پیشگام شدن «مرکز ملی آموزش مالی هند»

جمعیت زیاد هند و اقتصاد به سرعت در حال رشدش به یک سیستم مالی پویا و پایدار نیاز دارد که لازم است تا همگام با گسترش سیستم مالی، سواد مالی مردم کشور نیز بهبود یابد.

به گزارش صدای بورس، با توجه به تعدد نهادهای دخیل در گسترش سواد مالی، تدوین این استراتژی پیش‌نیازی بود تا اطمینان حاصل شود تمام فعالان در کنار هم و بدون هیچ‌گونه تضاد منافعی همکاری می‌کنند.
حالا هم مقامات بانک مرکزی، بورس اوراق‌ بهادار، اداره تنظیم و توسعه بیمه و صندوق بازنشستگی در این شهر دور هم جمع‌ شده‌اند تا فرآیند پیاده‌سازی این استراتژی را مشخص کنند. مسئولیت اجرای استراتژی‌ها؛ به «مرکز ملی آموزش مالی هند» که با همین هدف و از نمایندگان این سازمان‌ها تشکیل شده، سپرده می‌شود. در راستای انجام این وظیفه آن‌ها باید ملزومات آموزش مالی را ایجاد، برای همه گروه‌های جمعیتی در سراسر کشور برنامه‌های آموزشی را اجرا و برای افزایش دانش، درک و مهارت استفاده‌کنندگان از خدمات مالی، آگاهی‌بخشی‌های لازم را انجام دهند.

هدف اصلی مرکز، کمک به مردم جهت مدیریت بهتر پول خود برای رسیدن به سلامت مالی و دسترسی به محصولات و خدمات مالی مناسب و همچنین ایجاد سازمان‌های نظارتی به منظور حفاظت از مصرف‌کنندگان و رسیدگی به شکایات آن‌هاست تا شاید روزی با تلاش‌های آن، همه مردم هند از زندگی که شایسته آن هستند برخوردار شوند. به عنوان اولین قدم به سمت سواد مالی، مرکز اقدام به سنجش سطح سواد مالی مردم کرد. در این آزمون که شامل ۵۰ سؤال می‌شد وضعیت مردم هند از نظر شمول مالی (میزان دسترسی به حساب پس‌انداز، وام، بیمه، برنامه بازنشستگی و...)، آگاهی از محصولات مالی (آگاهی از انواع گزینه‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری)، دانش مالی (آشنایی با مفاهیمی مانند نرخ بهره مرکب، ارزش زمانی پول و...) و نگرش آن‌ها در مورد پول و ریسک ارزیابی شد. این آزمون در سال ۲۰۱۴ برگزار و بیش از ۷۵ هزار نفر در آن شرکت کردند.

عاطفه جلادتی، کارشناس آکادمی هوش مالی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۱

کد خبر 424109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =