۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۳
وقتی بورس به آتش بانک می سوزد!

هرچند رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد قاطعانه این موضوع را رد می‌کنند و فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی در آخرین اظهارنظر خود در این مورد اعلام کرده نرخ سود بین بانکی مقداری بالا رفته که درست است و در حال برنامه‌ریزی هستیم که از این روند جلوگیری شود؛ در واقع وزیر اقتصاد هم به طور غیرمستقیم به این موضوع اشاره کرده است.

به گزارش صدای بورس،یکی از مواردی که باعث می‌شود بانک مرکزی افزایش نرخ سود سپرده بانکی را به صورت رسمی اعلام نکند، این است که اگر سود سپرده بانکی افزایش یابد، سود تسهیلات نیز باید افزایش یابد که اگر این اتفاق بیفتد تولید رسما فلج خواهد شد. به عبارت دیگر اگر سود سپرده بانکی ۱۸ درصد شود سود تسهیلات عملا ۳۰ درصد خواهد شد

از سوی دیگر این مباحث در حالی مطرح می‌شود که بازار سرمایه پس از ریزشی که از مردادماه کلید خورد، هنوز تعادل خود را پیدا نکرده و منتظر تلنگری است تا از نو فرو بریزد و بانک مرکزی در حالی افزایش نرخ سود سپرده را تکذیب می‌کند که بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی بانک‌های خصوصی به راحتی پیشنهاد سود ۲۰ تا ۲۳ درصد را به سرمایه‌ گذاران کلان ارائه می‌کنند.

صدای اعتراض بورسی ها بلند شد

این تکذیب ها و اجرای چراغ خاموش افزایش نرخ سود بانکی صدای اعتراض بورسی ها را هم بلند کرد و حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است که  نرخ سود بانکی هر چقدر بالاتر و غیربهینه ‌تر باشد، تأثیر منفی بیشتری بر فعالیت‌های سرمایه‌ گذاری کشور خواهد داشت و تسهیلات و تأمین مالی را برای تولید گران می ‌کند. بخش های تولیدی که عمدتا حاشیه سود پایین دارند، فعالیت‌ های اقتصادی خود را کاهش و سرمایه خود را در بازار پول پارک می ‌کنند.

وی ادامه داد: به این ترتیب، اشتغال کشور آسیب خواهد دید و در نتیجه خلق اعتبار، رشد نقدینگی و انتظارات تورمی ناشی از آن و مواجهه با چالش‌ های اقتصادی دیگر از جمله تشدید رکود تورمی دور از انتظار نخواهد بود. این نرخ،  ارتباط مستقیمی با نسبت قیمت به درآمد یا P/E دارد و در سایر روش‌ های قیمت‌ گذاری و ارزش‌ گذاری نیز متغیری اثرگذار است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: معقولانه آن است که در تعیین بهینه نرخ سود بدون ریسک در کشور تعامل موثری صورت گیرد و این نرخ متناسب با مختصات اقتصادی کشور باشد تا تعادل بازار سرمایه را بر هم نزند/ایسنا 

کد خبر 421251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =