بازار تا کی به روند ریزشی خود ادامه می‌دهد؟/ اعتماد از دست رفته

بعد از دو روز متوالی کاهش کماکان بازار به تعادل نرسیده و صف‌های فروش کماکان پابرجا هستند. این روند تا کی ادامه دارد و هیجانات چه زمانی تخلیه می‌شود؟

به گزارش صدای بورس، امروز هم شاخص روند نزولی داشت با کاهش ۱/۷ درصدی به ارتفاع ۱۲۴۰ هزار واحد رسید. همراه شاخص کل ، شاخص هم وزن هم روند کاهشی داشت اما با شیب کمتری نسبت به شاخص کل. در نهایت شاخص هم وزن با کاهش ۲۷۰۰ واحدی حدود ۰/۷۳ درصد از ارزش خود را از دست داد که حدود نصف تغییر شاخص کل است.
شاخص‌کل فرابورس نیز تقریبا ۱/۷ درصد از ارزش خود را از دست داد و با کاهش ۲۷۴ واحدی مواجه بود و در محدوده 15.617 واحد قرار گرفت.

در مجموع امروز در بورس تهران بیش از ۲ میلیارد سهم با ارزش ۲۳۰۰۰ میلیارد ریال معامله شد. در فرابورس هم ۸۳۹ میلیون سهم با ارزش ۱۸۰۰۰ میلیارد ریال خرید و فروش شد.
نمادهای فملی، کگل،‌فولاد، خودرو، وبملت و پارس بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس تهران گذاشتند. همچنین نمادهای آریا، میدکو، کگهر، زاگرس، بپاس و مارون بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل فرابورس داشتند.

ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس امروز بازار از دو هزار و ۱۴۰میلیارد تومان عبور کرد. همچنین حدود ۵۵۰میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی صورت گرفت و رشد بیش از یک درصد ۹۳نماد و افت بیش از یک درصد ۴۵۱نماد شاهد بودیم.

پیش بینی می‌شود این روند تا زمان رسیدن به تعادل ادامه داشته باشد. با توجه به گزارشاتی که شرکت‌ها از عملکرد خود منتشر می‌کنند و همچنین اخباری که از افزایش نرخ فروش و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی شرکت‌ها وجود دارد به نظر می‌رسد مدت زیادی برای این تعادل نیاز نیست و بیشتر باید منتظر کاهش ترس و نگرانی مردم باشیم.

بیشترین نگرانی معامله‌گران غیر حرفه‌ای به خاطر کاهش نرخ ارز است اما به متغیرهای دیگر توجه نمی‌کنند. درست است که همزمان با کاهش تحریم‌ها علیه ایران شاهد کاهش قیمت ارز خواهیم بود و این باعث کاهش درآمد ریال شرکتها خواهد شد. اما از طرف دیگر کاهش ریسک تجارت، کاهش هزینه‌های جابه‌جایی پول و افزایش بازارهای صادراتی باعث افزایش درامد شرکت‌ها خواهد شد.

به هرحال تا زمانی که معامله‌گران به این باور نرسند که بازار در محدوده ارزنده است باید شاهد کاهش ارزش بازار باشیم.

کد خبر 420825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =