناسایی کرده و با آن‌ها مبارزه کند. او با اشاره به بزرگ شدن اندازه بازار سرمایه بیان داشت: کدهای فعال ما تا سال قبل ۲۵هزار کد فعال بود و امسال این رقم به ۲۵میلیون کد رسیده است که رقم بسیار بزرگی است اما شاهد هستیم که به این نسبت نهادهای مالی ما به لحاظ تعدادی و حجم خدماتی که ارائه می‌داند توسعه پیدا نکرده‌اند. رنجبر توسعه نهادهای مالی را راهکار از سکه افتادن بازار داغ سیگنال‌فروشی دانست و اظهار داشت: نمی‌توان با زور در مقابل برخی جریانات اقتصادی ایستاد. همچنین در حال حاضر بیش از ۱۰۰ درخواست تاسیس شرکت سبدگردانی روی میز سازمان بورس قرار دارد و ماه‌ها طول می‌کشد که جواب این درخواستمجوزها داده شود.

چالش برجسته توسعه نیافتگی
ایمان مقدسیان، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با علل کم‌رنگ بودن نقش مشاوره نهادهای مالی مجاز مثل شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها گفت: شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری به نسبت توسعه بازار، توسعه نیافته‌اند.باید این مسئله را بررسی کنیم که چرا روند اعطای مجوز به شرکت‌های سبدگردانی کند است و شرکت‌های موجود نتوانسته‌اند نقش قابل ملاحظه‌ای را در ارتباط با سرمایه‌گذارانی که وارد بازار می‌شوند داشته باشند.
این کارشناس با اشاره به صد برابر شدن تعداد کدهای فعال بازار نسبت به سالیان گذشته افزود: با وجود این رشد چرا شرکت‌های مشاوره و سبدگردان ما نقش مهم‌تری را در بازار نسبت به سال‌های قبل ندارند ابتدا باید علل توسعه نیافتن این شرکت‌ها بررسی شود و سپس باید به این موضوع پرداخت که خلاء موجود در ارائه مشاوره چگونه با سیگنال‌فروش‌ها پر شده است.
 مقدسیان در خصوص خلاء به وجود آمده اظهار داشت: در حال حاضر ما با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که تا قبل از این شاهد نبودیم و آن هم سرعت بالای نشر اخبار در فضای مجازی است در واقع اخبار قبل از آنکه در کدال قرار گیرد در فضای مجازی دست به دست می‌شود. این موضوع ایجاب می‌کند که نهادهای مالی تعریف شده در این راستا نیز در ارتباط موثر با بدنه بازار و مشتریان قرار داشته باشند. همچنین قبل از برخورد قهری با افرادی که در فضای مجازی معرفی نماد انجام می‌دهند باید به این مسئله پرداخت که چرا چنین فضایی ایجاد شده است. وی گفت: مشکل در برندسازی افراد حقیقی در مقایسه با شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و امثالهم بوده است.اگر بخش شرکت‌های مشاور و سبدگردان‌ها قوی کار کنند این افراد بدون برخورد قهری ناخودآگاه حذف می‌شوند.

گلشن بابادی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۳

کد خبر 425246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =