تولد بحران در اثر مرگ تحلیل

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا باید با سیگنال فروشی مخالفت کرد یا خیر؟ به نظر در ابتدا باید به این موضوع مهم پرداخت که سازمان بورس درجایگاهی برای اینکه بتواند با این افراد برخورد کند نیست. یعنی ابزار نظارتی چنین اقدامی در دست سازمان بورس وجود ندارد چرا که سازمان بورس یک نهاد قضایی که بتواند با مجرمان برخورد کند نیست.

به گزارش صدای بورس، سئوال مهمی که در این میان مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان علیه شخصی که فعالیت غیرقانونی در فضایی که در کشور قانونی نیست انجام می‌دهد اقدام کرد؟ ابتدا باید قوانین کپی رایت را در اینستاگرام و تلگرام برقرار کرد. به طور خلاصه باید گفت هیچ کس نمی‌داند واقعا باید چه برخوردی با افرادی که در فضای مجازی اقدامات غیرقانونی در خصوص بازار سرمایه انجام می‌دهند صورت بگیرد.
 در مواردی دیده می‌شود که سیگنال‌فروشی از حدی می‌گذرد که قیمت‌سازی‌های عجیب و غریبی را برای برخی سهام‌ شکل می‌دهد. به عنوان نمونه ارزش بازار شرکتی چون بیمه پاسارگاد به ۱۰۰هزار میلیارد تومان می‌رسد که در اثر چنین قیمت‌سازی‌هایی به وجود آمده است.درموارد بسیار شاهدیم شرکت‌هایی که فروش ماهانه‌ آن‌ها به ۵۰۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد اما ارزش بازارشان به یکباره به ۵ تا ۷ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ حال سوال اینجاست با چنین شرکت‌هایی چه برخوردی خواهد شد که بتوان با کانال‌های تلگرامی برخورد کرد؟آیا زیرساخت‌های لازم برای برخورد با کانال‌های تلگرامی که سیگنال می‌دهند وجود دارد یا خیر؟
ابتدا باید قانونی تصویب شود و زیرساخت مورد نیاز برای این امر شکل بگیرد تا پس از آن بتوان بحران سیگنال‌فروشی را مرتفع ساخت.در درجه اول باید به این موضوع توجه کرد که چه اتفاقی باعث هجوم مردم به سمت کانال‌هایی شده است که افراد بدون دانش و تخصص لازم در آن فعالیت‌ می‌کنند.از بین رفتن تحلیل یکی از مهمترین عواملی است که باعث به وجود آمدن چنین مسئله‌ای شده است.
 نهاد ناظر با برخی اقدامات باعث از بین رفتن تحلیل شده است، افراد به واسطه دامنه نوسان و حجم مبنا می‌توانند قیمت‌سازی کنند. اگر درصد نوسان را برداریم آیا پس از آن کسی به صف‌های خرید و فروش وارد می‌شود؟ از بین بردن تحلیل باعث شده سهامداران دیگر حتی صورت‌های مالی شرکت‌ها را نیز مطالعه نکنند تا جایی که سهام شرکت‌های بزرگ نسبت به شرکت‌های زیان‌ده ارزش کمتری برای سهامدار دارد.
اگر بخواهیم سیگنال‌فروشی را از میان برداریم باید از سوی دیگر بتوانیم تعداد افراد و نهادهایی که به شکل قانونی اقدام به تحلیل و مشاوره می‌کنند را افزایش دهیم. باید شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری به سمتی بروند تا جای افراد غیرحرفه‌ای که اقدام به سیگنال‌دهی می‌کنند را به شکل صحیح بگیرند.تا مادامی هم که محور اقدامات ناظر بازار به سمت تحلیل پیش نرود وضع موجود تغییر قابل توجهی نخواهد کرد. سازمان بورس باید از طریق قوه قضاییه اقدام کند چرا که در حال حاضر سازمان به خودی خود محلی از اعراب برای مدیریت بحران سیگنال فروشان غیر مجاز ندارد.

سعید ذوالفقاری، مدیرعامل کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۳

کد خبر 425244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =