سهام ارزشی را از کجا تشخیص دهیم؟/ ویژگی های سهام ارزشی

سهامی که قیمت آن‌ نسبت به مواردی مانند جریانات نقدی، بازدهی، سود نقدی یا ارزش دفتری پایین‌تر از میانگین آن‌ها در بازه زمانی مشخص باشد، سهام ارزشی نامیده می شود.

به گزارش صدای بورس، سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل  قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

سهام ارزشی
سهام ارزشی، سهامی که قیمت آن‌ نسبت به مواردی مانند جریانات نقدی، بازدهی، سود نقدی یا ارزش دفتری پایین‌تر از میانگین آن‌ها در بازه زمانی مشخص است، به عبارت دیگر می توان گفت که این سهام در بازار  قیمت  پایین‌تری نسبت به ارزش ذاتی خود دارند.

برای تعیین این ارزش ذاتی، از روش‌های ارزشیابی مختلفی استفاده می‌شود که بر اساس متغیرهای بنیادی است.

همچنین نکته حائز اهمیت در این بخش اینکه برای تشخیص سهام ارزشی می‌توان به نسبت p/e سهم توجه کرد و  در صورتی که سهم دارای p/e کمی باشد یا کمتر از ارزش دفتری خود معامله  ‌شوند آن را می‌توان جزو سهام های ارزشی دانست.

سرمایه گذاران برای انتخاب سهام ارزشی، به ارزش روز این سهام توجه می‌کنند و انتظار رشد چشمگیری از سهم ندارند به گونه ای که  این سهام نسبت به سهام رشدی از حاشیه اطمینان بیشتری برخوردار هستند.

یک سرمایه گذار ارزشی عقیده دارد که بازار همیشه کارآمد نیست و یافتن شرکت‌هایی که در قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی‌شان معامله می‌شوند امکان‌پذیر است. یک‌راه آسان جهت اقدام برای یافتن سهام ارزشی استفاده از استراتژی است که در بورس آمریکا استفاده می‌شود. این استراتژی “Dogs of Dow” نام دارد و سرمایه گذاران در بورس آمریکا سهام ۱۰ شرکت برتر در بورس داو جونز را که بیشترین پرداخت سود سهام نقدی را داشته‌اند انتخاب کرده و می‌خرند و تا پایان سال و زمان دریافت سود نقدی نگه می‌دارند.

بیشتر می‌خوانیم:
حجم مبنا و ارزش معاملات در تابلوخوانی بورس
EPS و P/E در تابلوخوانی یعنی چه؟
تعریف بازده اضافی چیست؟

سهام ارزشی مربوط به شرکت‌هایی است که از نظر سودآوری مطلوب هستند، اما هنوز بازار به ارزش واقعی آن‌ها پی نبرده بنابراین سرمایه گذاران به امید این که در آینده ارزش واقعی این سهام کشف شود و قیمت آن‌ها افزایش یابد در آن‌ها سرمایه گذاری می‌کنند.

معیارهای بنیادی مانند بازدهی، سود نقدی، ارزش دفتری و سایر معیارهای سهام ارزشی در مقایسه با معیارهای مشابه در سایر سهام کمتر بوده و با قیمت‌هایی ارزان‌تر معامله می‌شود.

ویژگی های سهام ارزشی

برای شناسایی شرکت‌های دارای سهام ارزشی، عوامل متعددی وجود دارد که در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم.

۱- سهام ارزشی دارای بازدهی، سود نقدی، ارزش دفتری یا دیگر متغیرهای اقتصادی، کمتر از سایر سهام هم صنعت خود هستند، به عبارت دیگر با بررسی متغیرهایی مانند p/e، این سهام ها  ارزان به حساب می آیند.
۲- سهام ارزشی، شرکت‌هایی هستند که از نظر بنیادی وضعیت مطلوبی دارند اما بازار، قیمت آن‌ها را از ارزش ذاتی خود پایین‌تر نگه داشته.
۳- نسبت قیمت به سود یا p/e سهام ارزشی پایین.
۴- نسبت سود تقسیمی به قیمت یا d/p سهام ارزشی بالا.
۵- همچنین در سهام ارزشی، نسبت فروش به قیمت سهم یا s/p و نسبت ارزش دفتری دارایی‌ها به ارزش بازار یا b/p، بالا است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

کد خبر 421227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =