۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
جهش «فملی» در تولید و فروش

اردشیر سعدمحمدی با قدردانی از حمایت‌های وزیرصمت، رییس هیات‌عامل ایمیدرو و سایر سهامداران در پیشبرد اهدف شرکت ملی مس، گفت: با تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده، بزرگ‌ترین افزایش سرمایه تاریخ بورس توسط شرکت ملی صنایع مس با حمایت سهامداران عمده از جمله ایمیدرو از محل سود انباشته در راستای تامین مالی طرح‌های توسعه و با هدف تحقق جهش تولید انجام شد. 

به گزارش صدای بورس، به گفته سعدمحمدی صورت‌های مالی و کارنامه تولید شرکت مس نشان می‌دهد که شرکت ملی مس در تولید، توسعه و فروش و سودهی رفتار و عملکرد کاملا حرفه‌ای داشته و از این نظر در کشور بی‌نظیر است.

 سعدمحمدی با اشاره به این‌که افزایش سرمایه شرکت مس از محل سود انباشته در مجمع‌عمومی عادی در تیرماه سال‌جاری مصوب شد گفت: پس از اخذ مجوزهای لازم از هیأت‌مدیره، سازمان بورس و مراجع قانونی پیشنهاد افزایش ۹۷ درصدی سرمایه از محل سود انباشته صبح امروز با رای سهامداران شرکت ملی صنایع مس ایران در مجمع عمومی فوق‌العاده تصویب شد.

مدیرعامل مس در آغاز این مجمع با اشاره به کاهش جهانی قیمت مس در ابتدای سال جاری میلادی به دلیل شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت:  در ۶ ماهه دوم سال جاری به دلیل بهبود وضعیت اقتصادی چین، انتشار داده های قدرتمند تولید صنعتی و تقویت چشم‌انداز تقاضای چین بعنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده فلزات پایه دنیا روند افزایشی پیدا کرده است.

سعدمحمدی با اشاره به اینکه پیش‌بینی قیمت مس توسط مؤسسات و مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا نشان دهنده روند صعودی قیمت مس در سال‌های پیش رو است و این موضوع مزیت بزرگی در سرمایه‌گذاری بر روی صنعت مس است، گفت:  این موسسات برای سال ۲۰۲۱ قیمت ۶۶۰۹ دلار بر تن، سال ۲۰۲۲ قیمت ۶۷۷۵ دلار بر تن، سال ۲۰۲۳ قیمت ۶۹۹۸ دلار بر تن و برای سال ۲۰۲۴ قیمت ۷۲۶۶ دلار بر تن را پیش بینی کرده‌اند.

مدیرعامل مس با بیان این‌که شیوع ویروس کرونا بر عملکرد درآمدی بیشتر شرکت‌های معدنی دنیا تاثیر گذاشته و شرکت‌هایی همچون بی‌اچ‌پی، ریوتینتو، انگلوامریکن، فریپورت و آنتافاگوستا با کاهش درآمد روبرو شده‌اند، اظهارکرد: باعث افتخار است که اعلام کنم که درآمد شرکت مس با همت تمام کارکنان و به رغم سختی‌های موجود، از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه به رقم ۲۳ هزار و ۸۵ میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷۲ درصد افزایش داشته است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه این افزایش درآمد بر خلاف بسیاری از شرکت‌ها تنها به دلیل  اثرنرخ ارز نبوده و افزایش میزان تناژ فروش شرکت در آن تاثیر گذار بوده است.

سعدمحمدی با اشاره به این‌که ارزش بازار نماد «فملی» ۲۵۵ درصدی نسبت به ابتدای ۹۹ رشد داشته است گفت: سود خالص شرکت مس در ۶ ماهه نخست سال جاری ۷۸ درصد بیش از مدت مشابه در سال گذشته بوده است.

وی تاکید کرد: همچنین سهام مس از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه بازدهی ۲۵۹ درصدی نصیب سهامدارانش کرده است.

شرکت ملی مس پیشرو در جهش تولید
به گفته مدیرعامل شرکت مس در حال حاضر رتبه‌بندی صنعت مس ایران در سال ۲۰۲۰ در تولیدات معدنی در آسیا ۴ و دنیا ۱۵ است. این رتبه برای تولیدات ذوب در آسیا ۵ و در دنیا ۱۴ و برای تولیدات مس پالایش شده نیز در آسیا ۶ و دنیا ۱۷ می‌باشد.

سعدمحمدی با اشاره به این‌که با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای جهش تولید به دنبال ارتقای جایگاه ایران در حوزه تولید در آسیا و دنیا هستیم، درباره عملکرد هشت‌ماهه شرکت مس در حوزه تولید گفت: تا پایان آبان‌ماه سال ۱۳۹۹، شرکت ملی مس ایران ۲۳۵ هزار و ۴۰۰ تن آند و ۱۸۳ هزار و ۳۰۰تن کاتد مس تولید کرده است که نسبت به برنامه امسال به ترتیب رشد ۹ و ۶ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که پیش بینی می شود تا انتهای سال به ۲۸۰ هزار تن تولید کاتد برسیم گفت: در سال ۱۴۰۰ میزان تولید کاتد شرکت مس از ۳۰۰ هزار تن عبور خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که میزان تولید هشت ماهه اول سال ۹۹ برای تولید کنسانتره مس با ۶ درصد رشد به رقم  ۸۰۴۴۷۹ تن رسیده است گفت: همچنین در هشت ماهۀ ابتدایی امسال در مجموع ۱۹۵ هزار و ۲۳۱ تن مس محتوی معدنی تولید کرده است که در مقایسه با برنامه رشد ۳ درصدی داشته است.

ثبت رکورد بالاترین حفاری اکتشافی طی ۷ سال اخیر

سعدمحمدی گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران در هشت‌ماهه نخست امسال موفق به ثبت رکورد ۶۱ هزار ۵۱۲ متر حفاری اکتشافی شد که این میزان حفاری بالاترین رکورد ۷ سال‌ اخیر بوده است.

وی تصریح کرد: با اکتشافات انجام شده ۳۶.۵ میلیون تن میزان ذخیره مس خالص برآورد شده است و در سال گذشته، ۵۲۸ میلیون تن ذخیره مس کشف شد.

مدیرعامل مس بیان کرد: ذخایر مس کشور بیش از ۷ میلیارد تن است و با اکتشافات انجام شده، یک ذخیره بسیار بزرگ معدنی اکتشاف شده اواخر امسال یا ابتدای سال آینده اعلام می شود و باعث ارزش افزوده بسیار بالایی خواهد شد.

وی اضافه کرد: تا انتهای سال جاری ذخایر خوبی در میدوک و سونگون رونمایی خواهد شد.

سعدمحمدی تاکید کرد: اکتشاف باید به «امکان بهره برداری» تبدیل شود و به دنبال تغییر الگوی رفتاری هستیم تا با تکیه بر دانش روز دنیا امکان آن را فراهم کنیم.

پیشرفت ۷۰ درصدی معدن مس درآلو
مدیرعامل شرکت مس با تاکید بر این‌که در هشت ماهه هم به لحاظ تولید و هم سود صعودی عمل کردیم گفت: طرح‌ معدن مس در آلو در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد پیشرفت دارد که در اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته سعدمحمدی طرح معدن مس  دره زار نیز با هدف تولید ۱۵۰ هزار تن کنسانتره مس نیز در اوایل سال ۱۴۰۰ نیز افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به این‌که طرح تولید کنسانتره از سرباره‌های ذوب در مجتمع سرچشمه با هدف تولید ۷۰ هزار تن کنسانتره در مجتمع مس سرچشمه در حال پیاده سازی است اظهار داشت: این یک طرح فوق‌العاده در صنعت مس به حساب می‌آید چرا که سرباره‌های ذوبی که طی ۴ دهه گذشته بدون استفاده بودندو دارای عیار مس خوبی هم هستند به کنسانتره مس تبدیل می‌شوند و سودآوری بالایی برای مس دارند.

سعدمحمدی گفت: همچنین بر پایه نتایج خوب اکتشافی جدید طرح فاز ۳ تغلیظ سرچشمه با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن برای نخستین بار در منطقه و فاز ۳ تغلیظ سونگون و فاز ۲ تغلیظ میدوک نیز مطالعات فنی و اقتصادی آن صورت گرفته است و در مرجله اجرایی و عملیاتی قرار دارد.

مشکلی برای تامین انرژی طرح‌های توسعه نداریم
مدیرعامل مس با بیان این‌که برای توسعه و اجرای این طرح‌ها از نظر تامین انرژی مشکلی نداریم گفت: برق این طرح‌ها از طریق نیروگاه سیکل ترکیبی سیرجان و نیروگاه سرچشمه با مجموع تولید ۶۰۰ مگاوات برق قابل تامین است.

وی افزود: میزان آب مصرفی شرکت مس ۳۷.۵ میلیون متر مکعب است که با اجرای طرح‌های توسعه میزان مصرف آب به ۵۲ میلیون متر مکعب می‌رسد که در زمینه تامین آب مصرفی با توجه به رسیدن خط انتقال آب به مجتمع مس سرچشمه تا دوماه آینده مشکلی از بابت تامین منابع آبی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت مس با بیان این‌که شرکت مس تلاش کرده در بحث مسئولیت اجتماعی هم تاثیر گذار باشد گفت: در این رابطه شرکت مس حمایت‌های مومنانه خود را در حمایت از اقشار ضعیف جامعه در اقصی نقاط ایران افزایش داده است و کمک های قابل توجهی در حوزه مقابله با کرونا و گسترش رفاه و عدالت اجتماعی انجام داده است.

منبع: مس پرس

کد خبر 422746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =