انتخابات آمریکا به ایستگاه آخر رسید/ پیروز انتخابات چه کسی است؟

فردا ۳ نوامبر روز انتخابات ایالات متحده است، انتخاباتی که از ۲۰۱۸ با رقابت‌های درون حزبی شروع شد و اکنون به ایستگاه آخر رسیده است.

فردا ۳ نوامبر روز انتخابات ایالات متحده است، انتخاباتی که از ۲۰۱۸ با رقابت‌های درون حزبی شروع شد و اکنون به ایستگاه آخر رسیده است. وجود فردی مانند ترامپ ‌در کاخ سفید باعث شد که دموکرات‌ها برای شکست او بسیج شوند. از انصراف تک تک نامزدها به نفع بایدن تا حضور فعال اوباما در کمپین.

ساختار خاص انتخاباتی ایالات متحده باعث شده که برتری در آرای ملی اهمیت چندانی نداشته باشد و برنده کسی است که بتواند آرای الکترال را کسب کند.

اگر نگاهی به ساختار سیاسی ۵۰ ایالت آمریکا بیندازیم متوجه می‌شویم از نظر سیاسی ایالاتی مانند کالیفرنیا و نیویورک بصورت سنتی دموکرات و ایالاتی مانند تگزاس و آلاسکا جمهوری‌خواه هستند. تعدادی از ایالت‌ها در تاریخ انتخاباتی ایالات متحده گرایش‌های حزبی ثابتی نداشته اند و به Swing States شناخته می‌شوند.

در این یادداشت قصد داریم به بررسی این ایالت‌ها بپردازیم، این ایالت‌ها شامل: فلوریدا (۲۸ الکترال)، پنسیلوانیا (۲۰ الکترال)، اوهایو (۱۸ الکترال)، میشیگان (۱۶ الکترال)، کارولینای شمالی (۱۵ الکترال)، آریزونا (۱۱ الکترال)، ویسکانسین (۱۰ الکترال) و آیووا (۶ الکترال) که جمعا ۱۲۴ الکترال را دارا هستند.

۱) فلوریدا

یکی از مهم‌ترین ایالت‌هایی که دو نامزد رقابت بسیار نزدیکی دارند.

اگر خطای ۲ تا ۳ درصدی نظرسنجی‌ها را در نظر بگیریم می‌توانیم بگوییم که مشخص نیست کدوم نامزد می‌تواند در این ایالت پیروز شود.

فلوریدا در حال حاضر بالاترین مشارکت در بین ایالت‌های مختلف را در این دوره داشته و هم بصورت حضوری و هم پستی امکان شرکت قبل از ۳ نوامبر در این ایالت وجود دارد.

فلوریدا در ۲۰۰۴ به بوش پسر و در ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ به اوباما و در ۲۰۱۶ به ترامپ رای داد.

گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این‌که ترامپ در این ایالت احتمالا پیروز شود، وجود دارد اما به طور مشخص نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد

این ایالت صاحب ۲۹ الکترال است و از ایالت‌های بسیار مهم که پیروز این ایالت عمدتا پیروز انتخابات بوده است.

۲) پنسیلوانیا

ایالتی که احتمالا سرنوشت انتخابات به آن گره خورده و بعلت قوانین انتخاباتی در پردازش رای‌های پستی جز آخرین ایالت‌هایی باشد که نتیجه را اعلام می‌کند و باتوجه به نزدیک بودن رقابت احتمالا برنده توسط پنسیلوانیا مشخص شود.

به نظرسنجی‌ها برگردیم

بایدن اختلاف ۵.۸ درصدی را نسبت به ترامپ در این ایالت‌ داره و می‌توان حاشیه امنی برای او تصور کرد اما انتخابات ۲۰۱۶ نشون داد حتی اختلاف ۸ تا ۱۰ درصدی هم حاشیه امن‌ نیست.

پنسیلوانیا از ایالت‌های نفتی هست و استخراج نفت بخش مهمی از اقتصاد این ایالت است.

ترامپ صحبت های بایدن و تیمش در خصوص فرکینگ و جلوگیری از سایر روش‌های ازیاد برداشت که موجب آلودگی محیط زیستی می‌شود را مرتب تکرار میکند و حتی در سفر اخیرش دوباره بر روی این موضوع تاکید کرد و میداند این ایالت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این ایالت ۲۰ الکترالی مبهم‌ترین ایالت است زیرا تا قبل ۳ نوامبر فقط می‌توان پستی رای داد و تا کنون فقط ۲.۳ میلیون نفر رای دادن که از آن‌ها ۶۳ درصد دموکرات هستند.

بعد از برگزاری انتخابات بایستی نگاه ها به این ایالت برای مشخص شدن پیروز انتخابات باشد.

۳)اوهایو

ایالتی که از سال ۱۹۶۴ در هر انتخابات به نامزد پیروز رای داده است.

 ترامپ در سال ۲۰۱۶ با اختلاف ۸.۱ درصدی توانست اوهایو را به دست بیاورد و این موضوع چالش سختی را برای دموکرات ها به وجود آورده و آن‌ها امیدوارند امسال مشارکت زیادی در میان رای دهندگان سیاه‌پوست داشته باشند و بتوانند برنده این ایالت شوند.

ترامپ با اختلاف ۲.۱ درصدی در این ایالت از بایدن جلوست و ادامه روند فعلی احتمالا ترامپ پیروز این ایالت ۱۸ الکترالی بشه.

۴)میشیگان
ایالتی که ۲۰۱۶ باعث شگفتی شد.

سنگر سابق دموکرات ها که ترامپ موفق شد در سال ۲۰۱۶ آن را فتح کند.

اکنون بایدن و حزب دموکرات امیدوارند که بتوانند این ایالت را دوباره آبی کنند. ایالتی که ترامپ با ۰.۳ درصد آرا در ۲۰۱۶ توانست پیروز شود.

نظرسنجی‌ها اذعان دارند که این ایالت امسال آبی میشود و دموکرات‌ها میتواننددوباره آن را تصاحب کنند، هرچند که ساختار فعلی ایالت در دست دموکرات ها است و باتوجه به نظرسنجی ‌ها و میزان تمرکز کمپین ترامپ بر روی این ایالت احتمالا دوباره آبی شود و بایدن ۱۶ الکترال اون رو کسب کند.

۵) کارولینای شمالی
کارولینای شمالی در ۴ انتخابات گذشته بجز دور اول اوباما همیشه به جمهوری‌خواهان رای داده است.

موضوع مهم در این ایالات این است که کدام بخش از جامعه این ایالت بیشتر مشارکت می‌کنند. رای دهندگان روستایی و عمدتا سفیدپوست که متمایل به جمهوری‌خواهان هستند یا رای دهندگان سیاه پوست و ... که عمدتا تمایل به بایدن دارند.

با اینکه نظرسنجی‌ها بایدن رو ۲.۱ درصد جلوتر نشون میده اما وضعیت این ایالت به گونه‌ای است که نمی‌توان برنده را پیش‌بینی کرد.

این ایالت ۱۵ الکترال از ۵۳۸ الکترال را دارد.

۶) آریزونا
یکی از پایگاه‌های سنتی جمهوری‌خواهان که گویا امسال قصد دارد به سرنوشت میشگان ۲۰۱۶ دچار شود و به دست حزب مقابل بیفتد.

آریزونا در ۴ انتخابات قبلی همیشه به جمهوری‌خواهان رای داده و ۳۰ درصد از جمعیت آن را لاتین تبارها تشکیل میدهند.

امسال بایدن امیدوار است با کمک لاتین تبارها بتواند در این ایالت پیروز شود و نظرسنجی‌ها نشان از پیروزی دموکرات‌ها میدهند اما نباید از طیف سنتی جمهوری‌خواه در این ایالت‌ غافل شویم.

۷) ویسکانسین
ایالتی شبیه میشیگان ۲۰۱۶

دموکرات‌ها از ۱۹۸۸ در تمامی انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت پیروز میشدند و بعنوان ایالتی دموکرات شناخته می‌شد اما در ۲۰۱۶، ترامپ توانست با اختلاف اندک هیلاری را شکست دهد و آرای الکترال آن را بدست آورد.

امسال اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند این ایالت مانند سال‌های گذشته دوباره آبی می‌شود و بایدن در این ایالت حاشیه امن تقریبا مطمئنی را دارد. دوباره تاکید می‌کنیم که هیلاری هم شرایط مشابهی در نظرسنجی‌ها داشت اما در نهایت این ترامپ بود که در روز انتخابات توانست پیروز شود.

۸) آیووا
و اما آخرین ایالت مورد بررسی یک ایالت با ساختار غالب روستایی است که امسال نظرسنجی‌ها بطرز عجیبی نزدیک هستند.

در ۲۰۰۴ به بوش پسر، در ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ به اوباما و در ۲۰۱۶ به ترامپ یعنی عمدتا به پیروز انتخابات رای داده اند.

ایالتی با ۶ الکترال که امسال باتوجه به رقابت نزدیک دو نامزد از اهمیت بالایی برخوردار است.

ترامپ در ۲۰۱۶ با اختلاف ۹.۵ درصدی توانست از هیلاری پیشی بگیرد و امسال هم امید به آرای قشر سفیدپوست طبقه کارگر دارد.

این ایالت هم مطابق گمانه‌زنی‌های صورت گرفته احتمالا ترامپ پیروز شود.

مهدی صالحی- کارشناس و تحلیلگر

کد خبر 420486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =