افزایش ۱۷۶۰ میلیارد دلاری GDP جهان

شرکت پرایس‌واترهاوس کوپرز (PwC) در گزارشی به بررسی نقش فناوری بلاک‌چین در اقتصاد جهان پرداخته است.

به گزارش صدای بورس، در این گزارش آمده است: فناوری بلاک‌چین به دلیل گستره موارد استفاده از آن، قادر است طی ۱۰ سال آینده ۱۷۶۰ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی جهان اضافه و حدود ۲۱ میلیون شغل جدید ایجاد کند. پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۳۰ فناوری بلاک‌چین حدود ۱.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص دهد.

سیستمی برای ایجاد اعتماد
این گزارش که در اکتبر ۲۰۲۰ منتشر شده است، می‌افزاید: افزایش علاقمندی به فناوری بلاک‌چین عمدتا به دلیل نیاز به وجود یک سیستم کارآمدتر رخ داده است؛ سیستمی که بتواند در فرآیندهایی که وابسته به واسطه‌های متعدد است، ایجاد اعتماد کند. بیش از ۵۰ درصد مدیران عامل شرکت‌ها معتقدند، کاهش اعتماد در روند فعالیت‌های تجاری تاثیر منفی بر شرکت‌هایشان داشته است.

گستردگی خدمات 
به گفته PwC، فناوری بلاک‌چین به سازمان‌ها و شرکت‌ها در اعتبارسنجی قراردادها، مدارک شناسایی، گواهینامه‌ها، سوابق و موافقت‌نامه‌ها کمک خواهد کرد. در این گزارش، اقتصاددانان PwC به ارزیابی توان بالقوه فناوری بلاک‌چین در حوزه‌ها و صنایع مختلف (بهداشت و درمان، خدمات عمومی و دولتی، تولید، امور مالی، خرده‌فروشی، لجستیک) پرداخته‌اند. آنها پیش‌بینی می‌کنند که شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها و صنایع تا سال ۲۰۲۵ به شکلی از فناوری بلاک‌چین استفاده خواهند کرد.اقتصاددانان PwC همچنین دریافتند که طی ۱۰ سال آینده مواردی همچون سابقه مالکیت، پرداخت‌ها و ابزارهای مالی، شناسایی هویت، قراردادها و حل اختلافات و مدیریت مشتریان از مهمترین موارد استفاده از فناوری بلاک‌چین خواهند بود.

روند افزایش درآمد زایی بلاک‌چین
پیش‌بینی می‌شود که در دهه آینده ثبت سوابق به تنهایی ۹۶۲ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی جهان اضافه کند. این رقم برای پرداخت‌ها و ابزارهای مالی ۴۳۳ میلیارد دلار برآورد شده است. همچنین انتظار می‌رود شناسایی هویت، قراردادها و حل اختلافات و مدیریت مشتریان به ترتیب ۲۲۴، ۷۳ و ۵۴ میلیارد دلار به GDP جهان بیفزایند.این گزارش معتقد است که تا پایان سال ۲۰۲۱ فناوری بلاک‌چین ۶۶ میلیارد دلار به اقتصاد جهان اضافه خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که تاثیر این فناوری تا سال ۲۰۲۵ تا ۶.۵ برابر افزایش یابد و ارزش آن به ۴۲۲ میلیارد دلار برسد. پیش‌بینی دیگر PwC این است که تا سال ۲۰۳۰ چین و آمریکا از طریق توسعه استفاده از فناوری بلاک‌چین به ترتیب ۴۴۰ و ۴۰۷ میلیارد دلار به حجم تولید ناخالص داخلی خود اضافه خواهند کرد. علاوه بر این دو، کشورهای آلمان، هند، ژاپن و بریتانیا نیز از مراکز اصلی نوآوری بلاک‌چین در دهه آینده خواهند بود.

علی دانیال ، روزنامه نگار
منبع : هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۷۳

کد خبر 419781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =