تاثیر آخرین مصوبات کارگروه تنظیم بازار بر شرکت های بورسی

بعد از برگزاری یکصد سیزدهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار با قید «آنی - حائز اهمیت» صادر شد. این مصوبات تاثیر زیادی روی هزینه‌ها و سودآوری بعضی از شرکت‌های بورسی خواهد داشت. سعی کردیم قبل از افشا اطلاعات شرکت‌ها، تاثیر این تصمیمات را بر روی شرکت‌ها بررسی کنیم.

به گزارش صدای بورس، کارگروه تنظیم بازار یکی از زیر مجموعه‌های وزارت صمت است و در جلساتی که برگزار می‌کند در مورد قیمت گذاری کالا و خدمات تصمیم گیری می‌کند. آخرین جلسه این کارگروه در اول آذر ۹۹ برگزار شد و تصمیماتی برای تغییر قیمت برخی کالا و خدمات اتخاذ شد.

در بند یک و دو این نامه کاگروه از وزارت جهاد کشتاورزی درخواست کرده در مورد تامین میوه شب عید اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین خواسته شده تا در مورد میزان ضرر و زیان تولید کنندگان جوجه یک روزه گزارشی اراوه کند. احتمال می‌رود ارائه این گزارش از وزارت جهاد کشاورزی موجب افزایش قیمت این محصولات در آینده نزدیک شود و شرکت‌های فعال در صنعت زراعت به خصوص شرکت های پرورش دام و طیور از آن تاثیر مثبت بگیرند.

در بند سه و چهار در مورد شیر خام و محصولات لبنی تصمیم گیری شد.چنانکه مصوب شد قیمت شیر خام تحویل درب دامداری تا ۴۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم افزایش یابد. این خبر هم تاثیر مثبت بر شرکت‌های تولیدکننده شیر  خواهد داشت و تاثیر منفی بر شرکت‌های لبنیاتی که برای تولید محصولات خود نیازمند خرید شیر خام هستند. برای جبران این اثر بر شرکت‌های تولید محصولات لبنی در نرخ فروش آنها هم تغییراتی به شرح زیر ایجاد شد.

این کارگروه درباره قیمت روغن خام قیمت‌های جدید را اعلام کرد.

این تصمیمات بر سودآوری شرکت‌های غذایی فعال در زمینه تولید روغن خوراکی تاثیر مثبت و بر روی شرکت‌ها مصرف‌کننده این محصول مثل تئلید کنندگان کیک و بیسکویت تاثیر منفی باقی می‌گذارد.

نرخ نهادهای دامی هم دچار تغییرات خواهد شد. تاثیر این تغییرات برای شرکت‌های دامپروری فعال در صنعت زراعت که از این محصولات به عنوان خوراک برای دام استفاده می‌کنند منفی خواهد بود و برای تولیدکنندگان و واردکنندگان مثب ارزیابی می‌شود.

در پایان این کار گروه خبر خوبی برای «فخوز» داشت. این کارگروه تمدید مجوز صادرات ورق فولاد خوزستان را منوط به رعایت کف عرضه تمدید کرد.

کد خبر 421888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =