خبرهای خوب فیچ برای اقتصاد ایران

موسسه رتبه بندی فیچ چشم انداز کاملا مثبتی از شرایط سال آینده اقتصاد ایران ترسیم کرد.

به گزارش صدای بورس، موسسه رتبه بندی فیچ که یکی از سه موسسه مطرح رتبه بندی جهان محسوب ی شود در گزارشی به بررسی چشم انداز شرایط اقتصاد ایران تا سال ۲۰۲۹ پرداخت. طبق این گزارش رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به لطف احیای صادرات نفتی و رشد بخش غیرنفتی به ترتیب به ۴.۳ درصد و ۸.۲ درصد خواهد رسید که این رشد به ترتیب  ۱.۴ درصد و ۱.۲ درصد بیشتر از ارقامی است که در گزارش قبلی این موسسه پیش بینی شده بود.  

فشار روی ریال کم می شود

در صورت پیروزی جو بایدن و رفع بخشی از تحریم ها طبق توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ انتظار می رود تجارت خارجی ایران یک جهش ۷.۴ درصدی داشته باشد. دراین سناریو و با رشد صادرات نفتی پیش بینی می شود رشد منفی ۱۲.۷ درصدی صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۰ متوقف و با افزایش درآمدهای ارزی و کاهش فشار روی ریال، تورم رفته رفته در مدار کنترل قرار گیرد. اگرچه شاهد رشد واردات نیز خواهیم بود اما این رشد کمتر از رشد صادرات و در نتیجه شاهد افزایش تراز حساب تجاری خواهیم بود.  

به گفته فیچ، بازنگشتن آمریکا و ایران به تعهدات هسته ای می تواند روی این برآورد تاثیر منفی بگذارد. مهار نشدن ویروس کرونا نیز دیگر ریسک مهم برای اقتصاد ایران خواهد بود.  

نیمه نخست سال ۲۰۲۱ حرکت رو به جلو شروع می شود

فیچ در بخش دیگر گزارش خود احتمال پیروزی بایدن را ۷۰ درصد پیش بینی کرده است روند بازگشت طرفین به توافق تا چندین ماه طول بکشد و پیامدهای مثبت آن برای اقتصاد ایران از اواخر نیمه نخست سال آینده آغاز شود.  

فیچ از پتانسیل بالای اقتصاد ایران در بخش نفت و گاز، خودروسازی و مواد غذایی خبر داده که به لطف نیروی کار جوان و ماهر می تواند به یکی از جذاب ترین بازارهای خاورمیانه تبدیل شود. این موسسه رتبه بندی متوسط رشد سالانه اقتصاد ایران در صورت رفع  تحریم های برجامی را در بازه زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۹ حدود ۷.۳ درصد پیش بینی کرده است.  

منبع: ایسنا

کد خبر 420077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =