۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۹
بازگشت تورم؟

نرخ تورم نازل از سیاست‌های اقتصادی امروز پشتیبانی می‌کند. اما دولت‌ها باید برای دوره‌ای که پایداری نرخ تورم در سطوح کنونی امکان‌پذیر نباشد، خود را آماده کنند.

به گزارش صدای بورس،  نشریه «اکونومیست» در شماره جدید خود با پرداختن به این موضوع نوشته است: با وجود اینکه اقتصاددانان عاشق مخالفت کردن هستند، اما تقریبا همه آنها به شما خواهند گفت که تورم مرده است. فرضیه تورم نازل در تار و پود سیاست‌های اقتصادی و بازارهای مالی تنیده شده است.

به همین دلیل است که بانک‌های مرکزی قادر به کاهش نرخ‌های بهره به سطح صفر و خریدن انبوهی از اوراق قرضه دولتی هستند. این موضوع همچنین توضیح می‌دهد که چگونه دولت‌ها در دوران همه‌گیری ویروس کووید۱۹ و بحران کرونا قادر بوده‌اند با استقراض کلان، هزینه‌های سنگینی را به نجات اقتصادشان اختصاص دهند و از سویی، شاهد هستیم که در کشورهای ثروتمند، افزایش حجم بدهی به سطح ۱۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی به ندرت کسی را متعجب می‌کند.

در چنین شرایطی، تلاش برای سودآوری موجب شده تا شاخص اس‌اندپی۵۰۰ به رکوردهای جدیدی دست پیدا کند و این در حالی است که آمار مبتلایان به کرونا هم رکورد زده است.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۱

کد خبر 424125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =