«ویلیام ایسترلی» طرفدار آزادی اقتصادی

«برای بهبود توسعه اقتصادی هیچ ابزار معجزه‌آفرینی وجود ندارد؛ بلکه بهترین کار، حمایت از آزادی‌های اقتصادی، سیاسی و فردی در سراسر جهان است.» این جمله، محور تفکرات یکی از اقتصاددانان مکتب شیکاگو را تشکیل می‌دهد.

به گزارش صدای بورس، ویلیام راسل ایسترلی در ۷ سپتامبر ۱۹۵۷ در ویرجینایی غربی آمریکا به دنیا آمد اما سال‌های نخست زندگی خود را در ایالت اوهایو سپری کرد. او در سال ۱۹۷۹ مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه دولتی بولینگ گرین دریافت کرد. ایسترلی در سال ۱۹۸۵ نیز موفق به دریافت مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه ام‌آی‌تی (موسسه فناوری ماساچوست) شد. او از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۱ به عنوان اقتصاددان و مشاور ارشد در بخش اقتصاد کلان و رشد در بانک جهانی مشغول به کار شد. در همین زمان، همچنین به عنوان استاد دستیار در مدرسه مطالعات پیشرفته بین‌المللی پاول نیتز به تدریس مشغول بود. سپس ایسترلی تا سال ۲۰۰۳ به کار در موسسه اقتصاد بین‌الملل و مرکز توسعه جهانی پرداخت و از این سال، تدریس در دانشگاه نیویورک را شروع کرد.
حوزه تخصصی این اقتصاددان آمریکایی، توسعه اقتصادی است. ایسترلی علاوه بر تدریس در دانشگاه نیویورک، یکی از مدیران موسسه پژوهش‌های توسعه این دانشگاه است. او همچنین معاون پژوهش در دفتر ملی پژوهش‌های اقتصادی، همکار ارشد در اداره پژوهش و تحلیل اقتصادی توسعه دانشگاه دوک و همکار ارشد در موسسه بروکینگز در واشنگتن است. ایسترلی همچنین با نشریه «رشد اقتصادی» همکاری می‌کند.
ویلیام ایسترلی در کشورهای مختلف جهان در حال توسعه و اقتصادهای انتقالی کار کرده است. ایسترلی به روندهای مشترک در زمینه کمک‌های خارجی و اثرگذاری این کمک‌ها به دیده تردید می‌نگرد. او در کتاب «جست‌وجوی دست‌نیافتنی برای رشد» به تجزیه و تحلیل این موضوع می‌پردازد که چرا کمک‌های خارجی به بسیاری از کشورهای جهان سوم در دستیابی به رشد پایدار شکست خورده است. ایسترلی بسیاری از این کمک‌ها را که پس از جنگ جهانی دوم به عنوان نوشدارو تجویز شده‌اند، مورد بررسی قرار داده اما موارد اندکی از اثربخشی آنها به دست آورده است. یکی از این نوشداروها که به تازگی دوباره مورد توجه قرار گرفته، طرح «بخشودگی بدهی» است. در این طرح که با هدف کاهش سرعت رشد بدهی انجام می‌شود، قسمتی یا کل بدهی افراد، شرکت‌ها یا دولت‌ها بخشوده می‌شود. ایسترلی می‌گوید: این طرح که قبلا بارها مورد استفاده قرار گرفته، بیش از تاثیر مثبت، آثار منفی بر جا گذاشته است. بنابراین لازم است که به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
ایسترلی علاوه بر کتاب «جست‌وجوی دست‌نیافتنی برای رشد» که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد، دو کتاب «وظیفه جهان توسعه‌یافته» (۲۰۰۶) و «ستمگری اهل فن» (۲۰۱۴) را نیز به رشته تحریر درآورد.

علی دانیال
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره 379

کد خبر 423090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =