کمک به رشد و توسعه شرکت ها با صندوق «ثروت»

پذیره‌نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در فرابورس آغاز شد که بازدهی سالانه ۵۸ درصدی برای صندوق «ثروت» پیش بینی می شود.

به گزارش صدای بورس، بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس از امروز شاهد پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت‌آفرین فیروزه در نماد «ثروت» است و به همین مناسب سیدمحمدحسن ملیحی مدیرعامل سرمایه‌گذاری سبحان و عضو کمیته سرمایه‌گذاری این صندوق در نشست خبری یک دیدار، یک عرضه توضیحاتی درباره محور فعالیت، هدف از تشکیل این صندوق و چگونگی حضور در فرایند پذیره‌نویسی آن به خبرنگاران ارائه کرد.

 ملیحی در این نشست با بیان اینکه صندوق سرمایه‌گذاری «ثروت» دومین صندوق سرمایه‌گذاری از نوع خصوصی در بازار سرمایه است، گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های این ابزار سال‌هاست که در دنیا متدوال بوده و در کشورمان نیز معمولا جای خالی ابزارهایی که از شرکت‌های کوچک و متوسط، پروژه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ‌حمایت کنند، خالی بود.

به گفته او ما همواره با معضلی روبه‌رو بودیم که SMEها به درستی نمی‌توانستند از حمایت‌ها و ظرفیت‌های بازار سرمایه برای امر تامین مالی بهره‌مند باشند، اما با حضور و وجود ابزارهای جدید نظیر صندوق‌های جسورانه و خصوصی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

ملیحی درباره شیوه عمل و فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی و جسورانه عنوان کرد: از طریق وجوه و سرمایه‌هایی که در صندوق‌های جسورانه و خصوصی جمع‌آوری می‌شود، می‌توانیم به اصلاح ساختارهای مالی و شیوه‌های مدیریتی شرکت‌ها و صنایع کوچک و متوسط، شرکت‌های دانش‌بنیان و به طور کلی شرکت‌هایی که به اصلاح ساختار نیاز دارند، ورود کنیم و با اصلاح ساختارهای مالی، مدیریتی و مشاوره‌های لازم باعث تحول در این شرکت‌ها و رشد و توسعه آن‌ها شویم.

ملیحی استراتژی اصلی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت را کمک به رشد و توسعه این قبیل شرکت‌ها و همراهی با آن‌ها تا زمان عرضه اولیه سهام در بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: خروج صندوق از این شرکت‌ها عموما از طریق بازار سرمایه و عرضه اولیه سهام آن‌ها در بازار انجام خواهد شد.

عضو کمیته سرمایه‌گذاری صندوق خصوصی ثروت عمر این صندوق را ۷ سال ذکر کرد و افزود: طول عمر سرمایه‌گذاری آن نیز ۶ سال است و سال آخر نیز مربوط به انحلال صندوق، شناسایی سودی که در چند سال گذشته و از طریق سرمایه‌گذاری صندوق به وجود آمده و نیز تقسیم آن به صاحبان صندوق خواهد بود.

به گفته ملیحی حوزه فعالیت صندوق بر اساس امیدنامه آن در حوزه محصولات کشاورزی و دامپروری، محصولات شیمیایی، محصولات غذایی، صنایع فلزی و معدنی، کاغذ و مقوا، صنایع لجستیک و بسته‌بندی است و تا زمانی که صندوق پس از اخذ مجوز از سازمان بورس در حوزه‌های مدنظر سرمایه‌گذاری خود را آغاز کند، وجوهی که از طریق پذیره‌نویسی جمع‌آوری می‌شود در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری خواهد شد تا سودی عاید صندوق شود.

وی در عین حال تعداد کل واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق خصوصی ثروت را تعداد یک میلیون واحد ذکر کرد و ادامه داد: ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری یک میلیون ریال معادل یکصدهزار تومان است که مبلغ پرداخت‌شده از ارزش هر واحد آن در جریان پذیره‌نویسی ۳۵ درصد معادل ۳۵ هزار تومان است و ۶۵ درصد مابقی در تعهد سرمایه‌گذاران باقی می‌ماند که در ادامه و بر اساس فراخوان‌های مدیر صندوق باید در مهلت تعیین‌شده بر اساس امیدنامه پرداخت شود.

عضو کمیته سرمایه‌گذاری صندوق خصوصی ثروت در ادامه با بیان اینکه گروه مالی فیروزه و شرکت‌های زیرمجموعه آن به واسطه سرمایه‌گذاری‌های بورس و غیر بورسی در بازار سرمایه شناخته‌شده هستند، به برخی پروژه‌های این گروه مالی مانند پروژه پایانه صادراتی گلشن‌آرا در جیرفت به عنوان یک طرح ملی و اقتصادی اشاره کرد.

وی به مقایسه بازدهی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری پرداخت و گفت: معمولا در دنیا مرسوم است که صندوق‌های با درآمد ثابت کف سود را مشخص می‌کنند، صندوق‌های سهامی نرخ بازدهی مورد انتظار بالاتری را دارند و از این منظر صندوق‌های خصوصی در رده بعدی قرار می‌گیرند که پیش‌بینی ما برای صندوق ثروت بر اساس امیدنامه کسب سود سالانه و بازدهی ۵۸ درصد است.

به گفته ملیحی پس از صندوق‌های خصوصی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه هستند که ریسک بالاتری دارند و شکست پروژه‌ها در آن‌ها بیشتر است. در واقع صندوق خصوصی در شرکت‌هایی که به بلوغ رسیده‌اند سرمایه‌گذاری می‌کند اما در صندوق‌های جسورانه شرکت‌ها و ایده‌هایی که در ابتدای راه قرار دارند.

عضو کمیته سرمایه‌گذاری صندوق خصوصی ثروت در پایان به این نکته هم اشاره کرد که گروه مالی فیروزه علاوه بر صندوق خصوصی ثروت، سابقه راه‌اندازی صندوق جسورانه را نیز در فرابورس داشته است و عملکرد خوبی را در این صندوق رقم زده و کماکان تلاش می‌کند تا بازدهی خوبی را برای این صندوق‌ها محقق کند.

منبع: مدیریت ارتباطات فرابورس ایران

کد خبر 423331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =