۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵

صنعت بیمه در مسیر توسعه پایدار گام بر می‌دارد

صعود ۱۱ پله‌ای صنعت بیمه ایران در سطح جهان

تحقق آرامش برای همه و اطمینان برای یک صنعت جامه عمل می‌پوشد
صعود ۱۱ پله‌ای صنعت بیمه ایران در سطح جهان

نهادناظر صنعت بیمه به اقتضای اتفاقات حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، برنامه‌های راهبردی خود را پیش می‌برد.

به گزارش صدای بورس ، همه‌گیری ویروس کرونا حادثه کوچکی نبود که فعالیت‌های صنعت بیمه و بخش‌های نظارتی آن را با تغییراتی روبه‌رو نکند. آنچه درپی می‌آید گزارشی از عملکرد نهادناظر صنعت بیمه است که در کنار دستاوردهای قابل تامل، نیم نگاه نیز به مهار پیامدهای ویروس کرونا و کاهش تلفات روانی آن داشته و دارد. براین اساس اهم عملکرد و دستاوردهای صنعت بیمه مدنظر قرار می‌گیرد. 

خدمات ۳۳ شرکت بیمه ای برای ایرانیان 
 شرکت بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی به همراه ۲۴ شرکت بیمه غیردولتی از جمله آسیا، البرز، دانا، پارسیان، توسعه، رازی، کارآفرین، سینا، ملت، دی، سامان، نوین، پاسارگاد، معلم، میهن، کوثر، ما، آرمان، تعاون، سرمد، تجارت نو و حکمت صبا به همراه دو شرکت تخصصی بیمه زندگی به نام‌های خاورمیانه و باران در سرزمین اصلی و ۶ شرکت بیمه غیردولتی ازجمله امید، حافظ، ایران معین، آسماری، متقابل کیش و متقابل اطمینان متحد قشم در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و نیز ۲ شرکت بیمه‌اتکایی امین و اتکایی ایرانیان فعالیت می‌کند. بدین ترتیب، تعداد کل شرکت‌های بیمه در کشور به ۳۳ شرکت می‌رسد.

گسترش شبکه فروش و خدمت‌رسانی 
در سال ۱۳۹۸ همراه با گسترش شبکه فروش و خدمت‌رسانی بیمه، تعداد شعب شرکت‌های بیمه به ۱۳۱۷ شعبه در سراسر کشور، نمایندگان بیمه فعال به ۷۷،۲۰۸ نماینده جنرال (نمایندگان بیمه عمر به ۳۹،۲۵۸ نماینده فعال)، کارگزاران بیمه (اعم از حقیقی و حقوقی) به ۹۶۵ کارگزاری فعال و تعداد ارزیابان خسارت بیمه به ۶۵۲ ارزیاب فعال افزایش یافته است. تعداد کل دفاتر ارتباطی شرکت‌ها یا کارگزاران بیمه خارجی فعال در کشور، در سطح ۶ مرکز باقی مانده است.

 تمرکز بر هدایت و نظارت
علاوه بر این بیمه مرکزی به‌عنوان نهاد ناظر صنعت بیمه و پژوهشکده بیمه به‌عنوان بال پژوهشی این نهاد در صنعت بیمه ایفاگر نقش خود برای سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت بر صنعت بیمه است.

رشد حق‌بیمه تولیدی
بر اساس آمار سال ۱۳۹۸، مقدار حق‌بیمه تولیدی شرکت‌های بیمه مستقیم به حدود ۱/۵۹ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با سال گذشته حدود ۸/۳۵ درصد رشد نشان می‌دهد. 
در سال ۱۳۹۸، سهم بخش غیردولتی از حق‌بیمه تولیدی بازار بیمه به ۶/۶۸ درصد افزایش یافت .همچنین میزان انحصار شرکتی در بازار بیمه بر اساس شاخص هرفیندال- هیرشمن (مجموع مجذورات سهم هر یک از شرکت‌های بیمه) در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته و به میزان ۱۳۴۶ رسید. این مقدار حکایت از نیمه‌متمرکز و شبه رقابتی بودن بازار بیمه کشور دارد اما چنانچه این میزان به زیر ۱۰۰۰ واحد برسد، بازار بیمه ازنظر شاخص یاد شده کاملاً رقابتی و غیرمتمرکز خواهد بود.

پیشتازی ایران و آسیا 
همچنین به لحاظ نقش شرکت‌های بیمه در بازار، سهم و وزن اصلی همچنان بر دوش شرکت‌های بیمه ایران و آسیاست که درمجموع ۵/۴۱ درصد از حق‌بیمه بازار را تولید کرده‌اند.

روند صعودی حق‌بیمه سرانه و ضریب نفوذ بیمه
در سال ۱۳۹۸، شاخص حق‌بیمه سرانه (نسبت حق‌بیمه تولیدی به جمعیت کشور) در مقایسه با سال گذشته ۱۵۷ هزار تومان افزایش یافته و به ۷۱۱ هزار تومان رسید. این شاخص طی پنج سال اخیر روند صعودی داشته به‌نحوی‌که نسبت به ابتدای دوره ۵/۲ برابر شده است.
ضریب نفوذ بیمه (نسبت حق‌بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی برحسب قیمت جاری) برای سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹) در حدود ۵/۲ درصد است. بدین ترتیب، شاخص مذکور طی پنج سال اخیر همواره از روند صعودی برخوردار بود که نسبت به سال گذشته حدود ۱/۰ واحد افزایش نشان می‌دهد. اگرچه میزان ضریب نفوذ بیمه در دنیا به‌مراتب از کشور ما بالاتر است (۹/۲ برابر در سال ۱۳۹۸) اما میزان این شاخص در کشور ما، به‌ویژه طی چند سال اخیر از سطح منطقه بالاتر رفت (به‌طور نمونه در سال ۱۳۹۸، حدود ۶/۰ واحد بیشتر). همچنین جایگاه جمهوری اسلامی ایران از حیث ضریب نفوذ بیمه در دوره پنج‌ساله اخیر، با ۱۱ پله صعود به رتبه ۵۱ در دنیا رسید و در منطقه با ۲ پله ارتقاء در مکان سوم ایستاد.

نوسان نسبت خسارت
البته به دلیل مقدماتی بودن آمار سال ۱۳۹۸ و عدم اعلام ارقام نهایی خسارات معوق و ذخایر حق‌بیمه این سال، محاسبه ضریب خسارت بازار بیمه کشور (حاصل تقسیم خسارت واقع شده به حق‌بیمه عاید شده) امکان‌پذیر نیست؛ لذا از نسبت خسارت (حاصل تقسیم خسارت پرداختی به حق‌بیمه تولیدی) به‌جای ضریب خسارت استفاده می‌شود.
نسبت خسارت بازار بیمه در سال ۱۳۹۸ معادل ۳/۵۶ درصد است که ۲/۷ واحد در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است. لازم به ذکر است در محاسبه نسبت خسارت، هزینه‌های صدور و کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری- عمومی شرکت‌های بیمه در نظر گرفته نمی‌شود.علت اصلی کاهش نسبت خسارت طی سال ۱۳۹۸، عملکرد شرکت بیمه ایران است که با برخورداری سهم ۴/۳۱ درصد از حق‌بیمه‌های تولیدی و ۹/۳۳ درصد از خسارت‌های پرداختی بازار، نسبت خسارت خود را ۸/۶ واحد کاهش داده است.
بررسی آمارها در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که نسبت خسارت ۱۱ شرکت بیمه: حافظ ۱/۱۱۰، رازی ۳/۷۸، میهن ۱/۶۹، امید ۱/۶۸، معلم ۷/۶۳، نوین ۸/۶۱، ایران ۸/۶۰، ملت ۶/۶۰، البرز ۷/۵۹، دانا ۵/۵۷ و سرمد ۵۷ درصد بالاتر از سطح بازار بیمه (۳/۵۶ درصد) بوده است.

افزایش روند مثبت در بیمه‌های زندگی
حق‌بیمه تولیدی بیمه‌های زندگی بر اساس آمار سال ۱۳۹۸ حدود ۷/۸ هزار میلیارد تومان بود که در مقایسه با سال قبل ۴/۳۷ درصد رشد نشان می‌دهد.بررسی آمار این رشته در بازار بیمه حاکی از افزایش ۵/۲ واحدی در سهم از پرتفوی این رشته در مقایسه با ابتدای دوره پنج سال اخیر دارد. همچنین طی سال ۱۳۹۸ این میزان با ۲/۰ واحد افزایش نسبت به سال قبل به۷/۱۴ درصد رسید. 
طبق آمار سال ۱۳۹۸، حق‌بیمه‌های رشته زندگی در کشور به حدود ۷/۱ میلیارد دلار رسید و طی پنج سال اخیر ۹/۱ برابر شد. در سال ۱۳۹۸، همراه با رشد ۸/۸ درصدی کل حق‌بیمه تولیدی کشور (بر پایه دلار) در مقایسه با سال گذشته، رشد دلاری حق‌بیمه‌های زندگی نیز ۸/۹ درصد افزایش پیدا کرد. این امر موجب شده که سهم بیمه زندگی در بازار بیمه به ۷/۱۴ درصد در سال ۱۳۹۸ افزایش یابد.
سهم از پرتفوی بیمه زندگی در بازار بیمه، نسبت به ابتدای دوره پنج سال اخیر معادل ۵/۲ واحد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که شاخص مذکور در مقایسه با بازار بیمه دنیا (به میزان ۳/۴۶ درصد در سال ۱۳۹۸) و بازار بیمه منطقه (با ۴/۲۷ درصد در سال مذکور) به‌مراتب پائین‌تر است. مطابق آخرین آمارها، کشور ما بر مبنای حق‌بیمه تولیدی رشته زندگی طی پنج سال اخیر با ۳ پله صعود در منطقه جایگاه سوم را کسب کرده است. همچنین در رده‌بندی کشورهای دنیا از حیث تولید حق‌بیمه زندگی، جمهوری اسلامی ایران در مکان پنجاه و یکم قرار گرفته که نسبت به ابتدای دوره مذکور ۵ پله صعود کرده است.

برترین اقدامات نهاد ناظر صنعت بیمه
از آن جاکه نهاد بیمه مرکزی به عنوان ناظر صنعت بیمه سعی برآن داشته، تدابیری را اتخاذ کند تا زمینه رشد پایدار در صنعت بیمه فراهم شود مرور اهم اقدامات بیمه مرکزی مدنظر قرار گیرد.
 تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی.
 حذف نسخه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث در راستای اهداف دولت الکترونیک، اقتصاد هوشمند و کاهش مراجعات بیمه گزاران به شرکت‌های بیمه.
 انعقاد قرارداد مازاد خسارت حوادث فاجعه‌آمیز (CAT) در رشته‌های آتش‌سوزی، مهندسی و پول در صندوق برای ۱۲ شرکت بیمه رازی، آرمان، دی، کوثر، میهن، سرمد، سامان، تعاون، سینا، کارآفرین، معلم و تجارت نو با راهبری بیمه مرکزی.
 راه اندازی و تقویت سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی صنعت بیمه موسوم به سنهاب.
 اعطای مجوز تخصصی به شرکت‌های بیمه «خاورمیانه» و «باران» با تمرکز بر صدور بیمه‌های زندگی.
 صدور مجوز برای ارائه ۱۶محصول جدید بیمه‌ای.
 ارزیابی ریسک واحدهای بزرگ صنعتی و غیرصنعتی.
 تهیه و تولید و انتشار «کتاب سالنامه آماری کشور» و «گزارش سالانه لاتین».
 بررسی محاسبات ذخیره ریاضی و مشارکت در منافع بیمه‌های اندوخته‌دار.
 برنامه‌ریزی برای تسهیل ورود استارت‌آپ‌های بیمه‌ای برای ارائه خدمات آنلاین.
 بررسی کفایت ذخایر در رشته بیمه شخص ثالث.
 طراحی و پیاده سازی نظام شایسته سالاری مبتنی بر مدیریت دانش در سطح صنعت بیمه.
 طراحی و ایجاد آرشیو نظامند بیمه مرکزی ج.ا.ایران با قابلیت‌های مختلف.
 راه‌اندازی مرکز پاسخگویی تلفنی چهار شماره‌ای ۲۳۴۲.
 گنجاندن ۱۱۵ مطلب بیمه‌ای در کتب درسی دانش‌آموزان و ارائه آموزش بیمه‌ای به دانش‌آموزان.
 تهیه، تولید و پخش مجموعه تلویزیونی دور برگردون در شبکه سوم سیما با هدف کاهش تلفات جاده‌ای (۵۲ قسمت).
 طراحی و راه اندازی سامانه یکپارچه نظارت بر بیمه‌های باربری و نظارت بر بیمه‌های آتش‌سوزی. 
 اعمال بیش از هشت مرحله بخشودگی حق بیمه مربوط به موضوع بند (ب)ماده ۲۴ قانون بیمه شخص ثالث (جرائم صندوق تأمین خسارت‌های بدنی) درخصوص انواع گروه‌های خودرویی در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ بیمه.
 پرداخت مبلغ ۸.۲۶۰ میلیارد ریال به مراجع درمانی در جهت کمک به مقابله با شیوع بیماری کرونا.
 در دستور کار قرار گرفتن ایجاد مرکز ملی مدیریت ریسک و ارائه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای در زمینه مدیریت ریسک به بخش‌های تولیدی به منظور ایجاد شناخت و نهادینه شدن امر مدیریت ریسک در فرآیندهای تولیدی.

مهمترین افتخارات 
 کسب رتبه نخست فاوای بیمه مرکزی در بین تمامی دستگاه‌های اجرایی
 برگزیده شدن طرح پیاده سازی نظام شایسته سالاری مبتنی بر مدیریت دانش در سطح صنعت بیمه به عنوان اقدام برجسته و برتر وزارت امور اقتصادی ودارایی در جشنواره شهید رجایی.
 دریافت نشان توسعه فرهنگ بیمه به اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل بیمه مرکزی در هفدهمین دوره سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی‌ها.
 تقدیر از پدافند غیرعامل بیمه مرکزی در پروژه مانور ارزیابی برق دستگاه‌های اجرایی.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۹

کد خبر 423095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =