ترامپ یا بایدن، هیچ فرقی ندارد!

انتخابات آمریکا با توجه به جایگاهی که آمریکا در فضای بین‌المللی دارد قطعا حائز اهمیت است این که کدام یک از کاندیدها بر سر کار آیند نیز فضای جهانی و اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما تصور عمومی بر این است که اگر دموکرات‌ها بر سر کار بیایند احتمالا اوضاع اندکی بهتر خواهد شد اما موضوع این است زمانی که پای منافع آمریکا در میان باشد دموکرات و جمهوری‌خواه هیچ فرقی ندارند چرا که یکی با چاقو سر می‌برد و دیگری با پنبه! هردو هدفشان سربریدن است ولی ابزارهای متفاوتی در دست دارند.

انتخابات آمریکا با توجه به جایگاهی که آمریکا در فضای بین‌المللی دارد، قطعا حائز اهمیت است. اینکه کدام یک از کاندیدها بر سر کار آیند نیز فضای جهانی و اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما تصور عمومی بر این است که اگر دموکرات‌ها بر سر کار بیایند احتمالا اوضاع اندکی بهتر خواهد شد اما موضوع این است زمانی که پای منافع آمریکا در میان باشد دموکرات و جمهوری‌خواه هیچ فرقی ندارند چرا که یکی با چاقو سر می‌برد و دیگری با پنبه! هردو هدفشان سربریدن است ولی ابزارهای متفاوتی در دست دارند.

در حالی که به نظر می‌رسد روی کار آمدن بایدن در ظاهر به نفع ایران است ممکن است. در کوتاه مدت نیز این تصور وجود داشته باشد که با انتخاب بایدن  اوضاع به نفع ایران پیش خواهد رفت ولی موضوع اینجاست که کانون‌های قدرت در آمریکا چنین اجازه‌ای را نخواهند داد. در واقع کانون‌های قدرت در آمریکا چنین اجازه ای را نخواهند داد که سیاستی مستقل از سیاست‌های کلان آمریکا روی کار بیاید، اما باید این موضوع را در نظر گرفت که در بلندمدت روی کار آمدن بایدن هم تاثیر مثبتی بر اقتصاد ما نخواهد داشت.

سیاست‌های ترامپ نیز که از همین امروز آشکار است و با روی کار آمدن مجدد آن به احتمال زیاد فشارهای فعلی را افزایش می‌دهد و تحریم‌ها را نیز دوچندان خواهد کرد. اگر بخواهیم به یک موضوع مهم در رابطه با اثرگذاری این تصمیمات بر اقتصاد ایران صحبت کنیم باید به بازار سرمایه بپردازیم چرا که احتمالا این بازار تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار خواهد گرفت. تحریم‌ها باعث می‌شود سرمایه گذاری در داخل تحت تاثیر قرار بگیرد. سرمایه مانند آهویی است که با حس کردن کوچک‌ترین خطری از جام می پرد و فرار می‌کند، اگر به بازار بورس ما نیز چنین ترسی وارد شود  و این بازار تحت تأثیر قرار بگیرد  به احتمال زیاد  تحت تاثیر منفی قرار خواهد گرفت. همچنین علاوه بر بازار سرمایه به احتمال زیاد بازارهای دیگر نیز تحت تاثیر انتخابات آمریکا قرار خواهند گرفت.

جعفر قامت کارشناس روابط بین‌الملل

کد خبر 420106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =