۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
تدابیری برای بازگشت

برای افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازارسرمایه باید نکاتی را لحاظ کرد.

به گزارش صدای بورس  ابتدا امر، جلوگیری از اقدامات نهاد ناظراست که باعث کاهش کارایی عملیاتی بازار و نقدشوندگی بازار می‌شود. از جمله آنها ممنوع کردن فروش روزانه و سپرده کردن سهام خریداری شده در روز بعد است که باعث کاهش نقدشوندگی بازار می‌شود، در واقع وقتی که این امکان وجود داشته باشد احتمال بیشتری برای جمع آوری صف‌های فروش وجود دارد و منجر به جذاب شدن قیمت‌های منفی برای این دست از سرمایه‌گذاران می‌شود. زمانی که سرمایه‌گذاران متوجه شوند می‌توانند سهم‌ها رادر همان روز به فروش برسانند به صف فروش حمله می‌کنند و با نیت نوسان گیری ،سعی در خرید سهم می‌کنند و این روند منجر می‌شود تا در قیمت‌های پایین بازار نیز تقاضا برای خرید وجود داشته باشد.
جلوگیری از دخالت‌های نهاد ناظر و فروش‌های معقول حقوقی‌ها و ایجاد محدودیت‌ها در اردرهای فروش نکته دیگری است که باید رفع شود. همچنین حذف گزینه تقسیم سفارش در هنگام ارسال سفارش‌های فروش که از کارگزاری‌ها حذف شده و شما به هنگام فروش سهام نمی‌توانید گزینه تقسیم سفارش را انتخاب کرده و ارسال کنید، این کار کاملا اشتباه است. مسئله دیگری که به بازگشت افزایش اعتماد کمک می‌کند ، کاهش و کنترل قیمت‌گذاری دستوری و نرخ‌گذاری‌هایی است که در اقتصاد وجود دارد.
 راهکار دیگری که حائز اهمیت بوده این است که ارکان و نهادها ی سیاست‌گذار اقتصادی تقویم ارائه آمار داشته باشند و حداقل چشم اندازهای کوتاه مدت و بلند مدت خود را در خصوص آیتم‌های کلان اقتصادی از جمله نرخ بهره برای سرمایه‌گذاران شرح دهند. بهتر است ناظران در خصوص چشم اندزا نرخ بهره که در واقع موثر بر تعیین p/e مطلوب سرمایه‌گذاران است و می‌تواند به هدف‌گذاری قیمتی منتج شود در بازه‌های زمانی 3 ماهه به ارائه چشم انداز در خصوص کف و سقف نرخ بهره توضیحاتی را ارائه دهند.
در نهایت بحث شرکت‌هایی که چشم انداز سودآوری مناسبی دارند است. برخی شرکت‌ها که برآورد رشد سودآوری خود را دارند، بهتر است برآوردی در خصوص طرح‌ها ، زمان
 راه اندازی وسود احتمالی که قراراست طی سال به دست آوردند توضیحاتی ارائه دهند تا درکنار تحلیل کارشناسان و تحلیلگران منجر به بهبود اوضاع بازار شود.

علی آهو ، مدیر سبد شرکت سبدگردان کاریزما
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره 373

کد خبر 419798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =