قوانین جدید صدور چک اجرا می‌شود

از امروز ۲۲ آذر ۹۹ صدور برگ چک‌های جدید در وجه حامل ممنوع بوده و لازم است تمام صادرکنندگان چک‌های جدید را صرفاً در وجه گیرنده مشخص ‌صادر کنند همچنین گیرندگان چک باید از پذیرش چک‌ در وجه حامل خودداری کنند.

به گزارش صدای بورس، بر اساس اطلاعیه های بانک مرکزی، از امروز شنبه (بیست و دوم آذرماه ۱۳۹۹)، ضوابط جدید صدور چک اجرا می شود و ضروری است تمام چک‌ها در وجه ذینفع مشخص صادر شوند.

بر این اساس صدور برگه چک‌های جدید در وجه حامل ممنوع بوده و لازم است تمام صادرکنندگان چک، چک‌های جدید را صرفاً در وجه گیرنده مشخص صادر کنند و گیرندگان چک نیز از پذیرش چک‌های مذکور در وجه حامل خودداری کنند.

انتقال چک‌های جدید نیز در سامانه صیاد میسر بوده، چنانچه گیرنده چک پس از تائید اطلاعات آن متمایل به انتقال چک به شخص دیگری باشد، این امکان در سامانه یاد شده با ثبت مشخصات ذینفع جدید (ثبت شناسه‏/کدملی وی) ‌برای وی فراهم است. در صورت عدم ثبت انتقال چک در سامانه صیاد، لازم است اطلاعات مربوط به هویت گیرنده جدید (شامل نام و نام خانوادگی/نام شرکت و شماره/شناسه ملی) در ظهر چک پشت‌نویسی‌ شود.

چک‌های جدید قابلیت ثبت در سامانه صیاد را خواهند داشت و صادرکنندگان چک می‌توانند از طریق درگاه‌های بانکی و یا برنامک‌های موبایلی فعال در حوزه پرداخت کشور، اطلاعات ذی‌نفع به انضمام مبلغ و تاریخ چک را در سامانه صیاد ثبت کنند. همچنین گیرندگان چک‌های جدید نیز می‌توانند به طرق موصوف با استعلام وضعیت چک ثبت شده برای ایشان، مراتب تایید دریافت چک را به سامانه صیاد اعلام کنند.

همچنین پیش از این، بانک مرکزیاعلام کرده بود: "به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند به استناد ماده (۶) قانون صدور چک مصوب مورخ ۱۳ آبان‌ماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی، دسته چک‌های جدید حداکثر با مدت اعتبار ۳ ‌سال از زمان دریافت چک و با درج شناسه یکتا در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. بدین‌نحو که در متن هر برگه چک علاوه بر درج شناسه یکتا (۱۶ رقم)، عبارت «تاریخ صدور این برگه چک حداکثر تا تاریخ ... معتبر است» نیز قید شده‌است. "

منبع: ایبِنا

کد خبر 423604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =