گروه مالی فیروزه در مسیر پذیره‌نویسی

در سال‌های گذشته صنعت «پی ای» رشد قابل توجهی داشت. همچنین علاوه برحجم سرمایه‌گذاری در این حوزه، تعداد دفعات جذب سرمایه نیز با رشد همراه بود.

به گزارش صدای بورس، در سال‌های گذشته صنعت "پی ای" رشد قابل توجهی داشت. همچنین علاوه برحجم سرمایه‌گذاری در این حوزه، تعداد دفعات جذب سرمایه نیز با رشد همراه بود. این امر نشان دهنده اقبال سرمایه گذران به این رده (کلاس) دارایی است.
گروه مالی فیروزه در سال ۸۴ با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه ایران تاسیس شد و در کوتاه مدت توانست به بزرگترین شرکت مدیریت سرمایه ایران تبدیل شود. در این راستا گروه مالی فیروزه موفق به کسب مجوز پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی کشور، با نماد "ثروت" از سازمان بورس و اوراق بهادار شده است که هفته جاری پذیره نویسی این شرکت انجام می‌شود.

سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی
 سید محمد حسن ملیحی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری سبحان و عضو کمیته سرمایه‌گذاری صندوق پی ای گروه مالی فیروزه گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های محدودی که در حوزه سرمایه‌گذاری در استارت آپ‌ها وجود دارد برای گسترش منابع موجود و تجمیع آنها در پیشبرد سرمایه‌گذاری‌های مورد نیاز این صنعت در حال فعالیت هستیم. ملیحی افزود: پذیره نویسی این شرکت طی هفته جاری در شرکت فرابورس ایران عملیاتی می‌شود که با سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی در سه سال آتی به سرمایه‌گذاری این منابع در شرکت‌های تکنولوژی محور ایران بدون تمرکز بر صنعت خاصی خواهد بود. همچنین پذیره نویسی ۳۰ درصد از واحدهای صندوق توسط سرمایه گذاران تامین مالی می‌شود.همچنین حوزه فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری ثروت آفرین فیروزه در حوزه‌های کشاورزی و دامپروری، محصولات شیمیایی، محصولات غذایی، صنایع فلزی و معدنی، صنایع کاغذ و مقوا و صنایع لجستیک و بسته بندی است.

موسسین صندوق
وی درخصوص موسسین صندوق بیان کرد: گروه توسعه صنعتی ۵ میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری سبحان ۵ میلیارد تومان و ترغیب صنعت ایران و ایتالیا ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده اند.
ملیحی درباره واحدهای سرمایه‌گذاری افزود: ۳۰ درصد معادل ۳۰۰ هزار ورقه واحد سرمایه‌گذاری ممتاز و ۷۰ درصد معادل ۷۰۰ هزارورقه واحد سرمایه‌گذاری عادی است و قیمت اسمی هر واحد سهم سرمایه‌گذاری یک میلیون ریال است.مدیرعامل سرمایه‌گذاری سبحان تصریح کرد: تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری تحت تملک هر سرمایه‌گذار در هر زمان نمی تواند کمتر از ۱۰۰۰ واحد باشد. همچنین حداکثر ۳۵ درصد از کل دارایی‌های صندوق در هر زمان می‌تواند به سرمایه‌گذاری در یک شرکت اختصاص یابد.وی اظهار کرد: برخی از هزینه‌ها مثل کارمزد مدیر( سالانه دو درصد از سرمایه صندوق) کارمزد متولی و حسابرس از محل دارایی‌های صندوق پرداخت می‌شود.

شرایط مورد نیاز
ملیحی درباره شرایط مورد نیاز برای سرمایه‌گذاران صندوق اظهار داشت: سرمایه‌گذاران قبل از تملک واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق، باید امید نامه را تایید کنند و بیانیه ریسک را امضا کنند.وی افزود: همچنین باید حداقل سرمایه‌گذاری هر سرمایه‌گذار حقیقی صد میلیون تومان باشد. بنابراین محدودیتی برای سقف واحدهای قابل خرید برای سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی وجود ندارد.
عضو کمیته سرمایه‌گذاری صندوق پی ای گروه مالی فیروزهتاکید کرد: علاقه مندان می‌توانند از طریق کارگزاری‌های عضو فرابورس اقدام به خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت آفرین فیروزه در بازارهای نوین مالی فرابورس ایران کنند. اطلاعات و ضوابطی که این صندوق بر اساس آن مفاد فعالیت خواهد کرد در اساسنامه و امید نامه درج شده و در دسترس عموم مردم قرار دارد.

سرمایه‌گذاری هزار میلیاردی 
ملیحی در خصوص تجربیات سابق گروه مالی فیروزه گفت: گروه مالی فیروزه در سرمایه‌گذاری‌های غیر بورسی هم فعالیت‌های زیادی داشته است که از جمله می‌توان به
 مواردی مانند شرکت پتروشمیران، پایانه صادراتی گلشن آرا ارم، شرکت‌های انلارهای عمومی و خدمات گمرکی البرز قزوین، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی امید فارس، صنایع سیمان گیلان سبز و موسسه محتوانگاران نوآور طرفداری و چند شرکت دیگر که
 ارزش حدودی سرمایه‌گذاری‌های غیر بورسی گروه بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است، اشاره داشت . 

بازدهی بالاتر و ارزش آفرینی
 وی افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی یکی از جذاب‌ترین ابزار مالی بازار سرمایه در دنیا محسوب می‌شوند که در ایران نیز در حال توسعه بوده بطوری که امروزه دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در دنیا به بیش از شش تریلیون دلار رسیده است.ملیحی تصریح کرد: برای سرمایه‌گذارانی که آستانه‌ریسک پذیری بالا تری نسبت به صندوق‌های بادرآمد ثابت دارند و مایل هستند از بازدهی‌های بالاتری برخوردار شوند ، این صندوق‌ها ابزار مالی بسیار مناسبی است.
به گفته وی ؛این ابزار برای شرکت‌ها هم بسیار جذاب است.همچنین این صندوق‌ها با تملک، سرمایه‌گذاری و تزریق منابع و بکارگیری شیوه‌های درست مدیریت و مشاوره در ‏شرکت‌هایی که نیازمند تامین مالی برای توسعه، اصلاح ساختار و بهبود فعالیت هستند و ظرفیت بالقوه‌ای در آن نهفته است اما به هر دلیلی نتوانسته اند این ظرفیت را شکوفا کنند ارزش آفرینی کرده و در نهایت پس از طی شدن روند توسعه و بهبود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به شرکت‌های زیر مجموعه خود کمک می‌کنند در بورس‌ها پذیرش شوند. البته این شرکت‌ها در ابتدا می‌توانند تازه‌تاسیس، غیربورسی و حتی غیرسهامی باشند.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۹

کد خبر 423044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =