سندروم عدم تصمیم گیری در بورس

تصمیم گیری به عنوان یکی از مهمترین مهارت های علم مدیریت شناخته می شود و همین تصمیمات به جاست که سبب تمایز مدیران نسبت به یکدیگر شده و باعث موفقیت یا شکست آنها در اداره مجموعه تحت مدیریت آنها می شود.

به گزارش صدای بورس، تصمیم گیری به عنوان یکی از مهمترین مهارتهای علم مدیریت شناخته می شود و همین تصمیمات به جاست که سبب تمایز مدیران نسبت به یکدیگر شده و باعث موفقیت یا شکست آنها در اداره مجموعه تحت مدیریت آنها می شود.

اما از آنجایی که در ایران هزینه های متاثر از تصمیمات گرفته شده به حساب مدیران نوشته می شود و عدم تصمیم گیری ها تاثیری در رزومه آنها ندارد، بنابراین ترجیح می دهند به جای تصمیم گیری، مجری فرامین مقام بالاتر باشند.

بازار سرمایه ایران هم از این اپیدمی عدم تصمیم گیری در امان نمانده است به نحوی که با توجه به اینکه نزدیک به 4.5 ماه از انتخابات هیات مدیره فرابورس گذشته نه تنها تکلیف مدیرعامل  مبنی بر ابقا یا تغییر مشخص نشده، هیات مدیره جدید نیز هنوز تشکیل نشده است. در بورس تهران هم با توجه به اینکه انتخابات هیات مدیره شهریور برگزار شده و هیات مدیره جدید تشکیل جلسه داده است، اما هنوز نتوانسته اند در خصوص ادامه همکاری با مدیر عامل منصوب هیات مدیره قبلی یا انتخاب فرد جدید به جمع بندی برسند. در حالی که  انتخاب مدیرعامل پس از تعیین سمت اعضای هیات مدیره ، مهمترین دستور جلسه هیات مدیره ها به حساب می آید.

این عدم تصمیم گیری چه ناشی از پذیرفتن مسئولیت انتخاب و تصمیم گیری باشد یا رفتار محتاطانه تا دیگران در خصوص این مساله مهم شرکت پا پیش بگذارند؛ جلوه خوبی ندارد. چرا که مدیر عامل قرار است مجری مصوبات هیات مدیره باشد تا بر اساس استراتژی آنها شرایط شرکت را بهبود بخشد و شرکت چگونه می تواند در این شرایط بلاتکلیفی بر اساس راهبردهای جدید گام بردارد.همچنین حقوق سهامدارانی که در مجمع شرکت این تیم جدید را انتخاب کردند در حال ضایع شدن است.

از طرفی در این روزها که مباحث خارج از شرایط بازار سرمایه خود ریسک هایی به بازار سرمایه تحمیل می کند؛ این مسئله خود به طور غیر مستقیم سبب افزایش ریسک کاهش کارایی این دو شرکت مهم در این دوره انتظار می شود.

به نظر می رسد بهتر است به جای به تعویق انداختن تصمیم گیری در چنین شرایطی که کرونا، رکود اقتصادی، تصمیمات شبانه خارج از بازار سرمایه همچون ریسک افزایش نرخ سود سپرده و قیمت گذاری های دستوری کالا که تبعات آن همه به بازار سرمایه باز میگردد؛ تصمیم گیران این بازار خود ریسک عدم تصمیم گیری شان را به سهامداران تحمیل نکنند و هر چه زودتر در خصوص تمدید یا تغییر مدیران عامل بورس ها تصمیم گیری کنند تا شائبه تعیین مدیران بازار سرمایه توسط اهالی بهارستان یا باب همایون که در مغایرت با حاکمیت شرکتی است، کمرنگ شود.

امیر آشتیانی عراقی

مدیر مسول هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 422315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =