علت گرانی لوازم خانگی

مهدی صادقی نیارکی گفت: در حال مشخص کردن جامعه هدف برای عرضه مستقیم لوازم خانگی از تولید کننده به مصرف کننده هستیم. ضمن اینکه گران شدن لوازم خانگی مربوط به گرانی در تولید نیست بلکه در بازار این اتفاق می افتد.

به گزارش صدای بورس، مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که در حوزه لوازم خانگی سنگین صددرصد نیاز کشور را در داخل تولید می‌کنیم افزود: تولید تلویزیون در مقایسه با ۸ ماهه نخست سال ۹۸ پنجاه و نه درصد، لباسشویی ۵۸ درصد و یخچال فریزر ۲۸ درصد افزایش داشته است، اما در کولر آبی منفی ۶ درصد کاهش داشتیم.

وی گفت: این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ در تلویزیون ۸ درصد، لباسشویی ۱۹ درصد، یخچال فریزر ۴۵ درصد و کولر آبی ۶ درصد رشد داشت.

صادقی نیارکی اظهار کرد: امسال برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی بزرگ و کوچک برنامه ریزی کرده ایم و سال گذشته نیز ۹ میلیون دستگاه تولید کردیم.

وی افزود: اکنون عمق ساخت داخل در لوازم خانگی بزرگ ۷۰ درصد و تولید داخل پاسخگوی ۱۰۰ درصد نیاز داخلی است.

معاون امور صنایع وزیر صمت افزود: تولید لوازم خانگی حدود ۱ میلیارد دلار ارزبری دارد، اما حدود ۸ میلیارد دلار کالای تولید داخل جایگزین آن می‌کنیم که اگر این کالاها در داخل تولید نمی‌شد باید ۸ میلیارد دلار ارز خارج می‌کردیم.

وی گفت: با توجه به رشد ۱۰۰ درصدی نرخ ارز ۳۰ درصد واردات مربوط به لوازم خانگی از این افزایش تأثیر مستقیم گرفته است، اما گران شدن لوازم خانگی مربوط به گرانی در تولید نیست بلکه در بازار این اتفاق افتاده است. همچنین شاخص بهای تولید کننده بیشتر از شاخص بهای مصرف کننده است.

صادقی افزود: در حال مشخص کردن جامعه هدف برای عرضه مستقیم لوازم خانگی از تولید کننده به مصرف کننده هستیم.

وی در پایان گفت: مهمترین اولویت وزارت صمت تأمین مواد اولیه برای تولید کنندگان لوازم خانگی از جمله توزیع ورق با نرخ مصوب و بدون قیمت رقابتی در بورس کالا است.

منبع: تسنیم

کد خبر 423603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =