۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵

کشیده شدن ترمز ریزش شاخص

بوی تعادل به مشام می رسد

بازارهای جهانی به انتخاب بایدن و نتایج واکسن کرونا «فایزر» واکنش مثبت نشان دادند.
بوی تعادل به مشام می رسد

شاخص کل که معاملات هفته گذشته را سبز به اتمام رسانده بود در اولین روز هفته و با احتمال پیروزی جو بایدن با افت ۲۸ هزارواحدی همراه شد تا دوباره به میانه کانال ۱ میلیون ۲۰۰ هزار واحدی بازگردد.

به گزارش صدای بورس، هیجان فروش در سایر بازارهای موازی هم وجود داشت و نرخ دلار به ۲۲،۰۰۰ تومان رسید و سکه نیز زیر ۱۲ میلیون تومان معامله شد.

صدر نشینی خودرویی
البته در بورس، نمادهای دلاری با صف فروش همراه بودند و انتظار برای خرید در نمادهای ریالی مانند خودرویی ها افزایش داشت به طوری که خودرو با معامله ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون سهم بیشترین حجم و ارزش معاملات اولین روز هفته را به خود اختصاص داد.

افزایش تقاضا در گروه های کوچک
روز یکشنبه نیز شاخص با افت ۲۲ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد و این درحالی بود که بیش­تر صف های فروش تا پایان بازار پابرجا ماندند و حتی برخی نمادها حجم مبنا خود را پر نکردند. به نظر می­رسد سرمایه گذاران در خودرو ، ارز، طلا و ... در حال انتقال سرمایه های خود در بانک هستند. این درحالی است که گمانه زنی هایی درباره افزایش نرخ سود بانکی مطرح می­شود که از سوی یک مقام مسئول در بانک مرکزی تکذیب شد. البته در دقایق پایانی بازار روز یکشنبه شاهد افزایش تقاضا در گروه های کوچک تر بودیم به طوری که دارویی ها به یکباره از صف فروش به خرید رفتند.همچنین احتمال حذف ارز ۴،۲۰۰ تومانی مهم ترین دلیل توجه به این گروه بود.

تمرکز برای نقد کردن پرتفوی
معاملات روز دوشنبه نیز با اعلام پیروزی بایدن، مجدد با افت ۲۵ هزار واحدی شاخص همراه شد و شاخص را به کف کانال ۱ میلیون ۲۰۰ هزار واحدی رساند . این  موضوع درحالی اتفاق افتاد که حجم و ارزش معاملات نسبت به روزهای گذشته افزایش یافت. درحالی که دلار مجدد روند صعودی به خود گرفت اما فروشندگان از هر فرصتی برای نقد کردن پرتفوی خود استفاده کردند به طوری که با وجود برچیده شدن چندین باره صف فروش نمادهایی مانند فولاد و خودرو بازهم با افزایش عرضه همراه بودند.

تصمیمات قابل تامل
در جریان معاملات روز دوشنبه سازمان بورس از بازگشت روند عادی معاملات روزانه (خرید و فروش در روز) خبر داد همچنین تغییراتی در روند پیش گشایش نیز از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار اتفاق افتاد به این صورت که پیش گشایش از ساعت ۸:۴۵ تا ۸:۵۵ خواهد بود و از ساعت ۸:۵۵ تا ۹:۰۰ امکان حذف و ویرایش وجود نخواهد داشت. ممنوعیت معاملات روزانه در شاخص ۱ میلیون ۶۰۰ هزار واحدی اتفاق افتاد و حالا بعد از افت بیشتر شاخص مجدد به حالت عادی خود بازگشت!!!

درخواست از دستگاه قضایی
سه شنبه و همزمان با ایجاد تغییرات سازمان ،بازار معاملات خود را با افزایش تقاضا و مثبت آغاز کرد به طوری که در همان ابتدا شاخص رشد ۸ هزار واحدی داشت این افزایش تقاضا به حدی بود که نمادهایی نظیر حکشتی که مدت ها در صف فروش قفل بودند هم به تعادل رسیدند اما در ادامه بازار و افزایش موج عرضه ها برخی از سهم ها به صف فروش نشستند، در نهایت شاخص سه شنبه را با افت ۳،۲۵۱ واحدی خاتمه داد اما ارزش معاملات خرد مانند روز قبل حدود ۶ هزار میلیارد تومان بود. در حاشیه بازار روز سه شنبه برای دومین روز متوالی شاهد اعتراض و تجمع سهامداران مال باخته بودیم که در پی آن نایب رئیس مجلس از عملکرد سهامداران حقوقی و سازمان بورس انتقاد کرده و از دستگاه قضا خواست تا با ورود به این موضوع بتواند اوضاع را سر و سامان بدهد.

بیشترین تقاضا و صف خرید
آخرین روز هفته اما متعادل بود. آغاز بازارگردانی در بیشتر نمادها، جلسه مشترک رئیس مجلس، رئیس سازمان بورس و وزیر اقتصاد، خبرهایی مبنی بر اختصاص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی جهت حمایت از بازار، کاهش قدرت فروشندگان، مجاز شدن معاملات روزانه و بازگشت روند صعودی در بازار ارز از مهم ترین دلیل متعادل و مثبت بودن نمادها در روز چهارشنبه بودند.

 شاخص کل در پایان معاملات روز چهارشنبه با رشد ۸،۷۹۰ واحدی به عدد ۱میلیون ۲۲۰ هزار واحدی رسید. نکته قابل تامل معاملات این روز  صف خرید ۴۳ میلیونی در نماد حکشتی بود که مدت ها در صف فروش قفل شده و در جریان معاملات روز سه شنبه متعادل شده بود. خساپا، حکشتی، خودرو و کاما مجموعا با ۸۰۰ میلیارد تومان بیشترین تقاضا را در میان ۱،۵۰۰ میلیارد تومان صف خرید کل بازار داشتند. در پایان معاملات چهار شنبه  بیش از ۴،۴۰۰ میلیارد تومان و حدود ۲۳۰ نماد با صف فروش به کار خود پایان دادند.

رشد بازارهای موازی و کامودیتی
با وجود ادامه ریزش ها در بورس بازارهای موازی ریزش خاصی را در نتیجه انتخاب بایدن متحمل نشدند. دلار از میانه هفته از ۲۵،۰۰۰ تومان به ۲۷،۰۰۰ هزارتومان رسید و سکه نیز ۱۳ میلیون ۵۰۰ هزارتومان معامله شد.  همچنین بازارها و قیمت های جهانی به انتخاب بایدن  و نتایج واکسن کرونای "دارو سازی  فایزر" واکنش مثبت نشان دادند به طوری که نفت رشد ۸ درصدی داشت و به سطح ۴۴ دلار رسید. در سایر کامودیتی ها نیز شاهد ۰.۵ تا ۲ درصد افزایش قیمت بودیم. مس  هم به ۷ هزار دلار رسید، آلومینیوم ۱۹۲۰ و روی ۲۶۸۰ دلار را دیدند. اونس جهانی طلا نیز ابتدا در واکنش به انتخاب ترامپ تا ۱۹۵۰ دلار افزایش یافت اما با کاهش نگرانی از انتخابات امریکا اصلاح ۱۰۰ دلاری داشت.

خوشبینی ها به بازگشت
مهم­ترین اخبار هفته  گذشته را می­توان پیروزی قاطع بایدن با کسب ۲۹۰ رای الکترال در برابر ۲۱۴ رای الکترال دونالد ترامپ دانست. بایدن پس از پیروزی در انتخابات اعلام کرد که بلافاصله بعد از روی کار آمدن به پیمان پاریس بر خواهد گشت همچنین از لغو ممنوعیت های ورود به آمریکا که در جریان ریاست جمهوری ترامپ ایجاد شده بود نیز خبر داد. در ایران نیز که همه چشم ها چندین شبانه روز به دنبال نتیجه انتخابات آمریکا بود بعد از پیروزی جو بایدن و با وایرال شدن ویدیویی از ظریف در خصوص رفاقت دیرینه با جو بایدن خوشبینی ها به بازگشت آمریکا به برجام را چند برابر کرد اما این مساله نیز نتوانست از ریزش بورس جلوگیری کند.

وعده تعیین تکلیف نمادهای بسته
همچنین در حاشیه بازار این هفته رئیس سازمان بورس با توجه به توقف حدود ۲ ماهه نماد شستا به شرکت بورس و اوراق بهادار تهران اعلام کرد که در خصوص تعیین و تکلیف این نماد و سایر نمادهای متوقف بازار اقدام کند. همچنین گمانه زنی ها در خصوص تغییر در نرخ سود بانک ها همچنان در فضای مجازی بالاست که احتمال ریزش بیشتر بازار را فراهم می­کند دلیل اصلی این اتفاق نیز انتشار گزارش بانک مرکزی است که نشان می­دهد نرخ بهره بین بانکی از ۱۴ به ۲۲ درصد افزایش یافته است.

فراگیری افزایش نرخ و  افزایش سرمایه
بر اساس این گزارش ، مهم ترین اطلاعیه های کدال هفته گذشته  افزایش نرخ شکر به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این محصول بود. شرکت های کاشی سرامیکی نیز از افزایش نرخ ۱۰ تا ۲۰ درصدی محصولات فروشی خود خبر دادند.
افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران از مبلغ ۴،۹۱۳ میلیارد ریال به مبلغ ۱۰،۱۵۵ میلیارد ریال که درصد مالکیت شرکت سرمایه گذاری سپهر و پتروشیمی خلیج فارس به ترتیب از ۲.۷ به ۱۱.۷ و از ۱۰.۶ به ۴۶.۳ ارتقا یافت که دلیل آن شرکت نکردن سایر سرمایه گذاران در افزایش سرمایه مذکور بود.

همچنین تامین سرمایه ها نیز در اوراق مرابحه های منتشره نقش های تعهد پذیره نویسی، بازارگردانی و امین را دریافت کردند. بانک دی از وصول مبلغ ۲،۵۰۰ میلیارد ریال مطالبات مشکوک الوصول خبر داد. ثعمرا مزایده ای برای فروش ۶ قطعه زمین برگزار خواهد کرد. پتروشیمی پارس از اورهال ۱۰ روزه واحدهای اتیل بنزن و استایرن منومر خود خبر داد. شرکت های روانکار در روغن موتور بنزینی و دیزلی خود به ترتیب ۴۰ و ۵۳ درصد افزایش نرخ دریافت کرده اند. شرکت آبسال نیز نرخ کولرها را ۴۰ درصد افزایش داد. شرکت بوتان نیز افزایش نرخ ۲۰ تا ۳۵ درصدی در محصولات فروشی خود را دریافت نموده است.

پخش البرز گزارش توجیهی افزایش سرمایه ۸۱۰ درصدی از محل آورده نقدی و تجدید ارزیابی به ترتیب ۴۷ درصد و ۷۶۳ درصد خبر داد. های وب اسپانسر استقلال شد. شرکت کیمیای زنجان از شرکت در مزایده عملیات و استخراج ماده معدنی در معادن مس کلوت، کلاته مهران و ... در استان سمنان خبر داد. کاما نیز مجوز افزایش سرمایه ۹۰۰ درصدی از محل سود انباشته را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرد .

حسام بصیری کارشناس بازار
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۶

کد خبر 421192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =