حقوقی‌ها همچنان تاثیر گذارند

پیش‌تر عمده‌ترین بازیگران بازار سهامداران حقوقی بودند و روند بازار توسط حقوقی‌ها ساخته و یا تعدیل می‌شد. در شرایط فعلی که عمق بازار بیشتر شده و تعداد سهامداران نیز افزایش قابل توجهی داشته، شاهد روندسازی، شیطنت و سفته‌بازی‌هایی در بازارسرمایه هستیم که حقوقی‌ها نیز نمی‌توانند در تغییر روند آن نقش بسزایی ایجاد کنند، اما مهمترین اتفاقی که می‌تواند در حال حاضر رخ دهد، در رابطه با فروش‌های فصل زمستان است.

به گزارش صدای بورس،  در فصل زمستان برخی از مجموعه‌ها همچون صندوق بازنشستگی اقدام به فروش‌های عجله‌ای و با قید فوریت می‌کنن.، در این میان سال مالی برخی حقوقی‌ها نیز سال مالی۲۹/۱۲ است و به دلیل اینکه نمی‌توانند به یک‌باره اقدام به فروش کنند،

در این فصل شروع به خالی کردن سهم و فروش آن به هر قیمتی می‌کنند که این روند به اعتبار بازار خدشه وارد کرده و اعتماد سرمایه‌گذاران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. سهم‌های بزرگ باوجود بنیادی بودن‌،‌ عرضه کننده زیادی دارند، بنابراین اتفاقی که از آذرماه رخ داد، حرکت سهامداران به سمت سهم‌هایی با شناوری پایین و نبود حقوقی عرضه‌کننده بود و این اتفاق منجر به ایجاد حباب در برخی سهم‌ها و افزایش بی‌رویه آنان شد که دلیل اصلی آن بی‌اعتمادی بازار به رفتار سهامدار حقوقی است. با وجود افزایش عمق بازار سرمایه و تعداد بازیگران آن در نهایت حقوقی‌ها دیگر نمی‌توانند همانند قبل تمام بازار را در دست گرفته وکنترل کنند اما آنان همچنان در سهم‌های بنیادی تاثیرگذاری خود را حفظ کرده‌اند.

علیرضا تاجبر،عضو هیأت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۳

کد خبر 425241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =