میانگین قیمت مسکن اعلام شد

محمود محمودزاده گفت: میانگین قیمت مسکن اکنون در همه کشور ١٥ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان است.

به گزارش صدای بورس، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از تصمیم جدید وزارت راه برای ارائه آمار قیمت مسکن به شکل کشوری خبر داد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: تابستان امسال به دلیل تکمیل اطلاعات بازار مسکن کشور انتشار آمار بازار مسکن تهران را قطع کردیم چون معتقد بودیم اعلام متوسط قیمت مسکن در تهران روی سایر استان‌ها تأثیرگذار بود در حالی‌که باید شهرهای هر استان وضعیت متوسط قیمت مسکن در شهر خود را با مرکز استان مقایسه کنند.

محمودزاده گفت: آمار قبلی که به صورت ماهانه منتشر می‌شد با برداشت از داده های مرکز آمار و بانک مرکزی از قیمت خریدوفروش هر متر مربع واحد مسکونی در تهران بود و تعمیم آن به کل کشور سبب افزایش کاذب قیمت‌ها شده بود. 

بر اساس اظهارات معاون وزیر راه متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع واحد مسکونی در کشور اکنون ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که دو استان تهران و خوزستان گران ترین قیمت ها را دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد که از این به بعد آمار قیمت مسکن به صورت کشوری ارائه می شود و گفت: اکنون برای تمامی مراکز استان ها میانگین آمار خرید و فروش استخراج شده و در ٢٥ مرکز استان متوسط قیمت خرید و فروش مسکن برای هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از ۱۰ میلیون تومان است.

به گفته محمودزاده در ۹ استان متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از ۵ میلیون تومان است. تنها در دو شهر تهران و اهواز متوسط قیمت مسکن بالای ۲۰ میلیون تومان برآورد شده که در تهران متوسط قیمت مسکن در آبان ماه متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در اهواز متری ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: گران‌ترین شهر کشور از نظر متوسط قیمت مسکن شهر تهران با متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ارزان‌ترین، یاسوج با متری سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است.

وی ادامه داد: همچنین متوسط قیمت مسکن در شهرهایی چون شیراز متری ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، اصفهان متری ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ایلام متری ۴ میلیون تومان، بیرجند متری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، بجنورد متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، کرمانشاه متری چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و اراک و زنجان نیز بالاتر از ۱۰ میلیون تومان بوده است. سایر مراکز استان‌ها زیر متری ۱۰ میلیون تومان متوسط قیمت مسکن را داشته‌اند.

ارتباط قیمت مسکن با قیمت دلار

محمودزاده در خصوص مقایسه قیمت مسکن در تهران با قیمت دلار گفت: در سال ۸۷ بالاترین قیمت مسکن به دلار در تهران در ۱۵ سال اخیر رخ داد به گونه‌ای که متوسط یک مترمربع واحد مسکونی در تهران در سال مزبور، ۲۲۴۴ دلار است درحالی‌که در آبان ماه امسال متوسط یک مترمربع مسکن در پایتخت با محاسبه هر دلار ۲۵ هزار تومان، حدود ۱۰۵۱ دلار برآورد شده که ۵۰ درصد قیمت مسکن نسبت به سال ۸۷ است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، علت نوسان ارزش مسکن در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته را کاهش ارزش پول ملی دانست و گفت: از آنجایی که دلار مبنای ثابتی در دنیا و تراز ثابت بین‌المللی محسوب می‌شود، مبنای مقایسه قرار گرفت ضمن اینکه رشد نقدینگی نیز در افزایش قیمت مسکن تأثیر داشت.

وی ادامه داد: علت تأثیر رشد نقدینگی در قیمت مسکن این است که بازار ملک اعم از مسکن، ساختمان و زمین، یکی از پایدارترین منابع حبس سرمایه‌گذاری است.

محمودزاده درباره مقایسه قیمت مسکن با سایر بازارهای موازی، گفت: از سال ۸۸ تا ۹۸ متوسط سالانه رشد ارزش بازار سهام ۵۱ درصد، بازار سکه ۴۳ درصد، بازار ارز ۳۶ درصد و بازار مسکن ۲۶ درصد بوده که نشان‌دهنده کم‌بازده بودن بازار مسکن نسبت به سایر بازارهای موازی است.

منبع: ایرنا

کد خبر 423644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =